1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

۱۵ فیلم شبیه سری‌فیلم‌های هری پاتر برای عاشقان دنیای جادوگری

۱۵ فیلم شبیه سری‌فیلم‌های هری پاتر برای عاشقان دنیای جادوگری

فیلم‌های هری‌پاتر احتمالا بزرگترین سری‌فیلمی است که بر اساس دنیای جادو و جادوگری ساخته شده است (البته باید یادی از سری‌فیلم‌های محبوب ارباب حلقه‌ها و دنباله‌ی آن یعنی هابیت نیز کرد). این سری فیلم ۸ قسمتی، بر اساس رمان‌‌هایی فانتزی نوشته‌ی جی. کی. رولینگ و با همان نام‌ کتاب‌ها ساخته شده است و موفقیت جهانی عظیمی را به دست آورده است و هری پاتر را به یک نماد فرهنگی محبوب بدل کرده است. سری‌فیلم‌‌های هری پاتر هنوز هم طرفداران بسیاری برای خود دارد آن هم یک دهه بعد از عرضه‌ی قسمت پایانی از این سری فیلم.

داستان خارق‌العاده و خیالی هری پاتر طرفداران خودش را به دنیای هاگوارتز می‌برد. جایی که شما می‌توانید جارو‌های پرنده را پیدا کنید و با آن کوییدیچ بازی کنید و سحر و جادو‌های شگفت‌انگیز اجرا کنید، معجون‌های شفابخش و اسرار‌آمیز بسازید و با حیوانات جادویی هیجان‌انگیز و گاهی ترسناک و گاهی مهربان ملاقات کنید و البته دوستان جدیدی برای خودتان پیدا کنید و با جادوگران شیطانی و بدذات مبارزه کنید. از یتیمی دروان‌گرا و مهربان و افتاده در فیلم نخست یعنی هری پاتر و سنگ جادو (محصول سال ۲۰۰۱ به کارگردانی کریس کلمبوس) تا راهبری ارتشی از جادوگران جوان علیه ارباب تاریکی در هری‌‌پاتر و یادگاران مرگبار (قسمت اول محصول ۲۰۱۰ و قسمت دوم محصول ۲۰۱۱ هر دو به کارگردانی دیوید ییتس)، داستان جادوگر جوان و مبارزی به نام هری، تماشاگر را تشویق می‌کند تا علیه شیاطین درون خود مبارزه کند و آن چیز را که حق است، بطلبد و ساکت ننشیند. سه دوست محبوب و مشهور هری (با بازی دانیل ردکلیف) یعنی هرمیون (با بازی اما واتسون) و ران (با بازی روپرت گرینت) به شما یادآوری می‌‌کند که چگونه همراهی همیشگی دوستان می‌تواند منجر به ایجاد تغییر و تحولی بزرگ شود و مسیرتان را به کلی عوض کند. هری پاتر همه‌اش درباره‌ی دوستی، جادو و عشق است.

پس اگر شما دلتان برای دنیای جادوگری هاگوارتز تنگ شده است و مشتاقانه منتظر قسمت سوم پیش‌درآمد این سری یعنی جانوران‌شگفت انگیز هستید، در این فهرست ۱۵ فیلم به شما معرفی می‌کنیم که همان احساسات جهان فانتزی داستان‌های جی. کی. رولینگ و فیلم‌های هری پاتر را به شما می‌دهد. هر فیلم جهان جادویی خودش را دارد در حالی که وجوه جادوگری و پیوند و رفاقت جدانشدنی را که باعث شد تا سری‌فیلم‌های هری پاتر این چنین ماندگار باشد، به تصویر می‌کشد.

  • ۱۰ فیلم مشهور که هیچ‌کس از آن‌ها متنفر نیست

۱۵. شاگرد جادوگر (The Sorcerer’s Apprentice)

شاگرد جادوگر. هری پاتر. ۲۰۱۰

  • محصول: ۲۰۱۰ / کشور آمریکا
  • کارگردان: جان ترتلتاب
  • بازیگران: نیکولاس کیج، جی باروشل، آلفرد مولینا و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۴۶ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۰ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶/۱ از ۱۰

