1402/12/29

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

۳ دلیل که تحلیلگران درباره صعود قیمت بیت کوین خوشبین هستند

۳ دلیل که تحلیلگران درباره صعود قیمت بیت کوین خوشبین هستند

۳ دلیل که تحلیلگران درباره صعود قیمت بیت کوین خوشبین هستند

به گزارش «کوین تلگراف»، درحالی‌که روز شنبه (5 مرداد) شاهد سقوط ۸ درصدی بیت کوین بودیم، بسیاری از مخالفان اذعان داشتند که جهش بیت کوین به سمت ثبت رکوردی تازه به اتمام رسیده است. با این حساب چه چیزی باعث شده تا تحلیلگران با وجود اصلاح ۳۳ درصدی قیمت، همچنان به افزایش قیمت بیت کوین خوش‌بین باشند؟

تحلیلگران چه می‌گویند؟

تغییرات اخیر قیمت بیت کوین تنها در صورتی خوشایند شما خواهد بود که یا از منتقدین بیت کوین و یا از فروشندگان یا به اصطلاح خرس‌های آن باشید که قصد خرید در قیمت‌های پایین‌تر را دارند. تا به اینجا، پادشاه ارزهای دیجیتال، نسبت به بالاترین قیمت خود در سال 2019، کاهشی 32 درصدی را تجربه کرده و تغییرات قیمت کوتاه‌مدت آن نیز سیری نزولی را نشان می‌دهند.

نمودار قیمت بیت کوین

طی دو هفته گذشته و پیش از سقوط به قیمت 9,600 دلار، بیت کوین در قیمت‌های 13,739 و 13,177 شکلی «ام مانند» (M) را تشکیل داد. بیشتر معامله‌گران انتظار بازگشت به سطوح 50 و 61.8 درصدی اصلاح فیبوناچی را دارند؛ نکته قابل‌توجه اینجاست که این ارقام در حالی به‌دست آمده‌اند که تاریخ سررسید قراردادهای آتی گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو CME نزدیک است. امکان این مسئله وجود دارد که این گروه از معامله‌گران تصور کنند، نزدیک‌تر شدن به تاریخ سر رسید قراردادهای آتی CME می‌تواند به شکل یک آهن‌ربا عمل کرده و موجب نزدیک‌تر شدن قیمت به بازه 8,500 تا 7,500 دلار شود.

تحلیلگران ضمن بیان احتمال بازگشت به سطح 61.8 درصدی اصلاح فیبوناچی، این مسئله را خاطر نشان کردند که بیت کوین از خطوط مثلثی خود، که در سال 2019 قیمت را از 4,000 دلار تا بیشترین میزان بالا برد، سقوط کرده و امکان ایجاد یک روند سهمی بسیار کم است.

بنابراین، دورنمای قیمت در کوتاه‌مدت نزولی است. با این‌ حال چندین تحلیلگر به‌شدت شرایط بازار در بلندمدت را صعودی می‌دانند. در ادامه قصد داریم تا به برخی از عوامل کلیدی در طرح این فرضیه‌ها بپردازیم.

بیت کوین‌های دست نخورده

اوایل هفته جاری «کوین متریکس» با انتشار گزارشی اعلام کرد که مقدار بیت کوین‌های دست‌نخورده با رسیدن با 21 درصد به بیشترین میزان خود رسیده است.

بیت کوین های دست نخورده

آماری از بیت کوین های دست نخورده

افزایش میزان بیت کوین‌های دست‌نخورده در طول پنج سال گذشته چشمگیر بوده است. بیت کوین‌های دست‌نخورده به بیت کوین‌هایی اطلاق می‌شود که برای مدت 180 روز تا 2 سال در یک کیف پول باقی بمانند. بر این اساس می‌توان گفت که بیت کوین بیشتر از اینکه یک وسیله پرداخت باشد، به یک ذخیره ارزش بدل شده است. حال ممکن است این برداشت شود که با افزایش قیمت بیت کوین، تعداد بیت کوین‌های دست‌نخورده نیز بالاتر رود.

اما همه چنین ایده‌ای را قبول ندارند. «تور دمیستر»، از تحلیلگران مطرح، دراین‌باره می‌نویسد:

مطمئن نیستم که پنج سال بدون به‌روزرسانی و دست‌کاری در کیف پول سرد، سرمایه‌گذاری بلندمدت در بیت کوین تلقی شود. به نظر من بیشتر این سکه‌ها از دست رفته‌اند.

با در نظر گرفتن این مسئله که حرف‌های دمیستر منطقی به نظر می‌رسد، نگاهی عمیق‌تر به داده‌های کوین متریکس نیز خالی از لطف نیست. بر طبق این نمودارها، سکه‌های دست‌نخورده طی بازه زمانی 180 روزه و یک ساله، با افزایش چشم‌گیری مواجه شده‌اند و این افزایش نسبت به بازه‌های زمانی طولانی‌تر، بیشتر است. به‌علاوه این افزایش با صعود قیمت بیت کوین نیز همخوانی دارد.

می‌توان گفت که طبق این اطلاعات افزایش قیمت بیت کوین و کیف پول‌هایی که به بیت کوین به‌عنوان یک ذخیره ارزش نگاه می‌کنند، دارای همبستگی است.

 افزایش قیمت با کف سختی استخراج با همزمان است

روز شنبه یکی از تحلیلگران توییتری با نام «پلن بی» (PlanB) نمودار جالبی را منتشر کرد. در این نمودار که به همراه «پارابولیک تراو» (ParabolicTrav) رسم شده، به بررسی ارتباط قیمت بیت کوین و کف سختی استخراج می‌پردازد.

نمودار PlanB

بر اساس این تحلیل‌ها، پس‌ از آنکه بیت کوین به بیشترین قیمت خود می‌رسد، حجم قابل‌توجهی از این ارز دیجیتال با قیمت پایین‌تر در دسترس افراد قرار می‌گیرد. آغاز جهش صعودی بازار بیت کوین پیش‌تر نیز با کف سختی استخراج همزمان بوده و در این مقاطع (کف سختی)، قیمت به افزایش صد برابری تمایل دارد.

پلن بی می‌نویسد:

ما در دسامبر (اسفند) 2011 (قیمت 4.6 دلار)، می (اردیبهشت) 2015 (قیمت 230) و دسامبر (اسفند) سال 2018 (قیمت 3,896) شاهد کف سختی استخراج بودیم. در چنین شرایطی بازار صعود کرده و با افزایش صد برابری به بالاترین قیمت‌های خود رسیده است و این یعنی بیشترین قیمت جدید بازار 370 هزار دلار خواهد بود.

با نگاهی دقیق‌تر می‌توان نتیجه گرفت با هر افزایش قیمت موفق، نرخ افزایش نیز کاهش‌یافته. از همین رو بازار صعودی فعلی می‌تواند تا حداکثر 1,000 درصد پیش رود.

«کوین تلگراف» در صحبتی با پلن بی، خواستار اطلاعات بیشتر وی در این خصوص شد. پلن بی در پاسخ به کوین تلگراف گفت:

این مسئله می‌تواند نشان از بلوغ بازار بیت کوین و افزایش ثبات آن باشد. در حال حاضر و نسبت به سال‌های 2010-2011، پول بیشتری برای تغییر در بازار نیاز است. امکان صد برابری شدن قیمت هم وجود دارد، چراکه بازار بیت کوین غیرخطی است و هر اتفاق غیرمنتظره‌ای در آن رخ می‌دهد و نمودارها همپوشانی چندانی ندارند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که نمودارهای قیمت بیت کوین با چرخه‌های پیشین قیمت شباهت‌های زیادی دارند؛ چرخه‌ای که در نهایت منجر به افزایش 300 درصدی قیمت بیت کوین در سال جاری شد.

هیجان پیش از نصف شدن پاداش استخراج می‌تواند بیت کوین را به سمت 20 هزار دلار سوق دهد

چند هفته پیش، یکی از تحلیلگران محبوب بازار ارزهای دیجیتال با نام «فلیب فلیب» (Flib Flib) با بیان اینکه قیمت بیت کوین به کمترین قیمت سال جاری خود (3,120 دلار) نمی‌رسد، به‌نوعی ایده افزایش قیمت را تایید کرد.

وی در توصیف ادعای خود می‌نویسد:

ماینرها هر بار که سودشان به بیت کوین از میزان مخارج استخراج بالاتر می‌رود، اقدام به فروش می‌کنند. با نزدیک‌تر شدن به نصف شدن پاداش استخراج، فروش بیت کوین توسط ماینرها نیز به‌منظور ایجاد یک حباب هاوینگ، محدود می‌شود.

به عبارت ساده‌تر، چرخه ساده‌ای از عرضه و تقاضا قیمت بیت کوین را کنترل می‌کند و فلیب فلیب بر این عقیده است که اتفاق سال 2018 ناشی از فروش بیت کوین‌های استخراج‌کنندگان در مقدار هزینه‌های نهایی بود.

تنها ماینرهایی که کارشان بازده داشت جان سالم به در برندند و رقبای ضعیف‌تر شان از بازی کنار رفتند.

نظر فلیب فلیب به نظر پارابولیک تراو و پلن بی نزدیک است و تصور می‌کند که ماینرها با نزدیک‌تر شدن به هالوینگ، بیت کوین‌های جدید خود را نگه می‌دارند.

اگر این تحلیلگران درست بگویند، باید در آینده‌ای نزدیک شاهد کم شدن فروش بیت کوین‌های ماینرها باشیم. پس‌ازآن فروش با کاهش فشار خرید، به حالت عادی باز خواهد گشت.

در خصوص قیمت آینده بیت کوین، این سه تحلیل‌گر، سهمی زیر را برای بیت کوین انتظار دارند و امیدوارند که هیجانات بازار، پیش از هالوینگ، باعث صعود به قیمت 20,000 دلار خواهد شد.

نمودار فلیب فلیب

نمودار ارائه شده توسط Flib FLib از پیش بینی یک ساله خود

هنگام رسیدن بیت کوین (تست) به بالاترین قیمت خود، این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران بلندمدت که در قیمت 16,000 دلار اقدام به خرید کرده‌اند، فروش را آغاز کنند.

صدالبته تحقق تمام این پیش‌بینی‌ها مستلزم فراهم شدن شرایط فنی مناسب است. ازنقطه‌نظر تخصصی، نزدیک‌ترین سناریو ممکن رسیدن بیت کوین به قیمت 7,500 دلار است. پس‌ از آن با وقوع یک انباشت، بیت کوین برای مدت طولانی قیمتی نسبتاً ثابت را تجربه خواهد کرد و به ثباتی نسبی خواهد رسید.

با همه اینها، با نزدیک‌تر شدن به سال 2020 و زمان نصف شدن پاداش استخراج، بیشتر تحلیلگران انتظار دارند که چنین هیجاناتی باعث شود تا ماینرها سکه‌های خود را وارد بازار نکنند. به‌علاوه ورود بنگاه‌های مالی مانند «بکت»، TD Ameritrade و فیدلیتی، می‌تواند باعث ظهور رکوردی جدید در خصوص قیمت بیت کوین شود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *