1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

چرا قیمت بیت کوین به زیر ۵۰ هزار دلار رسید؛ سقوط بازارهای جهانی سهام همزمان با جهش شاخص جهانی دلار

چرا قیمت بیت کوین به زیر ۵۰ هزار دلار رسید؛ سقوط بازارهای جهانی سهام همزمان با جهش شاخص جهانی دلار

چرا قیمت بیت کوین به زیر ۵۰ هزار دلار رسید؛ سقوط بازارهای جهانی سهام همزمان با جهش شاخص جهانی دلار

دیروز شاهد رسیدن قیمت بیت کوین به زیر ۴۹,۰۰۰ دلار بودیم. این در حالی بود که همزمان با رسیدن شاخص دلار به بالاترین سطح از نوامبر ۲۰۲۰ (آذر)، بازارهای جهانی با سقوط همراه شدند.

به گزارش کوین تلگراف، افزایش نرخ سود اوراق قرضه باعث شد که بازار بیت کوین و ارزش خالص دارایی‌ها با فشار نزولی همراه شوند؛ این مسئله در نهایت به کاهش قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال منجر شد.

شاخص دلار و قیمت بیت کوین

افزایش سود اوراق قرضه، تهدیدی برای بیت کوین؟

بیت کوین و بازارهای سهام، به‌شدت تحت تأثیر افزایش سود اوراق قرضه ده ساله وزارت خزانه‌داری قرار گرفتند. در نتیجه دورنمای کلان اقتصاد جهانی وخیم‌تر از پیش شده است.

کایل دیویس (Kyle Davies)، مدیرعامل تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital)، در این باره گفت:

در مورد رویکرد نرخ سود اهمیتی نمی‌دهم، اگر نرخ سود ثابت بماند، همه ما بازنشسته می‌شویم و اگر بیشتر شود باید دوباره به مدرسه برویم.

بر اساس داده‌های بلومبرگ، بازارهای بورس آمریکا و به‌ویژه شاخص S&P500، به‌اندازه تمام سودهای به‌دست آمده در سال ۲۰۲۱، کاهش یافته‌اند.

اگر بازارهای سهام همچنان به تثبیت ارزش یا اصلاح قیمت ادامه دهند، احتمالاً شاهد تأثیرات منفی بر قیمت بیت کوین در کوتاه‌مدت خواهیم بود.

اسکات ملکر (Scott Melker)، معامله‌گر ارزهای دیجیتال می‌گوید احتمال اینکه بیت کوین وارد فاز نوسانات عرضی شود بالاست. در حال حاضر هم فشار فروش بالایی در بازار وجود دارد و هم تقاضای زیادی از جانب خریداران مشاهده می‌شود و این مسائل باعث شده است که بیت کوین در کانالی کم‌عرض قرار بگیرد. او در ادامه گفت:

به احتمال زیاد وارد یک دوره نوسانات عرضی می‌شویم. فشار فروش زیادی در بالا داریم و فشار خرید زیادی هم در پایین دیده می‌شود. دیدن یک نقطه عطف در عرضه و تقاضا خوشحال‌کننده است.

تحلیل قیمت بیت کوین

در آینده قابل‌پیش‌بینی، اگر سود اوراق قرضه کاهش پیدا نکند، تهدید در ارتباط با کاهش قیمت بیت کوین در کوتاه‌مدت پابرجا خواهد بود.

آیا روند قیمت نزولی است؟

های استیکز کپیتال (High Stakes Capital)، یکی از معامله‌گران مشهور FTX، معتقد است که بازار صعودی است. او در ادامه عنوان می‌کند که با وجود دورنمای به‌ظاهر نزولی بازار، معامله‌گران در پلتفرم کوین بیس پرو (Coinbase Pro) در حال انباشت هستند.

طی هفته گذشته، سرمایه خروجی از کوین بیس پرو افزایش یافت. این مسئله را می‌توان نشانه‌ای از انباشت بیت کوین توسط معامله‌گران نهادی به حساب آورد. های استیکز کپیتال در این باره گفت:

در یک انجمن دیدم که مردم فکر می‌کنند من نزولی فکر می‌کنم. این در حالی است که در توییت گذشته خودم تنها به سناریوهای پیش رو اشاره کردم. یک ریسک کلان وجود دارد و اگر بازارهای سهام اصلاح شوند، بیت کوین هم به‌دنبال آنها خواهد رفت. سرمایه‌گذاران کوین بیس پرو همچنان در حال انباشت در این سطح هستند. دیدگاهم به‌شدت صعودی است.

بیت کوین بر خلاف بازارهای سهام، تا به اینجای سال ۲۰۲۱ با جهشی ۱۰۰ درصدی همراه بوده است. علیرغم ساختار راکد بازار، شاخص‌های مختلف درون زنجیره‌ای نشان از آمادگی بیت کوین برای جهش دارند.

نمودار قیمت بیت کوین و شاخص S&P500

اگر سرمایه‌گذاران نهادی، مخصوصاً سرمایه‌گذاران آمریکایی اقدام به انباشت بیت کوین کنند، احتمال سقوط به حمایت‌های پراهمیت مثل ۳۰,۰۰۰ و ۴۰,۰۰۰ دلار کم می‌شود.

نقطه تمایز میان چرخه صعودی فعلی و چرخه‌های قبلی را می‌توان غیبت اصلاح‌های ۳۰ و ۴۰ درصدی دانست. در کوتاه‌مدت، مقاومت ۵۲۰۰۰ دلاری یکی از مقاومت‌های مهم پیش روی قیمت بیت کوین خواهد بود. در صورت شکستن این مقاومت، می‌توانیم منتظر یک جهش بزرگ دیگر در بازار ارزهای دیجیتال باشیم.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *