1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

۵ اتفاق مهم برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

۵ اتفاق مهم برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

۵ اتفاق مهم برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران، نمودار بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سبزِ سبز خواهد بود. کارشناسان متعددی معتقدند که عوامل بسیاری در سال آینده خود را نشان خواهند داد که در نهایت موجب افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. اما این عوامل چه هستند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

سفته‌بازی یا احتکار قلب تپنده بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند. البته در بازار تمام انواع دارایی‌ها همیشه دلال‌ها وجود دارند اما بسیاری از ارزهای دیجیتالِ در حال رشد تنها به خاطر همین گمانه‌زنی‌ها در مورد کاربردها و توانایی‌هایشان در آینده است که توانسته‌اند تاکنون سرپا باقی بمانند.

البته سفته‌بازی‌ تأثیر بسیاری نیز روی نوسانات بازار ارزهای دیجیتال داشته است. فعالان مخرب و پروژه‌های مرموز، این فضا را پرکرده‌اند، در مورد فناوری‌های بلاک چین و قراردادهای هوشمند بیش‌ازحد اغراق می‌کنند و هنوز نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند و بازارهای مالی هنوز در تلاش‌اند تا ارزهای دیجیتال را درک کنند. این‌ها حقایق امروز دنیای ارزهای دیجیتال است که منجر به نوسان‌های شدیدی شده که این بازار چندان با آنها غریبه نیست.

شاید سال ۲۰۲۰ نتواند بازار کریپتو را آرام کند اما نوید پیشرفت‌های مهمی را به ما می‌دهد که می‌تواند این دارایی جدید را به بلوغ رسانده و به ما نشان دهد که این فناوری چگونه ممکن است در آینده تجارت دنیا نقشی حیاتی داشته باشد.

در این مقاله بر اساس جریان‌های مهم فعلی و پیش روی بازار ارزهای دیجیتال، فهرستی پنج‌گانه از مهم‌ترین رویدادها، جریان‌ها و پیشرفت‌های دنیای ارزهای دیجیتال را تهیه کرده‌ایم که می‌توانند بازار این دارایی‌ها را در سال ۲۰۲۰ تحت تأثیر قرار دهند.

۱. رویداد هاوینگ

۵ جریان تأثیرگذار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

مهم‌ترین رویدادی که برای بیت کوین در سال ۲۰۲۰ اتفاق خواهد افتاد، رویداد هاوینگ در ماه می است که تعداد بیت کوین‌هایی را که به‌عنوان پاداش برای استخراج موفقیت‌آمیز یک بلاک به ماینرها تعلق می‌گیرد را از ۱۲٫۵ بیت کوین به ۶٫۲۵ بیت کوین کاهش خواهد داد. به عبارت ساده‌تر هاوینگ نصف شدن پاداش شبکه بیت کوین است.

شاید این رویداد به نظر شما ترسناک بیاید اما باید بدانید که این رویداد دو بار دیگر هم اتفاق افتاده است و هر بار قیمت، واکنش‌های جالبی نسبت به آن از خود بروز داده است. برای مثال در ماه‌های نزدیک به هاوینگ سال ۲۰۱۲ قیمت بیت کوین از ۱۰ دلار به ۱۰۰ دلار رسید و در سال ۲۰۱۶ قیمت از ۴۰۰ دلار قبل از هاوینگ به بیش از ۸۰۰ دلار تا پایان سال رسید.

هاوینگ، مستقیما سطح جدیدی از کمیابی را به بازار معرفی می‌کند و بسیاری از معامله‌گران از همین‌ حالا منتظر هستند تا بیت کوین همانند دو رویداد قبلی، رشد قیمتی ناشی از تغییر در میزان عرضه را مجدداً تجربه کند. البته معامله‌گران نباید نقش تقاضا در تحریک قیمت‌ها را نادیده بگیرند. با کمتر شدن سود استخراج بیت کوین، از تعداد ماینرها و همچنین هش ریت لازم برای استخراج بلاک کاسته خواهد شد و این وضعیت تا زمانی که سیستم دوباره به تعادل برسد، ادامه خواهد داشت.

البته همین ذهنیت [افزایش قیمت] ممکن است تمام چیزی باشد که برای رشد قیمت به آن نیاز داریم. لیندنمیر می‌گوید:

چندین استدلال در تائید و رد کردن افزایش قیمت [بعد از هاوینگ] وجود دارد. استدلال اصلی در تائید افزایش قیمت این است که مردم توقع افزایش قیمت آن را دارند. من تنها این را می‌دانم که ما به دلیل سفته‌باز‌های مردم شاهد نوساناتِ زیادی خواهیم بود.

هدف از رویداد هاوینگ این است که تا زمانی که عرضه به‌طور کامل به حالت اشباع برسد و دیگر هیچ بیت کوینی برای استخراج باقی نماند، در شیوه عرضه آن توازن ایجاد شود. بعد از آن شاید بیت کوین کمیاب‌تر شده و ارزش آن از طلا هم بیشتر شود.

