اقتصاد آنلاین/ یک فعال بازار ارز ضمن رد شایعه ارزپاشی بانک‌مرکزی با هدف کنترل نرخ ارز گفت: با فروکش کردن خرید‌های هیجانی و برقراری آرامش در منطقه مجددا شاهد اصلاح قیمت دلار خواهیم بود.

کامران سلطانی‌زاده با اشاره به انتشار خبر ارزپاشی بانک‌مرکزی و تاثیر آن بر کاهش قیمت دلار در برخی رسانه‌ها اظهار کرد: سیاست ارزی بانک‌مرکزی در دوره فعلی بی‌طرفی است؛ یعنی اگرچه در سال‌های گذشته شاهد پدیده ارزپاشی برای کنترل بازار ارز بودیم اما در زمان همتی سیاست بی‌طرفی و تعیین نرخ بر اساس عرضه و تقاضا جایگزین دخالت در تعیین قیمت دلار شده است بنابراین اینکه گفته می‌شود بانک‌مرکزی در آستانه انتخابات با ارزپاشی سعی در کنترل قیمت دلار دارد را رد می‌کنم.

افزایش عرضه ارز بدون دخالت بانک‌مرکزی
وی همچنین درمورد سازوکار سامانه نیما و بازار متشکل ارزی توضیح داد: در سامانه نیما صادرکنندگان بر اساس توافق با خریدار قیمت را تعیین کرده و ارز خود را می‌فروشند و نقش بانک‌مرکزی در این سامانه صرفا نظارت بر روند عرضه و تقاضا در چارچوب مشخص است، همچنین در بازار متشکل هم بر اساس عرضه و تقاضای صرافی‌ها، صادرکنندگان و بانک‌ها بدون دخالت بانک‌مرکزی نرخ تعیین و خرید و فروش انجام می‌شود.
رییس دوره سوم کانون صرافان ادامه داد: اطمینان از بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی، خوشبینی نسبت به روند مذاکرات و ترس از زیان بیشتر ناشی از ریزش قیمت دلار باعث شد مردم برای خرید دست نگه دارند و بسیاری از صادرکنندگان نیز به فروش ارز ترغیب شوند.

به گفته سلطانی‌زاده، به این ترتیب با کاهش تقاضا متاثر از بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی، عرضه نسبت به تقاضا پیشی گرفت که این اتفاق در هر بازاری طبیعی است، بنابراین نمی‌توان گفت دلیل افزایش عرضه ارز و کاهش قیمت دلار تا کانال ۲۰هزار تومان در دو هفته گذشته نتیجه ارزپاشی بانک‌مرکزی بوده است.

تاثیر تنش‌های منطقه بر قیمت دلار
او همچنین تنش‌های ایجاد شده در منطقه را عامل دیگر افزایش قیمت دلار طی هفته گذشته عنوان کرد و گفت: نرخ ارز ارتباط مستقیمی با شرایط سیاسی و اقتصادی دارد، به همین دلیل هفته گذشته درگیری‌های پبش آمده در افغانستان به عنوان یکی از مقاصد صادراتی ما، چرخه بازگشت ارز از این کشور را با اختلال رو‌به‌رو کرد و همچنین درگیری‌های سیاسی در خاورمیانه و تنش‌ها در نوار غزه باعث ایجاد ناامنی و تاثیر منفی بر قیمت دلار شده است.

این فعال بازار ارز اضافه کرد: از طرفی بخشی از تقاضای به وجود آمده نیز ناشی از جبران زیان کاهش قیمت هفته‌های قبل بوده چراکه بسیاری از دارندگان ارز با کاهش قیمت دلار اقدام به فروش کردند؛ اما هفته پیش با بالا رفتن قیمت دلار حجم خرید‌ها مجددا افزایش یافت که به نظر من با فروکش کردن خرید‌های هیجانی، ادامه تعطیلات عید فطر در دبی، برقراری آرامش در منطقه و شروع مذاکرات مجددا شاهد اصلاح قیمت دلار خواهیم بود.

تعیین کف قیمت برای دلار غیرحرفه‌ای است
سلطانی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا کف قیمت دلار ۲۱۸۰۰تومان بوده یا نه؟ بیان کرد: اینکه گفته شده دلار هفته گذشته با رسیدن به کانال ۲۰هزار تومان به کف قیمت رسیده اظهار غیرمنطقی است چراکه نرخ ارز از طریق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که کف یا سقف دلار چه قیمتی است؛ اما مسلما ایده‌آل‌ترین شرایط برای تجار و فعالان بازار ارز، ثبات نرخ است و اینکه قیمت دلار بالا باشد یا پایین اهمیت چندانی ندارد.
وی تاکید کرد: مطالبه عموم جامعه تعدیل و تثبیت نرخ است، بنابراین برای داشتن اقتصادی مناسب نرخ‌ ارز باید در دامنه‌ای با نوسان معقول و متناسب با قدرت خرید جامعه حرکت کند چراکه قیمت دلار با بسیاری از نیازهای زندگی مردم ارتباط مستقیمی دارد.

دلار به زیر ۲۰هزار تومان می‌رسد؟
سلطانی‌زاده همچنین به پیش‌بینی دلار زیر ۲۰هزار تومانی هم اشاره کرد و گفت: به طور حتم بهبود روند مذاکرات، بازگشت ایران و آمریکا به برجام و آزادسازی منابع بلوکه‌شده که رقم قابل توجهی است، تاثیر مثبتی بر سطح انتظارات و وضعیت اقتصادی کشور خواهد گذاشت و در چنین شرایطی قیمت دلار هم به سمت تعادل حرکت خواهد کرد.

به گفته این عضو کانون صرافان، با پایین آمدن انتظارات افزایشی و احتمال توافق، شاهد کاهش حجم خرید‌های هیجانی و افت قیمت دلار حتی به پایین‌تر از رقم‌هایی که پیش‌بینی شده خواهیم بود؛ از طرفی با لغو تحریم‌ها هزینه نقل‌وانتقالات بانکی هم کاهش می‌یابد که این موضوع نیز تاثیر مثبتی در بازار ارز خواهد داشت.