اقتصاد نیوز/ در ارزانترین سناریوی واردات واکسن برای کل جمعیت ایران هزینه مورد نیاز 8 برابر رقم پیش بینی شد برای این عمل در سال 1400 خواهد بود. در صورتی که این هزینه به توزیع واکسن ایرانی در کشور تخصیص داده شود رقم حاصل 24 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

در پیش بینی بودجه 1400 اعلام شد که برای واردات واکسن کرونا در سال بعد هزار میلیارد تومان هزینه درنظرگرفته شده است اما مسئله این است که در سناریوهای مختلف چه واکسنی به چند ایرانی می رسد؟

این سوال را می توان از دریچه مقابل هم بررسی کرد. آن که اگر بخواهیم به کل جمعیت ایران واکسن تزریق شود نیازمند واردات چند هزار میلیارد تومان واکسن به ایران هستیم؟ آیا این مبلغ در نظر گرفته شده در بودجه کفایت این میزان واردات را می کند؟ 

پیش بینی می شود در سال 1400 بودجه تخصیص یافته به واردات واکسن کرونا در ایران هزار میلیارد تومان باشد. در صورتی که این مبلغ برای واردات هر کدام از واکسن های مهم در جهان تعلق بگیرد در ارزانترین حالت 59 میلیون و 520 هزار نفر قابلیت واکسینه شدن در برابر این بیماری را خواهند داشت. 

تمام واکسن های ساخته شده در جهان برای مقابله با بیماری کرونا نیازمند تزریق دو دوز واکسن برای هر نفر خواهد بود. البته واکسن جانسون و جانسون از این قائله مستثنی است و تزریق تنها یک دوز از این واکسن برای ایجاد ایمنی در برابر بیماری کرونا کافی است.

گرانترین سناریوی واردات واکسن
گرانترین واکسن کرونای ساخته شده تاکنون مدرنا بوده که هر دوز آن 18 دلار قیمت دارد. در نتیجه برای تزریق دو دوز از واکسن به هر نفر نیازمند پرداخت 36 دلار خواهد بود. در صورتی که تمام پول درنظر گرفته شده به واکسن کرونا به واکسن مدرنا اختصاص داده شود با دلار در بازار آزاد ( تقریبا 25 هزار تومان) تنها دو میلیون و 200 هزار نفر در ایران قابلیت استفاده از واکسن را خواهند داشت. این میزان کمترین تعداد واکسینه شده در مقابل ویروس کرونا در ایران است.

درصورتی که این واکسن با ارز دولتی یعنی 4 هزار و 200 تومان وارد شود شمار واکسینه شده ها به 4 میلیون و 800 هزار نفر خواهد رسید.

از سوی دیگر اگر  این واکسن بین تمام جمعیت ایران با دلار 25 هزار تومانی توزیع شود مبلغ مورد نیاز برای واردات این واکسن 72 هزار میلیارد تومان خواهد بود. این بالاترین مبلغ تخصیص داده شده به واردات واکسن های کرونا بوده که 72 برابر مبلغ فعلی واردات کرونا در کشور است.

ارزانترین سناریوی واردات واکسن
در مقابل ارزانترین واکسن ساخته شده در جهان آسترازنکا بوده که هزینه پرداختی برای هر دوز آن 2 دلار است. بنابراین تزریق دو دوز آن به هر نفر نیازمند پرداخت 4 دلار خواهد بود. درصورت واردات این واکسن با نرخ ارز در بازار آزاد (تقریبا 25 هزار تومان)، 20 میلیون نفر خواهند توانست با تزریق این واکسن در برابر ویروس کرونا مقاوم شوند. که این تعداد تنها 25 درصد کل جمعیت ایران است.

مبنا قرار دادن ارز 4200 تومانی در محاسبات تخصیص داده شده به واکسن آسترازنکا تعداد واکسینه های این بیماری را به 59 میلیون نفر ارتقا می دهد که 75 درصد کل جمعیت ایران است. این رقم بیشترین حالت ممکن برای واکسینه کردن مردم ایران در برابر بیماری کرونا با تخصیص هزار میلیارد تومان برای واردات واکسن است.

درصورتی که بخواهیم این واکسن را برای 80 میلیون ایرانی خریداری کنیم و مبنای ارز را 25 هزار تومان قرار دهیم، نیازمند 8 هزار میلیارد تومان واردات از این واکسن خواهیم بود. این رقم کمترین پول مورد نیاز برای واکسینه کردن کل جمعیت ایران بوده که 8 برابر هزینه پیش بینی شده فعلی برای سال 1400 است.

سایر واکسن ها با دو نرخ دلار
 اما این روزها بیشتر صحبت از واکسن اسپوتنیک است. این واکسن هر دوز آن 9 دلار بوده که هزینه کل تزریق آن برای هر نفر 18  دلار تمام می شود. با درنظرگرفتن ارز 25 هزار تومانی در واردات این واکسن، 4 میلیون و 400 هزار نفر واکسینه خواهند شد و چنانچه با دلار 4 هزار و 200 تومان به ایران وارد شود، این رقم به 9 میلیون و 700 هزار نفر خواهد رسید.
در صورتی که قرار باشد این واکسن را به تمام 80 میلیون جمعیت ایران تزریق کنیم نیازمند تخصیص 36 هزار میلیارد تومان به واردات این واکسن در ایران خواهیم بود.

با توجه به اینکه هزینه واکسن ایرانی کوو ایران برکت برای هر دوز 6 دلار بوده تزریق این واکسن به دلیل دو مرحله ای بودن نیازمند 12 دلار خواهد بود. اگر این واکسن را بخواهیم به 80 میلیون نفر ایرانی تزریق کنیم مبلغ مورد نیاز 24 هزار میلیارد تومان خواهد بود.