اقتصاد آنلاین/ امروز بازار ارز روند متفاوتی نسبت به دو روز گذشته در پیش گرفت و قیمت دلار با رشد ۲۰۰ تومانی به ۲۵۸۵۰ تومان رسید که عوامل مختلفی از جمله اخبار سیاسی و رشد نرخ درهم در این روند افزایشی اثرگذار بوده‌است؛ اما روند بازار فردا بستگی به صحبت‌های امروز مسئولان درباره اف‌ای‌تی‌اف و خبرهای جدید برجامی دارد.

دیروز بازار ارز دو نیمه کاملا متفاوت داشت و درحالیکه تا اواسط روز قیمت دلار به زیر سطح مقاومتی یعنی ۲۵۴۰۰ تومان هم رسید اما با اعلام خبر تحویل نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام به مدیرکل آژانس بین‌المللی، در ساعات پایانی معاملات با افزایش قیمت روبه‌رو شد و به ۲۵۶۰۰تومان رسید.

در پی اعلام این خبر دوباره انتظارات افزایشی معامله‌گران تقویت شد و قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی تا ۲۵۷۰۰تومان بالا رفت، در همین راستا بازار امروز روند روز گذشته را ادامه داد و قیمت دلار در اولین ساعات معاملات به ۲۵۷۵۰تومان افزایش یافت.

در پی عدم حمایت بازار از نرخ ۲۵۵۰۰تومان و پیش رفتن قیمت دلار تا سطح مقاومتی بعدی یعنی ۲۵۸۰۰تومان، خریداران دوباره وارد میدان شدند و رشد تقاضا باعث شد قیمت دلار تا زمان ثبت این خبر در بازار نقدی به ۲۵۸۵۰تومان و در معاملات پشت خطی تا ۲۶۰۵۰ تومان افزایش یابد.

در کنار تغییر انتظارات معامله‌گران، دو عامل دیگر یعنی افزایش نرخ درهم به ۷۱۲۰تومان و اختلاف قیمتی زیاد میان دلار صرافی‌های بانکی و بازار آزاد، افزایش بیشتر تقاضا را به همراه داشته و به روند صعودی نرخ ارز دامن زده است.

واکنش بازار ارز به بررسی مجدد FATF
حالا در شرایطی که بازار ارز منتظر اقدام ایران درباره اجرا یا توقف پروتکل الحاقی در روز یکشنبه است، خبر رسید که عصر امروز رییس کل بانک‌مرکزی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی آثار پیوستن به FATF  خواهد پرداخت.

به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی در صورتی که ایران لوایح  FATF را بپذیرد، بازار ارز دوباره وارد مسیر نزولی خواهد شد که البته در چنین شرایطی انتظار نمی‌رود که قیمت دلار تحت تاثیر این اتفاق به کمتر از ۲۴هزار تومان کاهش یابد. در مقابل اگر این موضوع مجددا توسط مسئولان کشور رد شود، شوک روانی آن منجر به تسریع روند صعودی دلار در بازار فردا ۲۹بهمن ماه خواهد شد.