«شاگرد جادوگر» ترکیب باحالی است از اسطوره‌ها و جادوگری خارق‌العاده. داستان این فیلم ریشه در افسانه‌های آرتوری دارد، مشخصا افسانه‌ی جادوگر بزرگ مرلین، که جیمز ای. استوینس بازی در نقشش را بر عهده دارد. داستان فیلم با زرنگ‌ترین شاگرد مرلین یعنی مورگانا لو فی (با بازی آلیس کریج) شروع می‌شود که سرکشی می‌کند و شروع می‌کند به کشتن همه‌ی جادوگران و ساحره‌ها که در برابر او ایستادگی می‌کنند (آشنا نیست؟ مشابه لرد ولدمورت و گلرت گریندلوالد در هری پاتر). مرلین، مورگانا را با کمک دو دانش‌آموز جوان و با‌استعدادش شکست می‌دهد: بالتازار (با بازی نیکولاس کیج) و ورونیکا (با بازی مونیکا بلوچی). با ترس از بازگشت مورگانا، مرلین به بالتازار ماموریت می‌دهد تا فرزند او را پیدا کند که به یک مرلین دیگر تبدیل می‌شود و قدرت‌های او را به ارث می‌برد. بعد از قرن‌ها جست‌وجو، بالتازار بالاخره موفق می‌شود تا وارث مرلین را در فردی به نام دیو استاتلر (با بازی جی باروشل) پیدا کند، حادثه‌ای که زندگی دیو جوان را برای همیشه عوض می‌کند. سرنوشت اینطور برای هری و دیو مقدر شده است که بزرگ و قدرتمند باشند و هر دو با شجاعت و صلابت، مسئولیت‌های خودشان را قبول کردند و به رغم همه‌ی وقایع و پستی‌ها و بلندی‌ها، به ترس‌های خود غلبه کردند. طرفداران هری پاتر نباید تماشای «شاگرد جادوگر» از دست بدهند.

۱۴. هفتمین پسر (The Seventh Son)

هفتمین پسر. هری پاتر. ۲۰۱۴

  • محصول: ۲۰۱۴ / کشور آمریکا
  • کارگردان: سرگئی بودروف
  • بازیگران: جف برجیز، بن بارنز، آلیسیا ویکاندر و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۳۰ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۲ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵/۵ از ۱۰

یک حماسه‌ی دیگر که بر اساس رمان ساخته شده است و داستانش، نبرد بین نیرو‌های خیر و شر است. «هفتمین پسر» از فولکلور‌های آمریکایی و اروپایی متعددی الهام می‌گیرد. این فیلم که اقتباس آزادی از رمان جوزف دلینی با نام «شاگرد شکارچی جاودگر» منتشره‌شده در سال ۲۰۰۴ است، داستانش حول توماس وارد (با بازی بن بارنز) می‌گردد، نوجوانی که با قدرت‌های ویژه‌ای متولد شده است و دلیلش این است که فرزند هفتم هفتمین پسر است. استاد گریگوری (با بازی جف بریجز) او را پیدا می‌کند. کسی به عنوان یک شکارچی جادوگر کار می‌کند و باید به او طی یک هفته آموزش بدهد تا بتواند توماس را برای مبارزه علیه ساحره‌ی شیطانی قدرتمندی به نام مادر مالکین (با بازی جویلان مور) آماده کند. توماس سعی می‌کند تا احساساتش را کنترل کند در حالی که به استاد خود کمک می‌کند تا علیه شخصیت شرور داستان مبارزه کند. مشابه آن چه که در سری‌فیلم‌های هری پاتر شاهدش هستیم.

۱۳. فیلم‌های پرسی جکسون (Percy Jackson Movies)

پرسی جکسون و المپ‌نشینان: دزد آذرخش (قسمت اول)

(Percy Jackson and Olympians: The Lightning Thief)

پرسی جکسون: دریای هیولا‌ها (Percy Jackson: Sea of Monsters) (قسمت دوم)

پرسی جکسون. هری پاتر. ۲۰۱۰

  • محصول: ۲۰۱۰ (قسمت اول) / ۲۰۱۳ (قسمت دوم) / کشور آمریکا و کشور انگلیس
  • کارگردان: کریس کلمبوس (قسمت اول) / ثور فرویدنتال (قسمت دوم)
  • بازیگران: لوگان لرمن، براندون تی. جکسون، الکساندرا داداریو و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۴۷ از ۱۰۰ (قسمت اول) / ۳۹ از ۱۰۰ (قسمت دوم)
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۹ از ۱۰۰ (قسمت اول) / ۴۲ از ۱۰۰ (قسمت دوم)
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵/۹ از ۱۰ (قسمت اول) / ۵/۸ از ۱۰ (قسمت دوم)

اقتباسی سینمایی از رمان‌های محبوب ریک ریوردن یعنی پرسی جکسون، طرفداران زیادی را در این سال‌ها سرگرم‌ کرده است و پای تماشای دنیای این رمان نشانده است. این سری‌فیلم‌ها شامل دو قسمت می‌شود: «پرسی جکسون و المپ‌نشین‌ها: دزد آذرخش» محصول سال ۲۰۱۰ و دنباله‌ی آن «پرسی جکسون: دریای هیولا‌ها» محصول ۲۰۱۳. این داستان درباره‌ی پسر نوجوانی به نام پرسی جکسون (با بازی لوگان لرمن) است که حتی روحش هم خبر ندارد که یک نیمه‌خداست. در فیلم اول مشخص می‌شود که او پسر پوسیدون خدایای دریاهاست و ماجراجویی‌هایش، او را به سرزمین‌های جادویی مختلف می‌برد و با چندین هیولای اسطوره‌ای مواجه می‌کند، که در هر دو فیلم همگی از افسانه‌های یونان هستند. او با بچه‌های نیمه‌خدای دیگری همراه می‌شود که در جست‌و‌جو‌های او یاری‌اش می کنند که اسم یکی گروور (با بازی براندون تی. جکسون) و دیگری آنابت (با بازی الکساندرا داداریو) است. این سه نفر همراه با دیگر نیمه‌خدایان، چیز‌های بیشتری درباره‌‌ی قدرت‌های خود یاد می‌گیرند و در جزیره‌ای مخفی روی قدرت‌های خود کار می‌کنند و آن‌ها را بهبود می‌بخشند و آموزش می‌بینند. درست مثل جهان جادویی مخفی هاگوارتز. علاوه بر این، اولین فیلم نیز توسط کریس کلمبوس کارگردانی شده است، کسی که کارگردانی دو قسمت ابتدایی از سری فیلم‌های هری پاتر را نیز بر عهده داشته است و به تماشاگران تجربه‌ای همسان و عالی از فیلم‌های محبوب جادوگری می‌دهد.

۱۲. دکتر استرنج (Doctor Strange)

دکتر استرنج. هری پاتر. ۲۰۱۶

  • محصول: ۲۰۱۶ / کشور آمریکا
  • کارگردان: اسکات دریکسون
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، چیویتل اجیوفور، ریچل مک‌آدامز و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۵ از ۱۰

شاید محبوب‌ترین فیلم در این فهرست، «دکتر استرنج» مارول باشد که داستان شخصیتی را دنبال می‌کند که بالغ و بزرگسال است و نسخه‌ای باهوش‌تر از هری‌پاتر است. این فیلم وجوه مشابهی با فیلم محبوب جادوگری ما دارد، مثل مکانی مخفی برای آموزش جادوگران، دانش‌آموز سرکشی که نافرمانی می‌کند، معلم بسیار قدرتمندی که در راه خدمت و آموزش به دانش‌آموزانش جانش را از دست می‌دهد و البته شخصیت اصلی که دوستان خوب و قدرتمندی دارد که پشتیبان او در ماموریت نجات دنیا هستند. «دکتر استرنج» که بندیکت کامبربچ بازی در نقش اصلی آن را بر عهده دارد، به آرامی جای هری پاتر را به عنوان فیلم جدید محبوب جادوگری می‌گیرد و آینده‌ای روشن در فاز چهارم جهان سینمایی مارول در انتظار این شخصیت محبوب و باهوش و قدرتمند است.

