فارس/ سازمان برنامه و بودجه پیش بینی کرده است صرفا حدود 32 درصد از درآمدهای 57 هزار میلیارد تومانی ناشی از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص گاز تا پایان امسال محقق شود.

سازمان برنامه و بودجه، عملکرد منابع و مصارف بودجه برای سال 99 پیش بینی کرد.
منابع سال جاری بیش از 571 هزار میلیارد تومان مصوب شد که سازمان برنامه و بودجه عملکرد آن را با لحاظ کردن 125 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از فروش اوراق مالی مازاد بر قانون بودجه براساس مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، 564 هزار میلیارد تومان و مصارف نیز بیش از 549 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است. تفاوت منابع و مصارف بودجه امسال بخاطر تسویه تنخواه اخذ شده از بانک مرکزی در پایان سال است. با توجه به این ارقام،  98 درصد منابع پیش بینی شده در بودجه 99 محقق خواهد شد.
البته همانطوری که توضیح داده شد رقم تحقق 98 درصدی با درنظر گرفتن مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به دولت برای انتشار اوراق مالی مازاد بر قانون بودجه امسال بوده است. در نتیجه، میزان واقعی تحقق منابع 571 هزار میلیارد تومانی در قانون بودجه امسال، 439 هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود. به عبارت دقیق تر، صرفا حدود 77 درصد منابع پیش بینی شده در قانون بودجه 99 محقق خواهد شد.
پیش بینی وصول منابع بودجه کل سال یک رویه مدیریتی بوده و معمولا به واقعیت نزدیک است و دید بهتری برای برنامه ریزی سال‌ بعد می‌دهد.
طبق پیش بینی سازمان برنامه و بودجه، میزان تحقق درآمدهای عمومی 89 درصد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 23.5 درصد، واگذاری‌های دارایی‌های مالی با لحاظ کردن مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره انتشار اوراق مازاد، 112 درصد خواهد بود.
یکی از نکات جالب در بودجه 99، تحقق پیش بینی 14 درصدی فروش اموال منقول و غیر منقول در سال جاری است. این اتفاق در حالی رخ می دهد که به پیشنهاد دولت، حدود 50 هزار میلیارد تومان از این محل، در قانون بودجه امسال دیده شده بود. در واقع، فروش اموال مازاد دولتی که یکی از ابعاد برنامه دولت برای اصلاحات ساختاری بودجه محسوب می‌شود، صرفا با هدف تراز کردن منابع و مصارف بودجه به صورت صوری توسط سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه 99 قرار گرفته است.

براساس جدول فوق، سازمان برنامه و بودجه پیش بینی کرده است صرفا حدود 32 درصد از درآمدهای 57 هزار میلیارد تومانی ناشی از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص گاز تا پایان امسال محقق شود.
بهترین عملکرد مربوط به واگذاری دارایی‌های مالی بوده که براساس مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای انتشار 125 هزار میلیارد تومان اوراق مازاد، پیش بینی می شود میزان تحقق آن به 114 درصد برسد.
مصارف بودجه نیز که متشکل از حقوق و دستمزد، طرح‌های عمرانی و بازخرید اوراق است نیز 96 درصد عملکرد خواهد داشت.
براساس این گزارش، سازمان برنامه و بودجه اعتباری بالغ بر 74 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی هزینه خواهد کرد.