1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

۴ نکته مهم که باید در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید

۴ نکته مهم که باید در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید

۴ نکته مهم که باید در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید

نوسان شدید قیمت بیت کوین، از جمله ویژگی‌های مهم بازار ارزهای دیجیتال است که هر تازه‌واردی پیش از آغاز سرمایه‌گذاری و معامله، باید از آن آگاه باشد. طی سال‌های گذشته و با ورود سرمایه‌گذاران نهادی، این بازار به بلوغ نسبی رسیده که در نتیجه آن با سایر بازارهای مالی همبستگی‌ بیشتری پیدا کرده است. با این حال بازار ارزهای دیجیتال همچنان ارزش کمتری نسبت به سایر بازارهای مالی دارد که آن را به جولانگاه خوبی برای نهنگ‌ها تبدیل کرده است.

در این مقاله ارتباط میان قیمت بیت کوین با قیمت طلا، شاخص دلار و S&P 500 بررسی شده است تا معامله‌گران پیش از خرید و فروش ارزهای دیجیتال دید گسترده‌تری نسبت به تأثیر این بازارهای مالی پیدا کنند. در انتها نیز از شاخص دلار به‌عنوان پارامتری برای پیش‌بینی زمان شروع رشد آلت کوین‌ها استفاده شده است.

ارتباط قیمت بیت کوین با طلا

همبستگی قیمت طلا و بیت کوین

طلا پناهگاه امن سرمایه‌گذاران است که در زمان اطمینان نداشتن از آینده بازارهای مالی و تنش‌های ژئوپلیتیک تقاضا برای خرید آن افزایش می‌یابد. فلز گرانبهایی که در طول قرن‌های گذشته امتحان خود را بارها پس داده و هم‌اکنون ارزش بازاری بیش از ۸ تریلیون دلار دارد. با مقایسه نمودار قیمت بیت کوین در برابر قیمت طلا از سال ۲۰۱۱ به بعد، همبستگی میان این دو دارایی در چندین بازه زمانی چه به صورت روند نزولی و چه صعودی قابل مشاهده است. از این رو می‌توان انتظار داشت که روند مثبت قیمت طلا در آینده نیز به رشد قیمت بیت کوین کمک کند.

همچنین در ماه‌های گذشته و در بازه‌های زمانی روزانه و هفتگی، ریزش قیمت طلا اغلب اوقات بر روی قیمت بیت کوین نیز تأثیر گذاشته و موجب ریزش آن شده است. به همین دلیل توجه به سطوح مقاومتی طلا و در نظر داشتن خطر ریزش آن می‌تواند در اتخاذ موقعیت خرید یا فروش بر روی بیت کوین به شما کمک کند. البته توجه به این نکته هم الزامی است که در برخی بازه‌های زمانی، بیت کوین بر خلاف روند نزولی طلا به رشد خود ادامه داده است.

همبستگی بیت کوین با بازار سهام آمریکا

همبستگی قیمت بیت کوین و شاخص S&P500

با نگاه به نمودار قیمت بیت کوین و شاخص S&P 500 می‌توان به اطلاعات جالبی از جمله ریزش‌های شدیدی که برای هر دوی آن‌ها اتفاق افتاده است رسید. دو نمونه اخیر به ریزش مارس ۲۰۲۰ و اکتبر ۲۰۱۸ برمی‌گردد که در هر دوی آن‌ها ریزش بازار سهام اندکی زودتر از ریزش اصلی بیت کوین شروع شد.

بیت کوین یکی از پرنوسان‌ترین دارایی‌ها در دسته دارایی‌های ریسکی (Risk Asset) است و با توجه به همبستگی کلی آن با شاخص S&P 500، رشد بلندمدت آن نیازمند چشم‌انداز مثبت بازارهای سهام خواهد بود که می‌تواند سرمایه‌گذاران را به‌سمت خرید این ارز دیجیتال یا محصولات مالی مرتبط با آن مانند ETF یا ETPهای بیت کوین بکشاند.

