2024/04/18

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

یک کارت دیجیتال NFT به صورت توکن دیجیتال از سیمپسون‌ها با قیمت ۳۲۰ هزار دلار فروخته شد

یک کارت دیجیتال NFT به صورت توکن دیجیتال از سیمپسون‌ها با قیمت ۳۲۰ هزار دلار فروخته شد

یک کارت دیجیتال NTF که روی آن تصویری تلفیقی از هومر سیمپسون، شخصیت محبوب سریال سیمپسون‌ها و میم اینترنتی پپ قورباغه قرار داشت، به قیمت بیش از ۳۲۰,۰۰۰ دلار به فروش رفت. صاحب این اثر، آن را سال ۲۰۱۸ و به قیمت ۳۵,۰۰۰ دلار خریده بود.

طبق گزارش منبع خبری تحلیلی کریپتوبریفینگ، یک کارت توکن غیر مثلی (Non-fungible token) یا NFT بیش از ۳۲۰,۰۰۰ دلار فروخته شد. صاحب اصلی این کارت دیجیتال، آن را در سال ۲۰۱۸ در یک حراجی به قیمت ۳۸,۵۰۰ دلار خریداری کرده بود.

اخیراً و پس از جلب توجه سرمایه‌گذاران مختلف به حوزه NFTها، قیمت برخی توکن‌ها سر به فلک کشیده و با ادامه داشتن اشتیاق روزافزون برای خرید و فروش این توکن‌ها، شاهد به راه افتادن موجی از قیمت‌های عجیب و غریب هستیم.

یک توکن NFT دیگر نیز با برچسب رقم شش رقمی به فروش رفت. اما این بار این توکن یک قطعه از کلکسیون دیجیتال یک فرد مشهور یا یک اثر صوتی-تصویری منتشرشده و متعلق به یک نوازنده مشهور نبود؛ این کارت دیجیتال که ترکیبی از شخصیت «هومر» در سریال سیمپسون‌ها و طنز (میم) اینترنتی پپ قورباغه (Pepe The Frog) است، امروز با قیمت ۲۰۵ اتریوم معادل ۳۲۱,۴۴۹ دلار فروخته شد. این کارت دیجیتالی منحصر‌به‌فرد بوده و تنها یک نسخه از آن وجود دارد که این موضوع می‌تواند تا حدودی دلیل این ارزش‌گذاری را توجیه کند.

فروشنده این کارت به نام پیتر کِل (Peter Kell)، روز گذشته با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود برای جشن گرفتن ثروتی که از فروش این کارت به دست آورده بود گفت:

این یک اتفاق دیوانه‌کننده در دنیای NFTها است. من حالا ارزش بسیار زیاد هنر دیجیتال را درک می‌کنم. NFTها دیگر معاملات واقعی هستند و می‌توانند روش خرید و فروش آثار هنری در آینده را نشان دهند.

کِل، توکن هومر پپ را در جشنواره هنرهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ خریداری کرده بود. سپس در یک حراجی کالاهای دیجیتال کمیاب دیگر کارت پپ قورباغه را به قیمت ۳۸,۵۰۰ دلار خرید و به این ترتیب قیمت بسیار زیاد این کارت، آن را به با ارزش‌ترین توکن این مجموعه تبدیل کرد.

با فروش این توکن، می‌توان گفت قیمت کالای دیجیتال هومر پپ طی سه سال گذشته افزایش بیش از ۷۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

این معامله چشمگیر بدون شک بار دیگر موجی از انتقادها را به سمت دنیای NFTها سرازیر خواهد کرد. این فناوری که انحصار و مالکیت قابل اثبات دارایی‌های دیجیتال را فراهم می‌کند، در سال جاری با رشد قابل‌ملاحظه‌ای همراه بوده‌ و به افزایش پتانسیل‌های ارز دیجیتال اتریوم نیز کمک زیادی کرده است.

یکی از هنرمندان معروف NFT که با نام هنری بیپل (Beeple) فعالیت می‌کند، در حال حاضر اثری با نام «هر روز: ۵۰۰۰ روز اول» (Everydays: The First ۵۰۰۰ Days) را در خانه حراج انگلیسی کریستیز (Christies) به فروش گذاشته است. در حال حاضر قیمت پیشنهادی برای این اثر که در آن یک هنرمند طی ۱۳ سال، هر روز یک عکس ثبت کرده است با وجود ۹ روز باقی مانده به پایان زمان تعیین‌شده برای فروش، حدود ۳ میلیون دلار است.

اثر «CROSSROADS» این هنرمند نیز هفته گذشته با قیمت ۶.۶ میلیون دلار فروش رفت و آن را به گران‌قیمت‌ترین توکن تاریخ NFT تبدیل کرد.

از ماه مه ۲۰۰۷ تا کنون، این هنرمند محبوب دیجیتالی هر روز یک اثر هنری جدید خلق کرده و حدود ۵,۰۰۰ اثر هنری توسط او ایجاد شده است که مجموعه هنری «هر روز: ۵۰۰۰ روز اول» را به یکی از مجموعه‌های منحصر‌به‌فرد به‌تصویرکشیده‌شده در تاریخ هنر دیجیتال تبدیل کرده است.

شب گذشته هم یک «پانک» منحصر‌به‌فرد (نوعی شخصیت دیجیتال) در بزرگ‌ترین پلتفرم غیرمثلی کنونی، کریپتو پانکس (CryptoPunks) با قیمت ۷۵۰ اتریوم معادل ۱.۱۸ میلیون دلار فروخته شد.

اگرچه هنر دیجیتال همچنان موضوعی پرحاشیه محسوب و مورد انتقادهای فراوانی قرار می‌گیرد، قیمت‌های سربه فلک کشیده برخی آثار توجه افراد بسیاری را به این فضا جلب کرده است. با وجود افراد تازه‌واردی که قصد دارند از این فضا استفاده کرده و به سودهای کلانی دست پیدا کنند، احتمال اینکه NFTها برای ماندن آمده باشند دور از انتظار نیست.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *