1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

چرا معاملات قرارداد آتی صندوق طلا کم رمق است؟

چرا معاملات قرارداد آتی صندوق طلا کم رمق است؟

چرا معاملات قرارداد آتی صندوق طلا کم رمق است؟

با وجود آغاز معاملات قرارداد آتی صندوق طلا در بازار بورس کالا، هنوز شاهد رونق چندان این ابزار جدید مالی در بین فعالان بازار سرمایه نیستیم و حجم معاملات آن نسبتا پایین است.

جذابیت بازار آتی برای معامله گران وجود اهرم و دو طرفه بودن آن است. این دو مزیت اصلی امکان سودآوری از این بازار را بیشتر از بازارهای عادی فراهم می کنند.

برای کنکاش درباره دلیل بی رمق بودن معاملات قرارداد آتی صندوق طلا می توان به چند مورد اشاره کرد. در ادامه مطلب مختصرا درباره هر علت بحث خواهیم کرد.

اهرم پایین معاملات

در قراردادهای آتی زعفران شاهد اهرم بالا در روزهای ابتدایی بازگشایی بودیم که باعث می شد رونق معاملات در آن بیشتر شود.

اهرم آتی زعفران 10 به 1 بود و معامله گران می توانستند تا 10 برابر سرمایه اولیه خود کسب سود کنند. مثلا با نوسان 2 درصدی در ارزش قرارداد، سرمایه گذار می توانست 20 درصد سود ببرد. البته در حال حاضر اهرم آتی زعفران در حدود 4 به 1 است.

در قرارداد آتی صندوق طلا از همان روز اول با اهرم پایین حدود 4 به 1 مواجه شدیم که جذابیت چندانی نسبت به زعفران نداشت.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با ارزی(Arzee.ir)

عدم نوسان قیمت ارز

در هفته ای اخیر قیمت ارز نوسان چندانی نداشت و طلای داخلی هم حرکت چندانی نداشت. با توجه به اینکه قیمت طلا در بازار داخلی متاثر از قیمت ارز و اونس جهانی می باشد؛ در صورتی که این متغیرها نوسانی نداشته باشند در نتیجه قیمت طلا هم تغییر نخواهد کرد شاهد رکود در قیمت طلا خواهیم بود.

حجم معاملات پایین

حجم معاملات در قرارداد آتی صندوق طلا نسبت به آتی زعفران و حتی آتی نقره هم پایین تر است. این مسئله شاید به دلیل تازه بودن این ابزار و ناشناخته بودن آن نزد اهالی بازار سرمایه داشته باشد.

عدم هماهنگی ساعت بازار طلا با طلای داخلی

یکی دیگر از عواملی که باعث عدم رونق معاملات قرارداد آتی صندوق طلا می شود مربوط به ساعت معاملاتی آن است. با ورود این قرارداد ساعت معاملاتی صندوق های طلا هم تغییر کرد و قرار شد هر نوع تغییری در صندوق پشتوانه لوتوس نظیر بسته شدن نماد و موارد دیگر در قرارداد آتی صندوق طلا هم اعمال شود. چراکه این قرارداد مشتقی از صندوق پشتوانه طلای لوتوس می باشد. با این حال عدم هماهنگی ساعت معاملاتی این قرارداد با بازار طلای جهانی باعث می شود ریسک های مختلفی نصیب سرمایه گذاران شود. برای مثال بازار جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل می باشد یا در روز جمعه باز می باشد. حال اگر اتفاق خاصی در بازار طلای جهانی رخ بدهد تاثیر آن با تاخیر زمانی قابل توجهی به قرارداد آتی صندوق طلا منتقل خواهد شد.

در حقیقت این محدودیت ساعت معاملاتی در قرارداد آتی اجازه نمی دهد که معامله گران بتوانند همگام با بازار جهانی از نوسان لحظه ای قیمت طلا کسب سود کنند و فرصت را از دست می دهند.

زمان کوتاه قرارداد

نزدیک بودن تاریخ پایان قرارداد، یکی دیگر از عواملی ست که سرمایه گذاران را نسبت به معامله قرارداد آتی صندوق طلا بی میلی می کند. در صورتی که قراردادهای آتی بلندمدت تری در گروه طلا ایجاد شود احتمال زیاد شاهد افزایش حجم معاملات و جذب بیشتر نقدینگی در آن خواهیم بود. مثال بارز آن قراردادهای آتی زعفران می باشد که در حال حاضر بلندمدت ترین قرارداد آتی بیشترین حجم معاملات را نیز به خود اختصاص داده است.

شکل‌گیری جهت بازار

بازار طلا مدتی ست که در روند خنثی قرار دارد و جهت صعودی یا نزولی مشخصی را در پیش ندارد. این گزاره می تواند یکی از ریسک های ورود به این بازار تلقی شود. بنابراین طبیعی ست که معامله گران تا زمان مشخص شدن جهت روند معاملات در قرارداد آتی صندوق طلا دست نگه دارند.

اونس طلای جهانی روند مشخصی ندارد

قیمت اونس جهانی طلا هم در هفته های اخیر با اصلاح در روند نزولی همراه شده است. محدوده 1800 دلار در اونس هنوز تثبیت نشده است و روند آینده بازار طلا در نزد معامله گران مشخص نمی باشد.

عدم ورود فعالان قدیمی به بازار

فعالان بازار آتی سکه که امید می رفت با معرفی قرارداد آتی جدیدی مبتنی بر طلا وارد گود شده و در بازار مورد علاقه خود معامله کنند گویا هنوز رغبتی به ورود ندارند یا اینکه شناخت خوبی از آن ندارند. به علاوه مشکلات مسدود شدن کد معاملات بازار آتی و قوانین بورس کالا برای معامله گران نیز می تواند باعث کند شدن ورود معامله گران به آن باشد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *