خراسان/شرکت توانیر دستور توقف دریافت برق کارخانجات فولاد و سیمان از شبکه برق را به شرکت‌های توزیع برق نیروی برق و شرکت‌های برق منطقه‌ای ابلاغ کرد. اگرچه عمده شرکت های فولادی که نیروگاه اختصاصی دارند، از این قطعی مستثنا هستند اما به نظر می رسد تبعات قطعی برق اثر خود را بر تولید فولاد و سیمان خواهد گذاشت. به گزارش مهر، در پی خاموشی‌های اخیر که عمدتاً به دلیل ناترازی در مصرف و تولید برق است، وزارت نیرو با استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی، به شرکت‌های برق منطقه‌ای و همچنین شرکت‌های توزیع نیروی برق مأموریت داد تا فعالیت برق مشترکان فولادی و سیمانی را متوقف کنند.

بر اساس این مصوبه، شرکت‌های برق منطقه‌ای و استان‌ها موظف اند ابتدا هشدارهای لازم را به مشترکان فولادی و سیمانی مبنی بر کاهش مصرف برق دریافتی از شبکه تا ۱۰ درصد دیماند مصرفی که معادل توقف فرایند اصلی از فعالیت این کارخانجات است ابلاغ کنند و در صورت همکاری نکردن این شرکت‌های تولیدی، برق مشترکان فولادی و سیمانی به طور کامل قطع شود.
البته بیشتر فولادسازان نیروگاه اختصاصی دارند و برق خود را از نیروگاه‌های خود تأمین می‌کنند و مشمول این دستورالعمل نخواهند شد، به همین دلیل نمی شود برآورد دقیقی از کاهش تولید محصولات فولادی داشت. این توقف فعالیت می تواند به منزله کاهش تولید باشد. 

بر اساس گزارش وزارت صمت در سال گذشته در مجموع 69.4 میلیون تن سیمان در کشور تولید شد که به طور میانگین به ازای هر هفته یک میلیون و 327 هزار تن سیمان را شامل می شود. با فرض تولید به میزان سال گذشته و قطعی یک ماهه برق و رسیدن مصرف به شرایط عادی به نظر می رسد، در مجموع تولید سیمان، معادل 5.3 میلیون تن کاهش یابد. البته این که چنین کاهشی در بازار اثر بگذارد به دو عامل ذخیره انبار کارخانه های سیمان و افزایش تولید در روزهای پس از بازگشایی برای جبران تولید متوقف شده بر می گردد بنابراین نمی توان رقم دقیقی را برای کاهش احتمالی تولید تا پایان سال ذکر کرد. همچنین درباره فولاد با توجه به این که بخشی از کارخانه های فولاد دارای نیروگاه اختصاصی هستند امکان محاسبه کاهش احتمالی تولید فولاد وجود ندارد. بر اساس گزارش وزارت صمت، مجموع تولید فولاد خام و محصولات فولادی در سال گذشته حدود 53.5 میلیون تن بود. به این ترتیب  که از هم اکنون باید به فکر تبعات احتمالی کاهش تولید فولاد و سیمان بر بازار و افزایش قیمت احتمالی آن باشند.