تسنیم/در گروه میوه و خشکبار، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به لیمو ترش با ٥,٨ درصد و مغز بادام درختی با ٥.٢ درصد بوده است.

 در اردیبهشت ماه 1400 تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:

نان و غلات:
در این گروه، اقلام “شیرینی خشک” با ٣,٨ درصد ، “رشته آش” با ٣.٤ و “برنج ایرانی درجه یک” با ١.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها:
در این گروه، اقلام “ماهی قزل آلا” با ٢,١ درصد، “گوشت گاو یا گوساله” با 2 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در این گروه ” مرغ ماشینی” با ٥.٥ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به “شیر خشک” با ٢,٤ درصد، “ماست و دوغ پاستوریزه” با ١.٩ درصد بوده است. همچنین در این گروه “تخم مرغ ماشینی” با ١١.٤ درصد و “روغن نباتی جامد” با ٣.٤ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

میوه و خشکبار:
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به “لیمو ترش” با ٥,٨ درصد و “مغز بادام درختی” با ٥.٢ درصد بوده است. همچنین در این گروه “خربزه” با ٣٨.٣ درصد،”هندوانه” با ٢٩.٦ درصد ،”موز” با ١٨.٥ درصد و “پرتقال” با  ١٧ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

سبزیجات و حبوبات:
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به “نخود” با ٧,٦ درصد، “هویج فرنگی” با ٦.٩ درصد، “لپه و لوبیا چیتی” با ٦ درصد بوده است. همچنین در این گروه اقلام “خیار” با ٢٢.٨ درصد، “بادمجان” با ١١.٣ درصد و “کدو‌‌‌سبز” با ٧.٥ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به “نوشابه گازدار” با ٧,٩ درصد، “قند” با ٥.٦ درصد و “شکر” با ٣,٥ درصد بوده است.