۱۱. خانه‌ی دوشیزه پرگرین برای بچه‌‌های عجیب

(Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children)

دوشیزه پرگرین. هری پاتر. ۲۰۱۶

  • محصول: ۲۰۱۶ / کشور آمریکا
  • کارگردان: تیم برتون
  • بازیگران: اوا گرین، ایسا باترفیلد، کریس ادوود و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۷ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۴ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶/۷ از ۱۰

اگر شما دنبال یک فیلم فانتزی غیرسنتی هستید که هنوز هم اثری از جادو در خودش دارد، «خانه‌ی دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» ساخته‌ی تیم برتون بهترین انتخاب برای شماست. داستان فیلم گروهی از افراد خاصی را دنبال می‌کند که با قابلیت‌های جادویی متولد شده‌اند، هم بچه‌ها و هم بزرگسالان که در مکانی مخفی زندگی می‌کنند و کارشان شکار هیولاست. با این حال، مکان سری، در یک حلقه‌ی زمانی مخفی است. پس از جهان بیرونی محفوظ است که همچنین از افزایش عمر ساکنانش جلوگیری می‌کند. قهرمان داستان که نام شخصیتش جیک پورتمن (با بازی ایسا باترفیلد) است، یاد می‌گیرد که مهارت‌هایش را تحت نظر دوشیزه پرگرین (با بازی اوا گرین) تقویت کند، سرپرست خانه‌ی بچه‌ها که فردی سخت‌گیر اما با قلبی مهربان و رئوف است. طرفداران دو‌آتشه‌ی هری پاتر عاشق این داستان می‌شوند، که تجسمی از عشق بی‌پایان آلبوس دامبلدور، مدیر افسانه‌ای هاگوارتز به بچه‌ها و دانش‌آموزان است و همچنین مخاطبان نیز از یک فیلم جادویی جذاب لذت خواهند برد.

۱۰. جادوی وارونه (Upside-Down Magic)

جادوی وارونه. هری پاتر. ۲۰۲۰

  • محصول: ۲۰۲۰ / کشور آمریکا
  • کارگردان: جو نوسباوم
  • بازیگران: ایزابلا رز، کایل هاوارد، آلیسون فرناندز و …
  • امتیاز متاکریتیک: ـــ
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۰ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵/۳ از ۱۰

درامی جادویی که برای بچه‌ها ساخته شده است و به زیبایی، اهمیت همراهی و رفاقت را در قالب یک داستان فانتزی نشان می‌دهد. «جادوی وارونه» که محصول شبکه دیزنی است، بسیار سرگرم‌کننده و بامزه است. این فیلم داستان دو دوست صمیمی را روایت می‌کند: نوری (با بازی ایزابلا رز) و رینا (با بازی سینا آگودانگ) که هنوز در نوجوانی خود هستند و متوجه می‌شوند که قدرت‌های جادویی دارند. آن‌ها به آکادمی سیج می‌روند، که مدرسه‌ی جادوگری با کلاس و پر‌ابهتی مشابه هاگوارتز است. در آنجا آنها بر اساس مهات‌های فردی‌اشان به کلاس‌های جداگانه تقسیم می‌شوند و مسیر خود را دنبال می‌کنند تا سرنوشت خود را بسازند. ضدقهرمان اصلی فیلم کتاب جادویی است که پر است از جادو‌های سیاه که به اسم جادوی سایه شناخته می‌شود. این کتاب اثری مشابه هورکراکس در جهان هری پاتر دارد. خیلی جذاب و جالب است که ببینیم داستان چگونه پیش می‌رود و اگر دنباله‌ای برای آن بسازند و یا «اگر خودت می‌دانی چه کسی را می‌گویم» باشد که منتظر مخاطبان در پایان داستان است، چه می‌شود!

۹. فروشگاه عجیب آقای مگوریوم (Mr. Magorium’s Wonder Emporium)

آقای مگوریوم. هری پاتر. ۲۰۰۷

  • محصول: ۲۰۰۷ / کشور آمریکا و کانادا
  • کارگردان: زک هلم
  • بازیگران: داستین هافمن، ناتالی پورتمن، جیسون بیتمن و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۴۸ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۸ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶/۲ از ۱۰

چه می‌شد اگر می‌توانستید تمامی چیز‌های جادویی را که می‌خواستید، از مغازه‌ی سر خیابان بخرید؟ «فروشگاه عجیب آقای مگوریوم» یک فیلم دل‌انگیز کلاسیک جادویی است با ایده‌ای در درونش. «تو می‌توانی هر چیزی که می‌خواهی، باشی». داستان فیلم حول یک اسبا‌ب‌بازی فروشی فراطبیعی دارای احساسات می‌گذرد که پر است از اسباب‌بازی‌هایی مختلف با ظاهری آنتیک از جهان جادوگری. همه‌ی آن‌ها خوب هستند تا ایتکه روزی آقای مگوریوم (با بازی داستین هافمن)، جادوگری ۲۳۴ ساله و صاحب این مغازه‌ی اسباب‌بازی فروشی، تصمیم می‌گیرد که آنجا را ترک کند. او دستیار خود که پیانیست جوانی به نام مالی ماهونی (با بازی ناتالی پورتمن) است، به عنوان جانشین خود تعیین می‌کند. طی چندین اتفاق ناگوار و خنده‌دار، مالی یاد می‌گیرد که به خودش باور داشته باشد و در پایان نقش خود را به عنوان صاحب مغازه‌ی جادویی اسباب‌بازی فروشی قبول می‌‌کند. شاید «فروشگاه عجیب آقای مگوریوم» مغازه‌ای دور‌افتاده در کوچه‌ی معروف دایاگون در سری‌فیلم‌های هری پاتر باشد. که می‌داند؟

۸. ابیگیل (Abigail)

ابیگیل. هری پاتر. ۲۰۱۹

  • محصول: ۲۰۱۹ / کشور روسیه
  • کارگردان: الکساندر بوگوسلاوسکی
  • بازیگران: تیناتین دالاکیشویلی، ادی مارسن، رینا موخامتوف و …
  • امتیاز متاکریتیک: ـــ
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۴ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۴/۹ از ۱۰

چه می‌شد اگر هری موفق نمی‌شد تا لرد ولدمورت را در پایان قسمت دوم یادگاران مرگبار شکست دهد؟ چه اتفاقی برای دنیا می‌افتاد اگر نیرو‌ها و یاران وفادادار ارباب تاریکی کنترل جهان را به دست می‌گرفتند؟  این نظریه تا حدی در فیلم روسی «ابیگیل» به آزمون گذاشته شده است. این فیلم که سناریوی آخر‌الزمانی ترسناکی دارد، نیرو‌های تاریکی را به تصویر می‌کشد که بر دنیا چیره شده‌اند و بر آن حکمرانی می‌کنند و ابیگیل (با بازی تینانین دالاکیشویلی) در تقلای این است که خودش را نجات دهد در حالی که تلاش می‌کند تا هویتش مخفی باقی بماند. جادوگران تاریکی، همه‌ی جادوگران را از بین برده‌اند به جز پیروانشان و بر غیر‌جادوگران (یا همان مشنگ‌ها در سری‌فیلم‌های هری پاتر) با دست آهنی فرمانروایی می‌کنند. ابیگیل متوجه می‌شود که قدرت‌هایی جادویی دارد و دولت شیطانی به دنبال اوست و در واقع دنبال هر کسی است که تهدیدی برای قدرت مطلقه‌ی این سلطنت به حساب می‌آید. این فیلم را طرفداران هری پاتر باید تماشا کنند. کسانی که آرزو دارند که سناریو‌های احتمالی دیگر جهان جادوگری را ببینند و امتحانش کنند.

۷. خانه‌ای با ساعتی درون دیوار‌هایش (The House with a Clock in Its Walls)

خانه‌ای با ساعتی درون دیوارش. هری پاتر. ۲۰۱۸

  • محصول: ۲۰۱۸ / کشور آمریکا
  • کارگردان: الی راث
  • بازیگران: جک بلک، کیت بلانشت، اون واکارو و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۷ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۵ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶/۱ از ۱۰

این فیلم یک کمدی فانتزی است بسیار شبیه به هری پاتر از نظر ریشه‌ی قهرمان داستان. بعد از اینکه والدین او در یک حادثه‌ی تصادف خودرو در سال ۱۹۵۵ کشته می‌شوند، لوئیس برناولت ۱۰ ساله (با بازی اوون واکارو) پیش عمویش جاناتان (با بازی جک بلک) در میشیگان می‌رود تا با او زندگی کند. جاناتان یک جادوگر است. آن هم به شکل مخفیانه و به همراه دوستش فلورنس (با بازی کیت بلانشت) که یک ساحره است، در تلاش هستند تا از سناریویی که موجب نابودی و پایان جهان می‌شود، جلوگیری کنند؛  با پیدا‌کردن ساعنی که به شکل اسرارآمیزی، داخل خانه‌ای که جادوگری شیطانی در آن حضور دارد، مخفی است و البته این جادوگر شرور، صاحب قبلی خانه است. بعد از این که او به حقیقت پی می‌برد، لوئیس جوان جادو را به صورت خودآموز یاد می‌گیرد و به عمویش کمک می‌کند تا علیه نیرو‌های تاریکی مبارزه کند. نیرو‌هایی که او آن‌ها را تصادفا زنده کرده است در حالی که می‌خواست دوستانش را در هالووین تحت تاثیر قرار دهد. جای تعجب ندارد که هاگوارتز قانون بسیاری سخت‌گیرانه‌ای برای دانش‌آموزانش وضع کرده بود: «جادو، بیرون از مدرسه ممنوع است»