این امکان هم وجود دارد که بیت کوین به‌صورت تدریجی ارزش خود را در برابر ارزهای فراوان‌تر (از نظر عرضه) و کاربردی‌تری از دست بدهد.

ارز دیجیتال فیس‌بوک، لیبرا وارد می‌شود

۵ جریان تأثیرگذار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

در طرف دیگر میدان لیبرا (Libra) قرار دارد. ارز باثبات (استیبل کوین) با پشتوانه‌ ارزهای رایج (فیات) که فیس‌بوک خبر عرضه آن را در اوایل سال جاری اعلام کرد. البته لیبرا حداقل تا تابستان ۲۰۲۰ در دسترس نخواهد بود. پس از آن هم، انتشار لیبرا منوط به کسب مجوزهای قانونی از جانب مراجع قضایی در سرتاسر دنیاست. به‌هرحال باید گفت که هنوز ابهامات زیادی در مورد این ارز باثبات که ردپای شرکت‌هایی مثل اوبر (Uber)، ودافون (Vodafone)، کوین بیس (Coinbase) و حتی یکی از اعضای خانواده کوشنر (Kushner) در آن دیده می‌شود، وجود دارد. بخشی از همین ابهامات بود که دیگر شرکت‌های شریک در این پروژه مثل مستر کارت (MasterCard)، ای‌بی (eBay) و شرکت‌های هلدینگ پی پال را طوری ترساند که به‌طورکلی پای خود را از بازار ارزهای دیجیتال کنار بکشند.

اما مهم‌ترین نکته در مورد لیبرا پایگاه کاربران بی‌شمار آن است که تعداد آن‌ها تنها در ایالات‌متحده به ۱۷۰ میلیون نفر می‌رسد. به نظر می‌رسد که تعداد بالای کاربران فیس‌بوک به همراه پذیرش گسترده لیبرا و کیف پول همراهش یعنی کالیبرا (Calibra) باعث خواهد شد تا بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی که تاکنون با ارزهای دیجیتال برخوردی نداشته‌اند، بتوانند کرایه رانندگان اوبر را از این طریق پرداخت کنند.

مؤسس شرکت اکوینتینگ فکر می‌کند که این کار می‌تواند جنبه‌ای از مشروعیت را به فضای ارزهای دیجیتال تزریق کند. وی معتقد است که ارزهای باثبات نقش بسیار مهمی را در این صنعت بر عهده دارند. این موضوع که شما بتوانید به‌سادگی پول خود را از یک ابزار ذخیره ارزش به یک ارز باثبات که به‌طور روزانه از آن استفاده می‌کنید تغییر دهید، به پذیرش گسترده آن از طرف جامعه کمک خواهد کرد. علاوه بر این، لیبرا می‌تواند درک این مفهوم که عرضه پول لزوماً نباید از طرف کشورها باشد را در میان مردم جا بیندازد. حتی بحث بر سر اینکه سال آینده چه بلایی بر سر لیبرا خواهد آمد هم می‌تواند مردم را به فکر کردن درباره ارزهای دیجیتال وادار کند.

در صورت پذیرش گسترده مدل لیبرا و گذر از فشارهای سیاسی شدیدی که قانون‌گذاران اخیراً بر این پروژه وارد کرده‌اند، این استیبل کوین می‌تواند نقطه آغازی برای استفاده گسترده و عمومی از ارزهای دیجیتال باشد. روندی که در صورت موفقیت، مطمئناً دیگر شرکت‌ها و فناوری‌های مالی را برای حضور در این فضا ترغیب خواهد کرد.

ورود قدرتمند دولت‌ها

۵ جریان تأثیرگذار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

صد البته نباید فشارهای شدید دولتی را به عنوان یکی از تکه‌های پازل فراموش کرد. سال ۲۰۱۹ به ما نشان داد که نهادهای فدرال دولت ایالات‌متحده متوجه این شده‌اند که ارزهای دیجیتال (و به‌طورکلی فناوری‌های جدید) دیگر به عنوان بخشی جزئی از جامعه فعالیت نمی‌کنند و به یک المان اساسی در آن بدل شده‌اند. فدرال رزرو آمریکا هم اخیراً فاش کرد که بانک مرکزی آمریکا به دنبال یک ارز ترکیبی دیجیتال و آنالوگ برای جایگزین کردن دلار است. در همین زمان سازمان درآمد داخلی آمریکا (IRS) هم در حال تدوین دستورالعمل‌های لازم برای گزارش تراکنش‌های ارزهای دیجیتال برای سال مالیاتی آتی است.

از این پس و با ورود یکی از بزرگ‌ترین و بانفوذترین شرکت‌های فناوری دنیا به حوزه ارزهای دیجیتال، این صنعت متأسفانه یا خوشبختانه شاهد توجه بیشتر حکومت‌های محلی یا ملی به خود خواهد بود.