بیت کوین و شاخص دلار

همبستگی قیمت بیت کوین و شاخص دلار

شاخص دلار آمریکا ارزش دلار را نسبت به سبدی تشکیل شده از یورو، ین ژاپن، فرانک سوئیس، دلار کانادا، کرون سوئد و پوند استرلینگ می‌سنجد. این شاخص ابزار خیلی خوبی است که صعودی بودن آن نشان‌دهنده قدرتمند شدن دلار در برابر سایر ارزها ذکر شده است.

مقایسه شاخص دلار در برابر قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۳ به بعد نشان می‌دهد که در حالت کلی، کاهش آن به افزایش قیمت بیت کوین کمک کرده و در سمت مقابل قدرتمند شدن دلار موجب کاهش قیمت بیت کوین شده است. از این جهت دنبال‌کردن سیاست‌های پولی فدرال رزرو می‌تواند در بازه زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت به پیش‌بینی روند شاخص دلار و به‌تبع آن قیمت بیت کوین کمک کند.

تشخیص شروع رشد آلت کوین‌ها با شاخص دلار

همبستگی شاخص دلار با سلطه بیت کوین

یکی از نمودارهای مقایسه‌ای جالب با کنار هم قرار دادن شاخص دلار و سهم بیت کوین از بازار ارزهای دیجیتال به دست می‌آید. همبستگی شدید این دو نمودار در برخی برهه‌های زمانی بیانگر آن است که آلت کوین‌ها به‌عنوان یک دارایی با ریسک بیشتر نسبت به بیت کوین، زمانی که شاخص دلار در روند نزولی قرار می‌گیرد، توجه سرمایه‌گذاران را بیشتر به‌سمت خود جلب می‌کنند و افزایش شاخص دلار توجهات را برای فرار از خطر ریزش آلت کوین‌ها دوباره به‌سمت بیت کوین برمی‌گرداند. برای همین شاخص دلار می‌تواند ابزار خوبی برای اطلاع از تبدیل بیت کوین به آلت کوین‌ها یا برعکس باشد.

جمع‌بندی

همبستگی بازارهای مالی با قیمت بیت کوین، پیش از هر چیزی نشان می‌دهد که نسبت‌دادن نوسان‌های شدید به برخی اخبار مربوط به حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال، مانند کاهش قیمت بیت کوین در پی جنگ هش بیت کوین کش در نوامبر ۲۰۱۸، می‌تواند با تغییر روند سایر بازارهای مالی به‌طور همزمان رخ دهد و علت اصلی در بیشتر مواقع مشخص نشود.

همچنین برخی همبستگی‌ها در چنین بازارهایی می‌تواند معامله‌گران را به اشتباه بیندازد و آن‌ها را به‌دنبال یافتن نتایج اشتباه بکشاند. نمونه‌هایی از این همبستگی‌های نادرست را می‌توان در وب‌سایت tylervigen مشاهده کرد که دو چیز کاملا نامربوط، روند مشابهی را طی زمان با یکدیگر داشته‌اند.

۴ نکته‌ای که قبل از تحلیل قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها باید در نظر بگیرید

با این حال طبق آنچه گفته شد، اطلاع از برخی همبستگی‌ها مانند افزایش شدید شاخص دلار در سال ۲۰۱۴ یا ریزش بازار سهام آمریکا در مارس ۲۰۲۰ به سرمایه‌گذاران در یافتن روند آتی بازار کمک می‌کند. نباید از یاد برد که بیت کوین همچنان یک دارایی پرنوسان و ریسکی به حساب می‌آید و با وجود ارزش بازار پایین آن نسبت به سایر بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران نهادی و نهنگ‌ها همچنان تأثیر بسزایی در شدت بخشیدن به روندها ایفا می‌کنند؛ به طوری که بازتاب افت‌های ده‌ درصدی در بازار سهام می‌تواند با شدت چند برابر در بازار ارزهای دیجیتال و قیمت بیت کوین خود را نشان دهد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *