ایلنا/بلومبرگ در تحلیلی به احتمال بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی پرداخت.

انتظار می‌رود بازگشت نفت ایران به بازار به دلیل احتمال لغو تحریم‌های ایالات متحده در سال آینده فرصت‌های جدیدی را برای خریداران سابق نفت ایران در آسیا فراهم کند تا  واردات نفت خود را بهبود ببخشند. به طور قابل توجهی، بازگشت بشکه‌های ایرانی به بازارهای جهانی نبرد شدیدی را در بین تامین کنندگان جهانی برای بالا بردن سهم  خود در بازارهای نفتی ایجاد می‌کند.

موسسه فیچ در تحلیلی اعلام کرد که انتظار دارد  که آمریکا و ایران در سه ماهه آینده توافق هسته‌ای را احیا کنند. این موسسه در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که انتظار می‌رود ابراهیم رئیسی به  پیشبرد مذاکرات کمک کند اما احتمال رسیدن به توافق در ماه‌های تابستان کم است زیر فشار از هر دو طرف برای مقابله با احیای توافق وجود دارد.

براساس پیش‌بینی‌های فعلی، سطح صادرات نفت خام ایران تا سال ۲۰۲۳-۲۰۲۳ نزدیک به سطح قبل از تحریم‌های ایالات متحده پیش‌بینی می‌شود. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران تاکید کرد در صورت لغو تحریم‌های ایالات متحده، ایران می‌تواند تولید “نفت خام” را در “مدت زمان بسیار کوتاهی” افزایش دهد.

تصور می‌شود  که ایران بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات در انبارهای خود ذخیره کرده باشد و به نظر می‌رسد آماده است تا آنها را در اسرع وقت به بازار عرضه کند. همچنین این احتمال وجود دارد که  کره‌جنوبی در صورت لغو تحریم‌ها یکی از خریداران نفت  ایران باشد.

بشکه‌های نفت خام ایران با قیمت تمام شده رقابتی نیز احتمالاً مورد توجه خریداران عمده سابق دیگر مانند چین، ژاپن و هند قرار خواهد گرفت. چین با وجود اعمال تحریم‌ها، بخشی از  واردات نفت خام از ایران را حفظ کرده است .چین همچنان در خط مقدم برنامه بهبود اقتصاد ایران  است. در مارس ۲۰۲۱ ، چین و ایران یک پیمان  ۲۵ ساله امضا کردند که  دسترسی چین به نفت ایران در ازای سرمایه‌گذاری‌های قوی‌تر چین در بخش انرژی ایران را افزایش می‌دهد. تصور می شود شرکت نفت ایران در تلاش است  تا درخواست‌های خاص از پالایشگاه‌های چینی برای صادرات نفت را بپذیرد.