۶. پسری که شاه خواهد شد (The Kid Who Would be King)

پسری که شاه خواهد شد. هری پاتر. ۲۰۱۹

  • محصول: ۲۰۱۹ / کشور آمریکا و انگلیس
  • کارگردان: جو کرنیش
  • بازیگران: لوئیس اشبورن سرکیس، تام تیلور، ربکا فرگوسن و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۶ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰

داستان فانتزی دیگری که درست از دل افسانه‌های آرتوری بیرون آمده است. «پسری که شاه خواهد شد»، کمشکش تاریخی بین جادوگر افسانه‌ای مرلین و ساحره‌ی بدنام یعنی مورگانا را به پرده‌ی نقره‌ای می‌آورد. با این حال، این داستان در زمان جدید اتفاق افتاده است و نقش آرتور بر عهده‌ی پسر ۱۲ ساله‌ای به نام الکس (با بازی لوئیس اشبورن سرکیس) است که تصادفا شمشیر اسطوره‌ای اکس‌کالیبور را پیدا می‌‌کند. مرلین خودش را جوان می‌کند تا در فهرست کمک‌های الکس برای مبارزه با مورگانا قرار گیرد. کسی که می‌ترسد روزی مورگانا از گورش برخیزد تا همه‌ی انگلستان را زندانی کند و بر آن حکمرانی کند. طی برخی ماجرا‌ها و حوادث، الکس تلاش می‌کند تا کار درست را انجام دهد در حالی که راز‌هایی را درباره‌ی گذشته‌اش می‌یابد. الکس در پایان فیلم با کمک تمامی هم‌کلاسی‌هایش، مورگانا و نیرو‌هایش را در پایان فیلم شکست می‌دهد که خیلی شبیه دو قسمت پایانی سری‌فیلم‌های هری پاتر است. با این حال، چیزی که این فیلم را خاص و ویژه می‌کند، این است که بر خلاف هری پاتر، سرنوشت الکس، بزرگی و قهرمان‌بودن نیست. او این مقام را با شایستگی به دست می‌آورد. تنها راهی که کسی می‌تواند صاحب شمشیر اکس‌کالیبور شود.

۵. ماتیلدا (Matilda)

ماتیلدا. هری پاتر. ۱۹۹۶

  • محصول: ۱۹۹۶ / کشور آمریکا
  • کارگردان: دنی دویتو
  • بازیگران: دنی دویتو، رئا پرلمن، امبت دیویتس و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶/۹ از ۱۰

اقتباسی سینمایی از رمانی به همین نام اثر رونالد دال در سال ۱۹۸۸. «ماتیلدا» برای وفاداری و ایمانی که به موضوع کتاب دارد، مورد تحسین قرار گرفت. کارگردانی این فیلم که بر عهده دنی دویتو است و او به عنوان تهیه‌کننده‌ی همکار نیز حضور دارد، داستان دختری جوان به نام ماتیلدا (با بازی مارا ویلسون) را روایت می‌کند، کسی که برای سن خودش، خیلی باهوش و زرنگ است و معمولا خانواده‌اش با او بد‌رفتاری می‌کند. ماجرا وقتی بدتر می‌شود که او به مدرسه‌ی ابتدایی می‌رود و مدیر مدرسه دقیقا نقطه‌ی مقابل آلبوس دامبلدور در سری فیلم‌های هری پاتر است. خوشبختانه او معلمی را پیدا می‌کند به اسم خانم هانی (با بازی امبت دیویتس) که مثل پروفسور مک‌گوناکال، به دلیل زیرکی و هوشش، رفتار مهربانانه‌ای با او دارد. ماتیلدا خیلی زود متوجه می‌شود که قدرت نهفته‌ی حرکت اجسام با ذهن خود را دارد که همیشه به خواسته‌ی او فعال نمی‌شود. او به مرور زمان کنترل بهتری روی استعداد‌های خود می‌یابد و در پایان فیلم کمک می‌کند نا خانواده‌اش اصلاح شوند.

۴. حیله (The Craft)

حیله. هری پاتر. ۱۹۹۶

  • محصول: ۱۹۹۶ / کشور آمریکا
  • کارگردان: اندرو فلمینگ
  • بازیگران: فایروزا بالک، رابین تونی، نو کمبل و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۵ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۷ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶/۴ از ۱۰

«حیله» به شما یاد می‌دهد که چطور بازی با جادوی سیاه برای نفع و مقاصد شخصی همیشه فکر بدی است. چهار دختر نوجوان و محصل دبیرستانی که برچسب رانده‌شدگان بر آن‌ها زده شده است و و به آن‌ها مثل یک ساحره نگاه می‌شود، گروه جادوگری خود را تشکیل می‌دهند و آیین‌هایی را اجرا می‌کنند که به آن‌ها قدرت‌هایی باور‌نکردنی می‌دهد. آن‌ها از این قدرت‌ها برای نفع شخصی خود استفاده می‌کنند و موفق می‌شوند و ناگهان زمانی فرا می‌رسد که طمع اینکه همشان، این قدرت‌ها را داشته باشد، وجودشان را فرا می‌گیرد. خوشبختانه یکی از اعضای عاقل گروه سارا که نقشش را رابین تونی بر عهده دارد، پی می‌برد که آن‌ها زیاده‌روی کرده‌اند و به کار‌‌های شرورانه‌ی خود به خاطر خوبی خودشان هم که شده پایان می‌دهد. این فیلم طی سالیان توانست محبوب و مشهور شود و به تدریج دنباله‌ای نسبتا وفاداری به آن به اسم «حیله: میراث» در سال ۲۰۲۰ ساخته شد. این فیلم مثال بسیاری خوبی است از اینکه چرا جادوگران و ساحره‌ها به جای اینکه به یک مدرسه‌ی عادی بروند، باید به یک مدرسه‌ی مخصوص مثل هاگوارتز بروند و در آنجا تعلیم ببینند.

۳. تخت خواب سحر‌آمیز (‌Bedknobs and Broomsticks)

تخت‌ خواب اسرار‌آمیز. هری پاتر. ۱۹۷۱

  • محصول: ۱۹۷۱ / کشور آمریکا
  • کارگردان: رابرت استیونسون
  • بازیگران: آنجلا لنسبوری، دیوید تاملینسون، جان اریکسون و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۹ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۶ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷/۱ از ۱۰

«تخت خواب سحرآمیز» که موزیکالی فانتزی است، اجزای مختلف داستان‌های کودکانه را با کشمکش‌های زمان جنگ ادغام می‌کند. طی حملات ۱۹۴۰، سه کودک با نام‌های چارلی (با بازی ایان ویگیل)، کری (با بازی سیندی اوکالاگان) و پل (با بازی روی اسنارت) از لندن نجات می‌یابند و به شهر پپرینگ آی برده می‌شوند و تحت نظر خانم اگلانتین پرایس (با بازی آنجلا لنسبوری) که نسبت به آن‌ها بی‌میل است، قرار می‌گیرند. خانم پرایس رازی دارد. او در حال یادگیری جادو در مدرسه‌ای است تا به نیروهایی بریتانیایی در جنگ علیه نازی‌ها کمک کند. کودکان به زودی می‌فهمند که نیت او چیست و به او در ماجراجویی‌هایش ملحق می‌شوند که آن‌ها را به سرزمین جادویی نابومبو می‌کشاند. در سکانسی، خانم پپرینگ در حال تلاش برای راندن جارو دیده می‌شود. شاید او تلاش می‌کند که عضو تیم کوییدیچ بشود؟ که می‌داند؟ طرفداران هری پاتر که عاشق فیلم‌های کلاسیک هم هستند، قطعا از این فیلم لذت خواهند برد.