بااینکه تابه‌حال اکثر قانون‌گذاری‌های این حوزه دلگرم‌کننده بوده‌اند اما آزمون‌وخطاهای اخیر در این زمینه می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند. قانون‌گذاری‌هایی با رویکرد حمایتی می‌تواند حامی رشد و موجب افزایش شفافیت در این صنعت شود. از طرف دیگر قانون‌گذاری‌های محدودکننده مثل قوانین وضع‌شده اخیر در چین، وضعیت دارایی‌های دیجیتال را از این هم وخیم‌تر می‌کند.

ثبات و رشد بیشتر بازار

۵ جریان تأثیرگذار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

آشوب و هرج‌ومرج یکی از حلقه‌های کم‌اهمیت زنجیره غذایی ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود؛ زیرا علی‌رغم وضعیت بسیار بد بازار در سال ۲۰۱۸ و سقوط قیمت بیت کوین، سایت کوین مارکت کپ گزارش کرده که تعداد ارزهای دیجیتال موجود در بازار سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲۳۰۰ ارز رسیده است.

البته باید گفت که متأسفانه حجم معاملات تنها یک‌سوم این کوین‌ها بیش از صد هزار دلار در روز و ارزش یک‌سوم از آن‌ها هم کمتر از یک دهم سنت است. در نتیجه درست است که تعداد کوین‌های بازار بیشتر از هر زمان دیگر است اما رشد سرمایه کلی بازار در طی سال ۲۰۱۹ کاملاً متوقف ‌شده است.

البته این امکان وجود دارد که افزایش علاقه نهادهای مالی عمده دنیا بتواند متعاقباً به افزایش سرمایه بازار کمک کند اما این رشد به‌احتمال‌ زیاد شامل کوین‌های کوچک بازار نخواهد شد. خبر بدتر افزایش فشارهای واردشده از سوی دولت‌ها به بازار است. دردسرهای قانونی و افزایش شفافیت برای بازیگران بزرگ بازار می‌تواند صاحبان کوین‌های تازه‌کار و کوچکی که می‌خواهند به‌ سرعت ارز خود را بسازند را از بازار بیرون براند. البته به نظر می‌رسد که بازار به نقطه اشباع رسیده است و احتمال افزایش مجدد تعداد کوین‌ها در سال ۲۰۲۰ بسیار اندک است.

ترکیب فین‌تک و کریپتو

۵ جریان تأثیرگذار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

محوریت اصلی تمام جریان‌های ذکرشده این واقعیت است که ارزهای دیجیتال در حال بالغ شدن هستند و احتمالا به‌زودی مورد پذیرش همگان قرار خواهند گرفت (چه ارزهای متمرکز و چه غیرمتمرکز) و صد البته این‌ مسئله که این ارزها، کاربردهای واقعی خود را در دنیای ما پیدا کرده‌اند. حالا و با معرفی ارز لیبرا مشکل اصلی، توضیح اینکه چرا ارزهای دیجیتال ارزشمند خواهند بود یا به زودی به جزئی لازم در دنیای مالی بدل خواهند شد نیست، بلکه مسئله مهم ارزشمند بودن و کلیدی بودن آنها در زمان فعلی است.

البته هنوز مشخصات سؤال‌هایی در مورد این‌که چگونه می‌توان تراکنش‌ها را در دسته‌ای از دفاتر کل ادغام کرد یا اینکه چگونه می‌توان برای تراکنش‌های ناشناس قانون وضع کرد وجود دارد که باید به آن‌ها جواب داده شود. بخشی از پاسخ در تحکیم بنیان‌های صنعت ارزهای دیجیتال و تلاش مداوم آن برای ایجاد امکان تعادل بین دفاتر کل و کیف‌های پول مختلف نهفته است؛ اما بسیاری از این سؤال‌ها توسط کسانی پاسخ داده خواهد شد که اول‌ از همه بتوانند آن را امتحان کنند. تاکنون این شرکت‌های حوزه فناوری‌های مالی بوده‌اند که بیشترین اشتیاق را برای این کار از خود نشان داده‌اند.

این نیاز به نوآوری یکی از جریان‌های آشکاری است که در سراسر بازار ارزهای دیجیتال قابل‌مشاهده است. پروژه لیبرا، خود، با بسیاری از شرکت‌های حوزه فین تک همکاری دارد یا داشته است. بسیاری از شرکت‌های خاص حوزه فین تک مثل «Plaid and Chime» ارزش کنونی خود را تا حد زیادی مدیون سرمایه‌گذارهای صنعت مالی مثل ویزا و گروه گلدمن ساکس هستند که علی‌رغم کنجکاوی‌هایشان درباره دارایی‌های دیجیتال، هنوز از فضای بی اعتمادی که آن‌ها را در برگرفته است، وحشت دارند. سال ۲۰۲۰ سال‌ مرگ و زندگی ارزهای دیجیتال است. سالی که در آن کوین‌ها یا ارزش خود را ثابت می‌کنند و یا شاهد ناپدید شدن آن‌ها خواهیم بود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *