ایلنا/ نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال با کاهش بیش از ۳ میلیون تنی خرید تضمینی گندم مواجه شویم، گفت: احتمالا دولت برای تامین آرد و نان کشور مجبور‌ به واردات ۴ میلیون تن گندم شود.

علی قلی ایمانی با بیان اینکه شواهد نشان از کاهش تحویل گندم توسط گندمکاران به مراکز خرید تضمینی دارد، اظهار کرد: گندمکاران تا کنونی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تن گندم به مراکز خرید تضمینی دولت تحویل داده‌اند و ۱۰۰ هزار تن نیز توسط کارخانه‌ها خریداری شده است که حدود ۲۲ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. 

وی ادامه داد: بر اساس بررسی ما دو دلیل برای کاهش تحویل گندم توسط گندمکاران وجود دارد. 

ایمانی یکی‌از این‌دلایل را خشکسالی و‌ دیگری را نگرانی کشاورزان از کمبود و گرانی بذر برشمرد. 

وی تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد کشاورزان به دلیل نگرانی از کمبود و گرانی بذر نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد گندم برای خود مصرفی ذخیره کرده‌اند.

ایمانی پیش بینی کرد: حداکثر میزان خرید تضمینی در سالجاری به ۶ میلیون تن برسد که ۳ و ۲۰۰ هزار تن کمتر از سال گذشته است. 

به گفته نائب رییس بنیاد ملی گندمکاران کشور؛ احتمالا دولت برای تامین آرد و نان مجبور به واردات ۴ میلیون تنی گندم شود.

ایمانی این اتفاق را به معنی از دست رفتن خود اتکایی دانست. 

  ایمانی ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان تا امروز را ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که از این میزان ۱۱ هزار و ۷۵۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است. 

وی فاصله پرداخت مطالبات کشاورزان از زمان تحویل محصول تا پرداخت را ۷ تا ۱۰ روز‌‌ عنوان کرد مورد رضایت نسبی کشاورزان است.

به گزارش ایلنا؛ وزارت جهاد کشاورزی در راستای خودکفایی گندم، از ابتدای دولت یازدهم، رویکرد افزایش تولید این محصول را در پیش گرفت. از سال ۹۲ تا ۹۶، حجم تولید گندم و خرید تضمینی آن افزایش یافت و در عوض واردات این محصول محدودتر ‌شد و با تولید ۱۴.۵ میلیون تن گندم و خرید ۱۱.۵ میلیون تن از آن ار سوی دولت، کشور بار دیگر در سال ۹۵، خودکفایی گندم را جشن گرفت.