1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

۱۷٪ از بیت کوین‌ها بیش از ۷ سال است که از جای خود تکان نخورده‌اند

۱۷٪ از بیت کوین‌ها بیش از ۷ سال است که از جای خود تکان نخورده‌اند

۱۷٪ از بیت کوین‌ها بیش از ۷ سال است که از جای خود تکان نخورده‌اند

داده‌های آنفولدد نشان می‌دهد که ۱۷ درصد از بیت کوین‌های در چرخه، بیش از ۷ سال است که از کیف پول‌های خود جابه‌جا نشده‌اند. این احتمال وجود دارد که دسترسی به این ارزها از بین رفته باشد یا صاحب آنها منتظر است که در قیمت مناسب آنها را بفروشد.

به گزارش دیکریپت، پلتفرم آنفولدد (Unfolded) که در حوزه تحلیل‌های آماری بازار فعالیت می‌کند، روز سه‌شنبه در توییتر نوشت بخش قابل‌توجهی از بیت کوین‌ها در طول ۷ سال گذشته از جای خود تکان نخورده‌اند. این پلتفرم منبع این آمار را داده‌هایی معرفی کرد که از هودل ویو (HODL Wave) به دست آمده است. گفتنی است هودل ویو شاخصی است که ابزار تحلیلی درون زنجیره‌ای گلاسنود (Glassnode) آن را ارائه کرده است.

شاخص هودل ویو دوره زمانی بین تراکنش‌های بیت کوین را رصد کرده و نمای کلان از مدت‌زمانی را که ارز قبل از انتقال نگهداری شده است نشان می‌دهد. واژه هودل پس از ارسال یک پست معروف در بیت کوین تاک در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) معروف شد. یک کاربر در بیت کوین تاک به دیگران توصیه کرده بود که بیت کوین‌هایشان را نگهداری کنند و نفروشند. وی از واژه هودل (Hodl) به جای هولد (Hold) استفاده کرده بود.

شاخص هودل ویو نشان می‌دهد بیش از ۳٫۳ میلیون بیت کوین در طول هفت سال گذشته انتقال پیدا نکرده‌اند. این میزان ۱۷٫۸۷ درصد از موجودی بیت کوین در گردش را تشکیل می‌دهد و با قیمت‌های فعلی ۱۶۰ میلیارد دلار ارزش دارد که رقم بسیار بالایی است.

متن توییتی که آنفولدد در تاریخ ۲ مارس (۱۲ اسفند) منتشر کرده است به شرح زیر است:

بر اساس شاخص هودل ویو گلاسنود، ۳٫۳ میلیون بیت کوین یا ۱۷٫۸۷ درصد موجودی در گردش، در طول هفت سال گذشته از جای خود تکان نخورده‌اند.

این بیت کوین‌ها، لزوماً متعلق به نهنگ‌هایی نیستند که بیت کوین‌های خود را نگه داشته تا با قیمت‌های بهتری بفروشند. نهنگ‌ها افرادی هستند که تعداد زیادی بیت کوین در اختیار دارند. در طی سال‌های گذشته تعداد زیادی بیت کوین چه به‌صورت تصادفی و چه از طرق دیگر نظیر مرگ صاحب حساب و فراموش‌شدن کلیدهای خصوصی از بین رفته‌اند.

تیم فراست (Tim Frost) مدیرعامل ابزار کشت سود (Yield Farming) با نام «YIELD App» در این رابطه می‌گوید:

بسیاری از این کیف‌پول‌های اولیه، بیت کوین را با قیمت‌های کمی به دست آورده‌اند یا آن‌ها را استخراج کرده یا از دست داده‌اند، یا پسوردشان را فراموش کرده یا نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. تا سال ۲۰۱۳ بیت کوین برای بسیاری از افرادی که نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند که چه آینده‌ای برای بیت‌کوین رقم خواهد خورد، تقریباً یک پول انحصاری محسوب می‌شد.

شرکت تحلیلی چین‌آنالسیس (Chainalysis) در سال گذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد ۳٫۷ میلیون بیت کوین (کمی بیشتر یا کمتر) از دست رفته است. این مقدار ۲۰ درصد از موجودی بیت کوین در گردش در پنج سال گذشته محسوب می‌شود. همچنین در این گزارش ذکر شده بود که تنها ۳٫۵ میلیون بیت کوین به‌طور فعالانه‌ای در بازار آزاد معامله می‌شوند. این در حالی است که ۱۱٫۴ میلیون بیت کوین به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگهداری می‌شوند.

با این حال تیم فراست معتقد است همیشه این احتمال وجود دارد که صاحبان این بیت کوین‌های بی‌حرکت به‌طور ناگهانی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. او می‌گوید:

این کیف‌پول‌ها حکم چکش‌های بالقوه‌ای دارند که هر لحظه ممکن است به بازار سرازیر شوند.

این در حالی است که پیگیری این کیف‌پول‌ها هم امکان‌پذیر است. گلاسنود شاخص دیگری با نام کوین دیز دستروید (Coin Days Destroyed) دارد که نسبت به حرکت ناگهانی بیت کوین‌های قدیمی حساس است.

شاخص کوین دیز دیستروید

همان‌طور که در نمودار بالا می‌بینیم در اواخر سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) و در طول سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) که سکه‌های بسیار قدیمی برای اولین بار حرکت کردند، جهش زیادی در نمودار مشاهده می‌شود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *