تجارت نیوز/ نرخ بیکاری زنان در سه ماهه دوم سال ۹۹ نسبت به سه ماهه نخست امسال افزایش یافته است. فاطمه عزیزخانی، پژوهشگر اقتصادی می‌گوید: سیاست‌هایی که طی سال‌های متمادی گرفته شده، نتوانسته به نرخ مشارکت زنان کمکی کند.

نرخ بیکاری زنان در سه ماهه دوم سال ۹۹ نسبت به سه ماهه نخست امسال افزایش یافته است. این را آمارهای مرکز آمار ایران می‌گوید. بر این اساس نرخ بیکاری جمعیت ۱۸_۳۵ ساله برای زنان از ۲۴٫۳ درصد در بهار ۹۹ به ۲۹٫۴ درصد در تابستان رسیده است.

همچنین بر اساس این آمارها نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر برای زنان از ۱۳٫۷ درصد در بهار ۹۹ به ۱۶٫۵ درصد در تابستان ۹۹ رسیده است.

فاطمه عزیزخانی، پژوهشگر اقتصادی درباره دلایل افزایش نرخ بیکاری زنان به تجارت‌نیوز می‌گوید: به طور کلی نرخ مشارکت زنان همواره کمتر از مردان است. از مهمترین دلایل اصلی نرخ کم مشارکت زنان، مسائل شخصی است.

او در ادامه به اثرگذاری کرونا بر بازار کار زنان می‌گوید: با شوک کرونا این وضعیت نیز بدتر شده است و جمعیت غیرفعال زنان افزایش پیدا کرده است. اینجا بحث سلامت نیروی کار و امنیت به میان می‌آید که زنان به دلایل اینکه مسئولیت‌هایی در خانه دارند نسبت به این موضع حساس‌تر هستند.

عزیزخانی با اشاره به فرهنگ جامعه نسبت به اشتغال زنان می‌گوید: در برخی از شهرهای کشور تعصبات قومی و فرهنگی خاصی نسبت به اشتغال زنان است و بر این باور هستند که زن نباید کار کند.

او ادامه می‌دهد: قوانین موجود برای اشتغال زنان مثلا طول دوره زایمان باعث شده است که بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی کمتر به اشتغال زنان تمایل داشته باشد.

عزیرخانی ادامه می‌دهد: در بخش مشاغل خانگی نیز که زنان بیشتر شامل آن هستند حمایتی نشده است. حمایت‌هایی که در این زمینه شده، بیشتر تسهیلاتی بوده است. کار دیگری از جمله بازاریابی برای آنها صورت نگرفت.

این پژوهشگر اقتصادی در پایان می‌گوید: به طور کلی سیاست‌هایی که طی سال‌های متمادی گرفته شد نتوانسته به نرخ مشارکت زنان کمکی کند.