سایت ارزی (Arzee)/  مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به مدت زمان نگهداری نهاده در گمرکات، مرغداران نسبت به کیفیت پایین و تاثیرگذاری آن بر تولید گلایه‌مند هستند.

محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی گرانی مرغ را ناشی از مشکلات سیستم توزیع دانست و گفت: روزانه ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تن مرغ گرم و ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ منجمد در تهران توزیع می شود که با این وجود عرضه بالاتر از نرخ مصوب ارتباطی به مرغدار ندارد.

وی افزود: همه ساله در فصل تابستان با بحران تنش گرمایی روبرو هستیم که امسال به دلیل افزایش دمای هوا، این موضوع تشدید شده است. 

کمالی سروستانی ادامه داد: علی رغم آنکه مرغداران هر کیلو مرغ زنده را با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان توزیع می کنند، اما مرغ با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده قرار نمی گیرد که این امر بیانگر انحراف در شبکه توزیع بعد از کشتارگاه است.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مشکلات سیستم توزیع ارتباطی به کاهش تولید ندارد، بیان کرد: بنابر آمار طی سه ماه اخیر به طور متوسط ماهانه ۱۱۴ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که با احتساب نگه داری ۴۵ روزه مرغ در واحدها، ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزار تن مرغ هر ماه در بازار توزیع شده است که متاسفانه بخشی از مرغ تولیدی به صورت قطعه بندی یا مرغ کامل خارج از شبکه توزیع به دست مصرف کننده رسیده است.

وی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده با احتساب ۱۲ درصد سود منطقی را ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها را ۳۰ هزار تومان اعلام کرد.

این مقام مسئول متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: علی رغم آنکه قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است، اما متاسفانه مسئولان به این موضوع توجهی ندارند، درحالیکه تمامی این عوامل بر قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی درباره تاثیر قطعی برق های اخیر و خسارت وارده به مرغداران ناشی از تلفات بیان کرد: با توجه به افزایش دمای هوا، امسال قطعی برق در واحدهای مرغداری به دلیل نبود تهویه مناسب منجر به افزایش تلفات شده است. 

کمالی سروستانی در واکنش به سیاست مسئولان ستاد تنظیم بازار گفت: طبق روال سنوات قبل مسئولان ۱۰ روز بعد از اعلام قیمت مصوب مرغ، نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا را افزایش دادند که هیچ منطقی نمی پذیرد که بعد از تصویب قیمت مرغ، نرخ نهاده های تولید افزایش یابد چرا که افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ مصوب نهاده و کرایه حمل و نقل بر قیمت تمام شده تولید اثر گذار است.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید ناشی از تنش های گرمایی و تلفات، کاهش وزن گیری بواسطه گرمای هوا و تاخیر در کشتار مرغ بواسطه قطعی برق را از دلایل کمبود عرضه مرغ در بازار اعلام کرد.

کمالی سروستانی در پایان با اشاره به کاهش کیفیت نهاده دامی تصریح کرد: کیفیت نهاده هایی که از مبدا اوکراین می آید، به دلیل مدت زمانی که در گمرکات مانده، مناسب نیست که همین موضوع منجر به گلایه مندی مرغداران و در شرایط گرمای سال و کاهش وزن‌گیری بر تولید اثر گذار است.