1402/12/29

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

چگونه در روندهای صعودی تمام دارایی خود را از دست ندهیم؟

چگونه در روندهای صعودی تمام دارایی خود را از دست ندهیم؟

چگونه در روندهای صعودی تمام دارایی خود را از دست ندهیم؟

سرمایه‌گذاران بیت کوین در مدتی که این ارز دیجیتال روندی صعودی دارد، به‌فکر افزایش سرمایه و سود بیشتر از بازار هستند. این در حالی است که یک تصمیم اشتباه می‌تواند سودها و حتی سرمایه‌های آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

به گزارش کوین تلگراف، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران بازار بیت کوین منتظر تداوم روند صعودی و قوت‌گرفتن بیش از پیش آن هستند. از سوی دیگر، معامله‌گران قدیمی و کهنه‌کار این بازار با اشاره به درس‌هایی که از جهش‌های قبلی گرفته‌اند، به آنها هشدار می‌دهند که انتظار برای یک روند صعودیِ قوی‌تر می‌تواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد.

بیت کوین روز گذشته یک اصلاح ۵ درصدی را تجربه کرد. درحال‌حاضر‌، شاخص ترس و طمع (FGI) هم به محدوده ۷۵ بازگشته است. این شاخص با درنظرگرفتن عواملی نظیر نوسانات، حجم بازار و فعالیت‌های سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در شبکه‌های اجتماعی محاسبه می‌شود. وقتی شاخص ترس و طمع در محدوده ۷۵ باشد، نشان‌دهنده «طمع» سرمایه‌گذاران است. این عدد دو روز پیش، ۸۴ را نشان می‌داد که محدوده «طمع شدید» است. قرارگیری این شاخص در این محدوده‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران منتظر افزایش شدید قیمت بیت کوین در آینده هستند.

شاخص ترس و طمع بیت کوین
شاخص ترس و طمع بیت کوین

تیلور موناهان (Taylor Monahan)، از بنیان‌گذاران مای اتر والت (MyEtherWallet) و مای کریپتو والت (MyCryptoWallet)، دیروز در رشته توییتی تجربیات خود از جهش صعودی سال ۲۰۱۷ را با دنبال‌کنندگانش به اشتراک گذاشت. او به این نکته اشاره کرد که افزایش غیرمنطقی توجهات پیرامون بازارهای صعودی، ورود افراد سودجویی را به دنبال دارد که سرمایه‌گذاران آسیب‌پذیر را هدف قرار می‌دهند.

داستان شمع و پروانه

افراد سودجو پول زیادی به جیب می‌زنند و مردم سرمایه‌هایشان را از دست می‌دهند؛ چراکه سرازیرشدن سیل افراد به یک حوزه، ترس از عقب افتادن (FOMO) و نیز طمع و توجه بیش از اندازه به یک موضوع، قدرتمندترین چیزها در جهان هستند.

موناهان بر این عقیده است که زمان انباشت [ارز] به پایان رسیده است و کاربران باید ۹۰ تا ۹۵ درصد ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول‌های سرد ذخیره کنند. او ضمن بیان این مسئله که نباید به‌دنبال ارزهای تازه و نوظهور برویم، گفت:

تعدادی از ارزهایی که عملکردشان در آینده منطقی است و آنها را دوست دارید انتخاب کنید. در آنها سرمایه‌گذاری کنید. به‌سراغ ارزهای بی‌ارزش نروید. در صورتی موفق خواهید شد که به‌صورت مداوم سود کنید، نه اینکه [هر بار] سعی کنید بالاترین سود ممکن را به دست آورید [و موفق هم نشوید].

موناهان در ادامه تأکید کرد که باید ارزهای خود را حفظ کنید. وی در ادامه با اشاره به افرادی که برای خرید ارزهای دیجیتال زیر بار سنگین قرض رفته‌اند اشاره کرد و گفت آنها برنده نخواهند شد، بلکه خانه و پس‌اندازی را که برای فرزندان‌شان اندوخته‌اند از دست می‌دهند:

شما مثل آنها بازنده نباشید!

