رکنا/ قیمت سکه و قیمت دلار در چند روز اخیر روند افزایشی داشته است، این در حالی است که شاهد هیچ اتفاق سیاسی یا اقتصادی نبودیم. دلایل روند افزایشی قیمت ها در بازارهای مالی چیست؟
تغییرات چند روز اخیر در بازار ارز و حتی طلا و سکه، در زمانی رخ داد که رئیس کل بانک مرکزی برکنار شد. از طرفی در آستانه انتخابات 1400 هستیم و از سوی دیگر خبرها و سیگنال های مثبت و منفی از مذاکرات وین به گوش می رسد. اما چرا خبرهای سیاسی مذاکرات دیگر تاثیری در بازار ندارد و قیمت ها به روال یک ماه پیش بازگشته است؟ در این خصوص گفتگوی اختصاصی با میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی و تحلیلگر مسائل اقتصادی را بخوانید:

دلیل افزایش قیمت سکه و قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟
این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: قیمت ها افزایش نیافته است. بلکه به قیمت ماه های قبل بازگشته است. روند کاهشی قیمت ها در بازار به دلیل فضای مثبت مذاکرات وین رخ داد. اما در این مدت مساله جدیدی را در مذاکرات شاهد نبودیم. همیشه فشار بر بازار ارز وجود دارد و افزایش قیمت را شاهد هستیم. دلیل این مساله هم تورم است. ساختار اقتصادی ایران به شکلی است که نقدینگی بسیار در بازار خرج می شود و از طرفی تولید هم کاهش پیدا کرده است. تورمی که به این سبب ایجاد می شود، قیمت همه کالاها و خدمات را افزایش می دهد. این فشارها همیشه وجود داشته و در برخی مواقع تحت تاثیر خبرهای سیاسی هم قرار می گیرد.

رادپور افزود: اخیرا به دلیل فضای مذاکرات وین قیمت دلار کاهش یافت، اما ظاهرا اتفاق جدیدی رخ نداد. بازار منتظر بود هرچه زودتر خبری از مذاکرات بشود، اما خبری نشد و قیمت ها به همان یک ماه و نیم پیش بازگشته است و از طرفی هم فشارهای تورمی هم موجود است. ایران کسری بودجه جدی دارد که باعث خلق پول و نقدینگی می شود و در پی آن فشارهای تورمی ایجاد می شود.

چرا انتظار تغییر سریع در بازار وجود دارد؟
این کارشناس بازارهای مالی درباره توقع سریع بر اثر خبرهای سیاسی، در قیمت های بازار گفت: بازارها همیشه به اصطلاح پیش خور می کنند. به این معنی که آینده ای که قرار است رخ دهد را تنظیم و در قیمت ها اعمال می کنند. اگر قرار است اتفاقی در 8 ماه دیگر رخ دهد، از الان بر قیمت ها منعکس می کنند و اثر اخبار را می توانیم بر قیمت ها مشاهده کنیم. این مساله در تمام بازارهای مالی وجود دارد. اگر یک شرکتی قرارداد خوبی منعقد کند که آینده آتی شرکت را تحت تاثیر قرار بدهد، می بینیم که قیمت سهام آن شرکت بالا می رود. در حالی که هنوز سود شرکت محقق نشده است. همه خبرهای سیاسی و اقتصادی یک افقی را پیش روی سهامداران و سرمایه گذاران بازارهای مالی قرار می دهند که می توانند آینده را پیش بینی کنند. سرمایه گذاران اثر واقعی اتفاق های آتی بازارهای مالی را پیش خور و در قیمت ها منعکس می کنند. این اثرها می تواند مثبت یا منفی باشد.

انتظار کاهش جدی قیمت ها را نداشتیم
وی ادامه داد: ما اساسا انتظار کاهش جدی قیمت ها را نداشتیم. برای مثال زمانی که حسن روحانی دولت را از محمود احمدی نژاد تحویل گرفت، قیمت دلار حدود 3 هزار و 700 تومان بود. وقتی مذاکرات به نتیجه رسید و برجام امضا شد، قیمت ارز کاهش یافت و حتی به زیر 3 هزار تومان رسید. حتی به 2 هزار و 800 تومان هم رسید. اما در زمان بسیار کوتاهی در این کانال ماند و دوباره بالا رفت. می خواهم بگویم که قیمت ارز بعد از شتابی که داشت نهایتا در حوالی 3 هزارو 400 تومان متوقف ماند. یعنی در آن زمان حساس فقط 10 تا 15 درصد کاهش یافت با آن انتظار و خوش بینی که از برجام محقق شد.

خوش بینی از مذاکرات وین وجود ندارد
رادپور در ادامه افزود: در حال حاضر آن خوش بینی از مذاکرات وین وجود ندارد. آن زمان توقعات طور دیگر بود و فکر می کردیم می تواند بسیاری از مشکلات بازار ارز کشور را حل کند. البته همان توقعات و انتظارات هم محقق نشد. بسیاری از بانک های بزرگ داخلی به دلیل این که دنیا با آنها کار نمی کردند متضرر شدند. در زمانی که قاعدتا و به طور قانونی می توانستند کار کنند. اما همان موقع هم شاهد تغییرات جدی نبودیم. این را هم باید گفت که قیمت ارز در دوره اول دولت حسن روحانی تقریبا تثبیت شد. ولی در کل ما در همه بخش ها شاهد تورم بودیم. اما چرا آن زمان ما فقط در بازار ارز شاهد کاهش و تثبیت قیمت ها بودیم؟

پیش بینی قیمت دلار بعد از انتخابات 1400
این کارشناس بازارهای مالی در آخر گفت: بنابراین تصور نکنیم به دلیل فضای انتخابات و حتی نتیجه ای که از انتخابات بیرون می آید، شاهد ریزش قابل اعتنایی در بازار ارز باشیم. بازار تحت تاثیر افق پیش روی فضای انتخابات 1400 و اخبار مذاکرات وین ممکن است روشن یا تاریک شود، و بر همان اساس هم قیمت ها کاهشی و افزایشی شود. اما در نهایت نباید انتظار کاهش قابل اعتنایی در بازار ارز باشیم. انتظار نداریم قیمت دلار به زیر کانال 20 هزار تومان برسد. همینطور که الان شاهد هستیم براساس خوش بینی هایی که در بازار بوجود می آید، نهایتا 2 تا 3 هزار تومان قیمت ها کاهش می یابد. اما وقتی انتظارات برآورده نمی شود، دوباره به همان کانال باز می گردد.