1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

یک گربه دیجیتالی به‌صورت توکن غیرمثلی (NFT) با قیمت ۳۰۰ اتر به فروش رسید

یک گربه دیجیتالی به‌صورت توکن غیرمثلی (NFT) با قیمت ۳۰۰ اتر به فروش رسید

یک گربه دیجیتالی به‌صورت توکن غیرمثلی (NFT) با قیمت ۳۰۰ اتر به فروش رسید

تصویر یک گربه کارتونی به‌نام «نیان کت» که به‌صورت یک توکن (دارایی دیجیتال) درآمده است، با قیمت ۳۰۰ اتر به فروش رسید. به این نوع توکن‌ها اصطلاحاً توکن غیرمثلی (NFT) می‌گویند. توکن‌های غیرمثلی مشابه ارزهای دیجیتال دیگر روی کیف پول‌ها ذخیره و منتقل می‌شوند با این تفاوت که هر توکن منحصربه‌فرد است و مشابه توکن دیگری نیست. با کمک توکن‌های غیرمثلی هنرمندان و مالکان می‌توانند مالکیت حقیقی را تجربه کنند و حق پخش آثار خود را با یک تراکنش ساده به فروش برسانند.

به گزارش کوین دسک، عصر دیروز نیان کت (Nyan Cat)، پدیده مشهور اینترنتی، در یک حراجی آنلاین به قیمت ۳۰۰ اتر فروخته شد.

چیزی که فروخته شد، تنها یک فایل گیف (GIF) نبود که می‌توان با چند کلیک ساده آن را ساخت و این روزها در همه‌جای اینترنت هم یافت می‌شود؛ بلکه یک هش رمزنگاری‌شده از این تصویر روی بلاک چین اتریوم بود.

کریس تورس (Chris Torres) که ۱۰ سال پیش این میم را ساخته است، در ایمیلی فروش آن را تأیید کرد. این اولین تجربه او از توکن‌های غیرمثلی بود. این توکن‌ها نوعی دارایی دیجیتال هستند که به‌تازگی توفانی در عرصه ارزهای دیجیتال به‌پا کرده‌اند.

توکن‌های غیرمثلی چند ماهی است که به یکی از ترندهای حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند. در حال حاضر عمده کاربرد این توکن‌ها در جهان هنر دیجیتال است.

تورس دراین‌باره گفت:

من هنوز در حوزه ارزهای دیجیتال نسبتاً تازه‌وارد هستم، اما پتانسیل کامل آن را درک می‌کنم.

فروش این میم در پلتفرم هنرهای رمزنگاری‌شده فاندیشن (Foundation) که همین دو هفته پیش راه‌اندازی شده است، انجام شد. این حراج به‌مدت ۲۴ ساعت با شروع قیمت‌های پیشنهادی از ۳ اتر باز بود.

در هفته‌های اخیر شماری از توکن‌های غیرمثلی تاریخی به قیمت صدها اتر فروخته شده است. یک نمونه نسخه‌ای از کریپتوپانک (Crypto Punk) بود که یک میلیون دلار ارزش‌گذاری شد.

بازار صنعت مبتنی بر توکن غیرمثلی که همگام با بازار ارزهای دیجیتال رشد کرده است، اکنون ارزشی معادل بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دارد. هم هنرمندان حوزه رمزنگاری و هم هنرمندان سنتی در این بازار موفق بوده‌اند.

فروش این میم توسط تورس حاکی از تغییری اساسی است که به‌تازگی در صنعت توکن غیرمثلی روی داده است؛ رمزنگاری کردن و فروختن بخش‌هایی از وب که ظاهراً متعلق به همه است.

تورس گفت:

این موفقیت برای من شگفت‌انگیز بود، اما فکر می‌کنم بیشتر به این خاطر خوشحال هستم که می‌دانم درهای اقتصاد کاملاً جدیدِ مبتنی بر میم‌ها را در دنیای ارزهای دیجیتال باز کرده‌ام.

سازندگان میم‌ها تاکنون پاداش چندانی برای کارهایشان دریافت نمی‌کردند. برخی قرارداد کتاب امضا می‌کردند و برخی دیگر نیز تی‌شرت یا کالا می‌فروختند. اما راه‌های زیادی برای پول درآوردن از این ایده وجود نداشت.

در دنیای ارزهای دیجیتال همه چیز به‌صورت مستقیم قابل‌تبدیل به پول است. اگر هویت سازنده اثر به‌شکلی قابل‌اعتماد روی آن اثر باشد، راهی مستقیم برای پاداش گرفتن از چیزی فراهم می‌کند که دیگران از آن لذت می‌برند.

افزون بر این، این آثار امکان فروش در بازار ثانویه را هم دارند و بخشی از سود فروش دوباره آن‌ها به هنرمند بازمی‌گردد.

سازنده نیان کت گفت:

احساس می‌کنم این چیزی است که کاملاً نیاز بود و دیدن این که چگونه ادامه پیدا می‌کند، جالب خواهد بود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *