فارس/ سه موسسه معتبر پیش بینی کردند که قیمت نفت طی یکی دو سال آینده به بشکه‌ای 100 دلار خواهد رسید.

به نقل از راشا تودی، بر اساس پیش بینی‌ها و تحلیل‌های «بانک آمریکا» قیمت نفت خام طی سال‌های آینده به بشکه‌ای 100 دلار می‌رسد که بیشترین قیمتی است که نفت خام از سال 2014 تاکنون ندیده است.

بر اساس گزارش این بانک، ‌افزایش قیمت نفت خام به لطف افزایش تقاضا و نیز اقدامات حمایتی و محرکی کشورها اتفاق می‌افتد. علاوه بر این «بانک آمریکا» با تجدیدنظر درباره چشم‌انداز نفت در سال 2021 پیش بینی کرده که قیمت نفت برنت در نیمه دوم امسال احتمالا به 70 دلار در هر بشکه برسد و میانگین قیمت نفت خام به 60 دلار می‌رسد که درواقع نسبت به پیش بینی‌های قبلی 10 دلار کاهش یافته است. بانک آمریکا همچنین قیمت نفت وست تگزاس آمریکا را به طور میانگین 57 دلار در هر بشکه پیش بینی کرده است.

از آنجایی که زمستان بسیار شدید برخی مناطق آمریکا از جمله ایالت تگزاس را به شدت تحت تأثیر قرار داده، قیمت نفت برنت امروز پنجشنبه یک درصد دیگر افزایش داشت و به بشکه‌ای 67 دلار رسید که بیشترین میزان از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان است. نفت آمریکا هم رشد 7 دهم درصدی داشت و هر بشکه از این نفت به 63 دلار رسید.

در این میان تنها «بانک آمریکا» نیست که پیش بینی‌های مثبتی نسبت به افزایش قیمت نفت در جهان دارد، بلکه «سوکار» بزرگترین مرکز تجارت انرژی دنیا در آذربایجان امکان افزایش قیمت نفت خام را رد نمی‌کند و معتقد است که نفت برنت به 80 دلار در هر بشکه در پایان سال جاری خواهد رسید و در فاصله 18 تا 24 ماه آینده 100 دلار در هر بشکه را خواهد دید.

اوایل این هفته گلدمن ساچز نیز پیش بینی خود از قیمت نفت را 10 دلار افزایش داد و معتقد بود روند رو به افزایش تقاضای طلای سیاه می‌تواند دوره بحران تقاضای زمان کرونا را بهبود بخشد.

ساچز پیش بینی کرد که قیمت نفت برنت در سه ماهه بعد به 70 دلار و در سه ماه سوم سال به 75 دلار برسد. آخرین باری که جهان قیمت نفت 100 دلاری بود سال 2014 و قبل از ریزش شدید قیمت‌ها با افزایش عرضه زیاد بود و منجر به این شد که کشورهای موسوم به اوپک پلاس طرح کاهش تولید نفت را اجرایی کنند.

اوپک پلاس به قصد همراهی تولیدکنندگانی مثل روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک در تنظیم بازار شکل گرفته است. این ائتلاف صرفا برای کاهش تولید نیست بلکه دقیق‌ترین عبارت شاید تعیین سیاستی مشترک در تنظیم بازار است.

کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک (روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی، قزاقستان، برونئی، و عمان)، اوپک پلاس نامیده می‌شوند. اوپک پلاس با هدف همراهی دیگر تولیدکنندگان نفت با اوپک، در تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها شکل گرفته است. کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا و کنگو نیز به عنوان تولید کننده نفت، اوپک را تشکیل داده‌اند.