شرق/ از هفته گذشته قیمت مرغ پس از مدتی آرامش، روند صعودی به خود گرفته است. افزایش قیمت از سوی تولیدکننده، کاهش عرضه و سودجویی سه دلیل عمده است که می‌توان برای بالا‌رفتن قیمت مرغ در روزهای اخیر در نظر گرفت. اما کدام دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ پس از یک دوره آرامش است؟ بازار مرغ از ماه‌های پایانی سال گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرد؛ به‌نحوی‌که در برخی مناطق قیمت هر کیلوگرم از آن به 40 هزار تومان رسید که بسیار بالاتر از نرخ مصوب بود. در روزهای پایانی نوروز 1400 دولت توانست با افزایش عرضه، قیمت مرغ را به محدوده نرخ مصوب بازگرداند. از هفته گذشته شاهد آغاز دوباره روند صعودی مرغ هستیم. کارشناسان چند دلیل را برای افزایش قیمت یک کالا پس از یک دوره ثبات عنوان می‌کنند. از عمده‌ترین دلایل، افزایش قیمت از سوی تولیدکننده، کاهش عرضه و سودجویی هستند. حبیب اسدالله‌نژاد، رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور، افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان را رد کرد و گفت: هر‌چند هزینه تمام‌شده تولید مرغ برای مرغداران 15 تا 20 درصد افزایش داشته است، اما همچنان خرید از آنها بر اساس نرخ مصوب انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر تولید هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران حدود 20 هزار تومان تمام می‌شود که حدود دوهزار‌و 900 تومان کمتر از نرخ مصوب است. اسدالله‌نژاد یادآور شد: آخرین قیمت مصوب خرید مرغ زنده از مرغداران درِ مرغداری 17‌هزار‌و صد تومان تعیین شده است. وی با تأکید بر اینکه میزان عرضه مرغ از سوی مرغداران نیز کاهش نداشته است، افزود: در‌حال‌حاضر مرغ به میزان نیاز تولید و عرضه می‌شود. به گفته اسدالله‌نژاد، میزان جوجه‌ریزی در فروردین سال جاری 113 میلیون قطعه و در اردیبهشت 112 میلیون قطعه بوده که پاسخ‌گوی نیاز بازار مصرف است. وی معتقد است سودجویی تنها دلیل افزایش قیمت در روزهای اخیر است. اسدالله‌نژاد ضعف در نظارت در حلقه‌های پس از کشتار تا بازار را زمینه‌ساز سودجویی دانست. برخی خبرهای منتشر‌شده حکایت از افزایش قیمت مرغ به بالای 30 هزار تومان دارد.

اعتراض ایران به رعایت حقابه هیرمند
سایت ارزی (Arzee): معاون آب و آبفای وزیر نیرو در جلسه مشترک کمیساران آب هیرمند به عدم دریافت حقابه ایران در سال‌ جاری اعتراض کرد. «قاسم تقی‌زاده‌خامسی» صبح دیروز در بیست‌و‌سومین جلسه مشترک کمیساران آب هیرمند که با حضور مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برگزار شد، با توجه به مسئولیت کمیساری آب هیرمند که از طرف جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد، ضمن خوشامدگویی خواستار تأمین حقابه ایران بر اساس معاهده ۱۳۵۱ فی‌مابین شد. وی در ادامه با اشاره به دغدغه‌های ایران نسبت به احداث و آب‌گیری بند کمال‌خان روی هیرمند گفت: بر اساس ماده پنجم معاهده ۱۳۵۱ هیرمند، افغانستان باید موافقت ایران را برای ساخت این بند جلب می‌کرد و ما معتقدیم این بند پیامدهای اجتماعی ناشی از مهاجرت، تعطیلی کشاورزی و توسعه کانون‌های گرد‌و‌‌غبار را خواهد داشت. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: مردم در منطقه سیستان تشنه هستند و آنچه ما نگران آن هستیم عدم دریافت حقابه در سال جاری و کمبود آب در سیستان است. ما پیگیر دریافت حقابه خود به صورت درست و کامل بر اساس معاهده هستیم. «احمد ویس‌بصیری»، کمیسار افغانستان، در ادامه عنوان کرد: امیدواریم با توجه به خشک‌سالی سال‌ جاری بتوانیم در این جلسه برای برنامه‌ریزی تأمین حقابه به نتایج مثبتی برسیم و معاهده را اجرا کنیم. این مستلزم همکاری دو‌جانبه است. این جلسه در امروز برای تصمیم‌گیری نهایی ادامه خواهد داشت.
چندی‌پیش معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از برگزاری کنفرانس ملی روئین‌تن‌سازی سیستان با محوریت دانشگاه زابل و همکاری وزارت نیرو خبر داد و گفت: تلاش برای کاهش وابستگی این منطقه به رود هیرمند از برنامه‌های این کنفرانس خواهد بود.