سایت ارزی (Arzee)/رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان گفت: جوجه و نهاده‌های دامی از عمده‌ترین فاکتورهای موثر در قیمت مرغ هستند که ‌گران شدن این دو عامل علاوه بر قیمت دارو، هزینه‌های واکسن، کارگر و حمل و نقل، در نهایت باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده مرغ زنده می‌شود.

شهریار شایسته با اشاره به افزایش قیمت جوجه یک روزه، اظهار کرد: با افزایش قیمت جوجه یک روزه و کاهش جوجه‌ریزی، در ماه‌های آینده با کاهش تولید و در نتیجه افزایش قیمت مرغ زنده مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، گفت: جوجه و نهاده‌های دامی از عمده‌ترین فاکتورهای موثر در قیمت مرغ هستند که ‌گران شدن این دو عامل علاوه بر قیمت دارو، هزینه‌های واکسن، کارگر و حمل و نقل، در نهایت باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده مرغ زنده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خوزستان افزود: علاوه بر گرانی جوجه‌های یک روزه، با کمبود آن در بازار نیز مواجه هستیم که این کمبود یا به دلیل کاهش میزان تولید مرغ‌های مادر است و البته شنیده  می‌شود که پدیده قاچاق نیز در بازار جوجه‌های یک روزه وجود دارد.

شایسته با اشاره به قیمت جوجه یک روزه گفت: در آنالیزهای وزارت جهاد کشاورزی، قیمت جوجه ۴ هزار و ٢٠٠ تومان اعمال و محاسبه شده بود اما در حال حاضر با قیمت ٨ تا ٩ هزار تومان نیز به دست مرغداران نمی‌رسد و مرغداران با دردسر و وقفه‌های طولانی، جوجه‌های یک روزه را تهیه می‌کنند.

وی در خصوص قیمت نهاده‌های دامی نیز افزود: اخیرا توسط شرکت پشتیبانی امور دام، در قیمت سویا ٣٠٠ تومان و  در قیمت ذرت ٢٠٠ تومان، افزایش قیمت به صورت کشوری اعمال شده است.

مدیرعامل  اتحادیه مرغداران خوزستان با ابراز نگرانی برای وضعیت بازار مرغ در ماه‌های آینده، گفت: بیش از ٨٠ درصد قیمت تمام‌شده مرغ، مربوط به قیمت نهاده‌های دامی و جوجه یک روزه است که قیمت جوجه نسبت به آنالیز اعلام‌شده توسط دولت، دو برابر افزایش داشته است و نهاده‌های دامی نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند. این افزایش قیمت‌ها با قیمت هر کیلوگرم ١٧ هزار و ١٠٠ تومان برای مرغ زنده، دیگر همخوانی ندارد و نیاز به بازنگری در این قیمت وجود دارد.

شایسته تصریح کرد: در مذاکرات با وزارت جهاد کشاورزی و بررسی‌های انجام‌شده از سوی این اتحادیه و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، قرار است مشکلات تولید مرغ در استان خوزستان با برنامه‌ریزی مناسب‌تری، رسیدگی شوند.

وی افزود: قرار است نهاده‌های دامی، بهتر و به موقع به مرغداران استان خوزستان تحویل داده شوند. با توجه به اینکه جوجه‌های یک روزه اکثرا از شمال کشور تامین می‌شود، قرار است رسیدن جوجه‌ها به دست مرغداران تسهیل شود و شرایط تولید مرغ برای مرغداران خوزستان نیز تسهیل شود.