فارس/ پس از توافق صورت گرفته بین راه‌آهن عراق و سوریه در 29 آبان سال جاری برای رونق دادن به حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور، خبرها از آغاز بازسازی‌ خطوط ریلی آسیب‌دیده بین دو کشور حکایت دارد؛ موضوعی که می‌تواند گشایشی در اتصال ریلی ایران به سوریه از طریق عراق نیز ایجاد کند.

به گزارش میدل‌ایست نیوز، مدیرکل شرکت راه‌آهن عراق از آغاز پروژه بزرگ نوسازی خط آهن مناطق غربی عراق که در جنگ با داعش آسیب‌دیده‌اند خبر داد. طالب جواد کاظم، مدیرکل شرکت راه‌آهن عراق گفت: کمیته‌ای تخصصی از این شرکت با حضور نماینده اداره حقوقی شرکت راه‌آهن در حال پیگیری پروژه بررسی وضعیت راه‌آهن مناطق غربی و شناسایی حجم خسارت‌ها در این بخش و تعرض به حریم خط آهن در منطقه رمادی و ایستگاه‌های کرمه، فلوجه، رمادی شرقی، رمادی غربی تا فرودگاه هیت است.

روز پنج‌شنبه (29 آبان) عراق و سوریه توافق‌نامه‌ای برای همکاری در عرصه ریلی امضا کردند. این توافق‌نامه در سفر زهیرخویم، وزیر حمل‌ونقل عراق به همراه یک هیئت از وزارتخانه متبوعش که به دعوت سازمان عمومی راه‌آهن سوریه صورت گرفته بود، امضا شد. این توافق‌نامه شامل ایجاد خطوط ریلی، آموزش پرسنل، انتقال فناوری، بازدیدهای علمی و برگزاری کنفرانس، حمل کالاها از طریق راه‌آهن و افزایش سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی می‌شود. در دیدار صورت گرفته همچنین درباره اتصال راه‌آهن سه‌گانه ایران به سوریه از طریق عراق نیز گفتگوی مفصلی صورت گرفته است.

به نظر می‌رسد که رونق گرفتن خطوط ریلی بین عراق و سوریه بتواند گشایشی در اتصال ریلی ایران به سوریه نیز ایجاد کند. حلقه مفقوده این اتصال سه‌گانه، خط آهن 32 کیلومتری شلمچه- بصره است که با تکمیل آن امکان اتصال ریلی به کشورهای شرق مدیترانه و اروپا از طریق بندر لاذقیه سوریه فراهم می‌شود؛ اتصالی که می‌تواند تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر ایجاد نماید.