موناهان نیز مانند بسیاری از متخصصان این حوزه معتقد است که سرمایه‌گذاران تنها باید روی ۵٪ از سرمایه خود ریسک کنند و به‌محض آنکه این سرمایه را از دست دادند، به‌سراغ جبرانش نروند. او در ادامه افزود:

با این پول خوش بگذرانید، ولی وقتی از دست رفت، دیگر از دست رفته است. کاری نکنید که پول ازدست‌رفته دو برابر شود. دیگر به‌سراغ برداشتن سرمایه از حساب پس‌انداز یا کیف پول‌های سرد خود نروید.

گفتنش آسان است، عمل کردن به آن دشوار

کریس برنیسک (Chris Burniske)، از محققان حوزه ارزهای دیجیتال، ۷ اوت (۱۸ مرداد) در توییتی نوشت:

به‌سختی می‌توانیم برای روند صعودی آمادگیِ کافی پیدا کنیم.

او معتقد است که هیجانات طرفداران پروپاقرص ارزهای دیجیتال، ده برابر بیشتر از سال ۲۰۱۷ خواهد بود. او با تکیه بر این فرضیه اعلام کرد که این احتمال وجود دارد که شاهد خرید و فروش‌هایی بی‌پروایانه از جانب این افراد باشیم؛ چراکه پیش‌بینی‌های آنها هم به همین اندازه بی‌پرواست. او در توییتش نوشت:

صدها سال است که دوره‌های سفته‌بازی و معاملات پرریسک با فناوری‌های تازه نویدبخش همراه بوده‌اند. هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را کاملا کنترل کند، اما می‌توان چگونگی عکس‌العمل، ارائه، آموزش، برقراری ارتباط و نظارت بر این فضا را کنترل کرد.

آنتونی پومپلیانو (Anthony Pompliano)، از مشهورترین فعالان حوزه ارزهای دیجیتال، در اظهارنظری مشهور می‌گوید:

پیامی مهم که باید هنگام ورود به بازار صعودی به یاد داشته باشیم:

• بیت کوین پرنوسان است.
• ممکن است تمام سرمایه خود را از دست بدهید.
• تنها پولی را در آن سرمایه‌گذاری کنید که از دست دادنش اشکالی نداشته باشد.
• توییت‌ها پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیستند.
• با کارت اعتباری بیت کوین نخرید.
• تایم فریم [معاملاتی] خود را کوچک نگه دارید.
• خودتان تحقیق کنید.

توییت پومپلیانو
توییت پومپلیانو

حواستان را جمع کنید

حالا و در سال ۲۰۲۰ دستکاری در بازار به‌نسبت گذشته سخت‌تر است، اما باز هم عده‌ای این توانایی را دارند. گزارش‌هایی که در ماه گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که نهنگ‌های بازار ارزهای دیجیتال این توانایی را دارند که با استفاده از روش‌های مختلف، قیمت یک دارایی را جابه‌جا کنند.

به یاد داشته باشید که گاهی اوقات این نهنگ‌ها اینفلوئنسرهایی هستند که برای تبلیغ ارزهای بی‌ارزش، مبالغ هنگفتی دریافت کرده‌اند. این احتمال هم هست که برخی به‌دلیل آنکه خودشان در یک پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اقدام به تبلیغ آن کنند. موناهان خطاب به سرمایه‌گذاران می‌گوید:

به هیچ‌کس اعتماد نکنید.

حتی انسان‌های خوب هم توسط ارزهایی که دارند و روابط‌شان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. شاید در نهایت بخشی از مسئله را بفهمید، اما هیچ‌وقت پشت‌ پرده آن را نخواهید دید. بر اساس چندین منبع مختلف تصمیم بگیرید و از دانش و غریزه خود استفاده کنید.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *