اعتماد/پس از انتشار اخبار مثبت از مذاکرات وین برای احیای برجام سیر نزولی در بازار ارز همچنان ادامه دارد، افت قیمت دلار از کف قیمتی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان در حالی اتفاق افتاد که طی شش ماه گذشته بهای دلار طی سه نوبت به این سطح رسید، اما پس از آن مجددا با افزایش قیمت مواجه شد، اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگر مذاکرات وین به موفقیت برسد، دلار در مسیری تدریجی تا محدوده ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان کاهش قیمت خواهد داشت، البته برخی دیگر این محدوده را هم رد می‌کنند و می‌گویند با توجه به اتفاقات سیاسی و بازگشت امریکا به برجام قیمت دلار ممکن است تا ۱۸ هزار تومان هم کاهش یابد. اما گفته می‌شود محدوده مقاومتی دلار ابتدا ۲۲ هزار تومان است که اگر از آن عبور کند به ۲۰ هزار تومان می‌رسد و محدوده مقاومتی بعدی آن ۱۸ هزار تومان است که امکان دارد قیمت دلار تا این نرخ کاهش پیدا کند هر چند بازار در یک واکنش هیجانی ممکن است در کوتاه‌مدت چنین قیمتی را تجربه کند اما در بلندمدت قیمت‌ها دوباره افزایشی خواهند شد.

هیچ مبنای کارشناسی برای نرخ دلار وجود  ندارد
آلبرت بغوزیان معتقد است هیچ مبنای کارشناسی در خصوص تعیین نرخ دلار که رقم آن ۱۸ هزار تومان باشد یا ۲۲ هزار تومان وجود ندارد و اعلام کردن هر عددی در این زمینه به معنی آن است که هدف‌گذاری درآن صورت گرفته است. این کارشناس اقتصادی به «اعتماد» گفت: مسلما بازگشت امریکا به برجام بر افت نرخ دلار موثر است ضمن آنکه آزاد شدن ذخایر بلوکه شده و به جریان افتادن فروش نفت نیز در این مسیر بی‌تاثیر نیست اما این سوال مطرح می‌شود که چرا برخی پایین‌ترین نرخ دلار را ۱۸ هزار تومان ارزیابی کرده‌اند و چرا ۱۵ هزار تومان و کمتر برآورد نشده است این در حالی است که قبل از موضوع برجام نرخ دلار در محدوده ۱۲ و ۱۳ هزار تومان بود. بغوزیان تصریح کرد: بنابراین آنچه مسلم است نرخ‌گذاری ارز به تصمیمات بانک مرکزی برمی‌گردد و در شرایطی که ما نیازی به کاهش ارزش پول ملی نداشتیم شاهد آن بودیم که بهای دلار تا ۳۲ هزار تومان هم بالا رفت این در حالی است که در حال حاضر نیز همین شرایط به گونه‌ای وجود دارد.

مدیریت نرخ دلار در دست بانک مرکزی است
این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه باید از بانک مرکزی پرسید چه اتفاقی افتاد که نرخ دلار از ۳۲ به ۲۴ هزار تومان بازگشت؟ افزود: این موضوع کاملا از سوی بانک مرکزی مدیریت شده بود. در حال حاضر نیز قیمت دلار روندی کاهشی خواهد داشت اما اینکه چقدر این شرایط استمرار داشته باشد مشخص نیست.
بغوزیان خاطرنشان کرد: در صورتی که برجام با همین شرایطی که ایران اعلام کرده پذیرفته شود نرخ دلار مدتی نزولی خواهد شد، اما باید گفت در شرایطی که نرخ دلار صعودی می‌شود مسلما عده‌ای از این قضیه منتفع می‌شوند، از بانک‌ها تا نهادهایی که دلارهایی را از قبل خریداری کرده بودند همگی از این قضیه سود بردند و درآمدهایی را نیز در این مدت برای خود ایجاد کرده‌اند و زمانی که قیمت دلار ارزان شود مجددا آن را از بازار تهیه می‌کنند. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: هر چه خوشبینی‌ها به آینده سیاسی بیشتر باشد نرخ دلار پایین‌تر می‌آید اما در حال حاضر به نظر می‌رسد نقطه مقاومت نرخ دلار همان ۲۴ هزار تومان است اما اینکه آیا اخبار امیدوار‌کننده‌ای منتشر خواهد شد یا عقب‌نشینی انجام می‌شود هنوز مشخص نیست، اما مسلما هیجانات روزانه بازار ارز ناشی از همین اخبار  نشست‌هاست که به بیرون درز می‌کند. بغوزیان ادامه داد: زمانی که دلار گران می‌شود همه افراد به بهانه اینکه دلار گران شده ممکن است مصوبه‌ای برای افزایش یکسری از قیمت‌ها بگیرند یا برخی از کالاها نایاب شود و این کمبودهایی که به وجود می‌آید به افزایش قیمت کالاها می‌انجامد اما زمانی که نرخ دلار افت می‌کند برای کاهش نرخ کالاهای اساسی مقاومت می‌شود و افراد می‌گویند این قضیه موقتی است و چرا باید قیمت‌های‌مان را تغییر دهیم.

واسطه‌ها بازار را تشنه نگه می‌دارند
وی افزود: البته بخشی از کالاهای اساسی با ارز دولتی و از سوی دولت تامین می‌شود و دولت این ارز را به واردکنندگان می‌دهد اما باید دید آیا واردکننده با این میزان ارز دریافتی کالا را به میزان لازم به بازار تزریق می‌کند یا اینکه این کالاها را به دست واسطه‌ها می‌دهد تا این افراد بازار را تشنه نگه دارند.
این اقتصاددان با تاکید براینکه همان‌گونه که بانک مرکزی باید پاسخگوی نرخ تورم باشد، باید در مورد کاهش ارزش پول ملی نیز پاسخگو باشد، تصریح کرد: بانک‌های مرکزی در همه دنیا از فدرال‌رزرور تا اروپا، امارات و ارمنستان و… ارزش پول ملی خود را حفظ می‌کنند و متولی و پاسخگوی این موضوع هستند.
بغوزیان افزود: هیچ بانک مرکزی نمی‌تواند ادعا کند نرخ دلار شناور است و بازار آن را تعیین می‌کند در صورتی که بانک مرکزی کشوری به دنبال بازار بیفتد یعنی آن بانک مرکزی هیچ کاره است.

سال گذشته بدترین سال مدیریت ارزی بود
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سال ۱۳۹۹ بدترین سال مدیریت ارزی در دولت بود، گفت: هر چند گفته می‌شد علت اصلی این اتفاقات تحریم‌ها بوده اما باید گفت تحریم‌ها نیازمند یک مدیریت ارزی هستند اما مدیریت اقتصادی در این مدت رها شده بود و افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ که نهاده آن با ارز ۴۲۰۰ تومان تامین شده بود که مقصرش تحریم‌ها نبود.
او با بیان اینکه امروز و دیروز تحریم نشدیم و از سال‌های قبل افزایش تحریم‌ها اجرا شد، افزود: تحریم‌ها باعث شد تا درآمد ارزی کشور کم شود و هزینه نقل و انتقال پول افزایش پیدا کند اما متاسفانه مدیریت ضعیف بود و به دلیل تحریم و به بهانه تحریم اقتصاد رها شد.