۲. ساحره‌ی نوجوان (Teen Witch)

ساحره‌ی نوجوان. هری پاتر. ۱۹۸۹

  • محصول: ۱۹۸۹ / کشور آمریکا
  • کارگردان: دورین واکر
  • بازیگران: رابین لایولی، زلدا روبینشتاین، جاشوا میلر و …
  • امتیاز متاکریتیک: ۴۶ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۴ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶/۱ از ۱۰

یک فیلم فانتزی کلاسیک با حال و هوای نوجوانی که بار دیگر با خطرات دسترسی به قدرت‌های لایتناهی سر و کار دارد. شخصیت لوئیس میلر که رابین لایولی بازی در نقشش را بر عهده دارد، یک دختر دبیرستانی ۱۵ ساله است که متوجه می‌شود که روح جادوگری قدرتمند در کالبد او تناسخ یافته است. او سنگی جادویی را پیدا می‌کند که تمامی قدرت‌های جادویی ساحره را به او می‌دهد و او از آن‌ها استفاده می‌کند تا رویاهایش را به واقعیت بدل کند. او تبدیل به محبوب‌ترین دختر مدرسه می‌شود، با جذاب‌ترین پسر مدرسه وارد رابطه‌ای عاشقانه می‌شود و از آن‌هایی که در گذشته با کار‌های تمسخر آمیز و خنده‌دار به او بی‌احترامی کرده‌اند، انتقام می‌گیرد. با این حال، او سریعا متوجه می‌شود که قدرت‌های او چقدر خطرناک هستند آن هم وقتی که طلسم محبوببت او از کنترل خارج می‌شود و او بهترین دوستش را از دست می‌دهد. لوئیس قدرت‌هایش را رها می‌کند تا زندگی شادی برای خود بسازد. این مشابه است با وقتی که هری ابرچوب‌دستی را می‌شکند و پرت می‌کند به پایین دره و دیگر نمی‌خواهد بعد از شکست دادن لرد ولدموردت در قسمت پایانی یادگاران مرگبار، تبدیل به قدرت‌مندترین جادوگر دنیا شود.

۱. فرار به کوه ساحره (Escape To Witch Mountain)

فرار به کوه ساحره. هری پاتر. ۱۹۷۵

  • محصول: ۱۹۷۵ / کشور آمریکا
  • کارگردان: جان هاف
  • بازیگران: ادی آلبرت، ری میلند، کیم ریچاردز
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۰ از ۱۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶/۴ از ۱۰

«فرار به کوه ساحره» یکی از آن فیلم‌هایی است که داستانش در ابتدا جادویی به نظر می‌رسذ، اما یک پیچش دور از انتظار، بازی را عوض می‌کند. دو خواهر و برادر یتیم به نام‌های تیا (با بازی کیم ریچاردز) و تونی (با بازی ایکه آیزنمن) قدرت‌های اسرارآمیزی دارند که آن‌ها را وقتی در یتیم‌خانه زندگی می‌کنند، از دیگران پنهان می‌کنند. تونی می‌تواند به وسیله‌ی ذهنش و با استفاده از هارمونیکای خود، اشیای بی‌جان را تکان دهد و کنترل کند. خواهر کوچکتر او تیا هم می‌تواند با تله‌پاتی با برادرش ارتباط برقرار کند، با حیوانات ارتباط روحانی داشته باشد و از حوادث بد پیش از وقوع آن‌ها اطلاع داشته باشد. یک میلیونر طمع‌کار به نام ارسطو بولت (با بازی ری میلند) که غرق در قدرت این دو خواهر و برادر است، به دنبال این دو بچه است. آن‌‌ها از چنگال او فرار می‌کنند و با کمک یک مرد مهربان به نام جیسون اودی (با بازی ادی آلبرت)، پی به ریشه‌ قدرت‌های فرازمینی خود می‌برند. اگر حوصله‌ی شما با فیلم‌های جادوگری معمولی سر رفته است، «فرار به کوه ساحره» می‌تواند به عنوان یکی از انتخاب‌های شما مطرح شود. این فیلم به شما دیدی از اینکه چرا وزارت سحر و جادوگری در فیلم‌‌های هری پاتر، باید مکانی جداگانه برای جادوگران و ساحره‌‌ها و جانوران جادویی درست کند، می‌دهد.

 منبع: Collider

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *