مهر/ شرکت های برق منطقه‌ای و توزیع در سراسر کشور، خود را برای شرایط تنش دمایی هفته آینده که باعث افزایش شدید مصرف می شود، آماده می‌کنند.
نشست اضطراری امروز در مرکز پایش صنعت برق برگزار شد و در این نشست همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: هفته گذشته میانگین دمای کشور در حدود ۳۶ درجه بود که پیک ۵۸ هزار و ۵۶۳ مگاوات به ثبت رسید.

وی ادامه داد: این در حالی است که براساس پیش بینی‌ها هفته آینده میانگین دمای هوا ۱.۴ درجه افزایش می‌یابد و در شرایط تنش دمایی و مصرف برق قرار می‌گیریم. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در عین حال از همه روابط عمومی‌های و رسانه‌ها خواست تا با اطلاع رسانی صادقانه و آگاه سازی، هموطنان را در جریان شرایط کنونی صنعت برق قرار دهند. این مقام مسئول تأکید کرد: باید تلاش‌های صنعت برق برای مدیریت این شرایط اطلاع رسانی شود تا مردم نیز بتوانند با اطمینان کامل نسبت به کاهش مصرف اقدام کنند.

در این نشست همچنین محمدحسن متولی زاده مدیرعامل توانیر نیز با تأکید بر اطلاع رسانی مستمر گفت: باید در اطلاع رسانی‌ها، تأثیر شدید شرایط آب و هوایی بر مصرف برق تبیین شود. همچنین باید آثار کم بارشی، نحوه برخورد با مراکز استخراج غیرمجاز و ادارات پُرمصرف برای مردم اطلاع رسانی شود. وی همچنین با تأکید بر این که برنامه‌های تعمیراتی به جز موارد اضطرار، باید تعلیق شود، افزود: با وزارت صمت برای جلب بیشتر همکاری با صنایع، هماهنگی شده است.

مدیرعامل توانیر در عین حال با بیان این که باید به دور از جریانات سیاسی به خدمت رسانی بپردازیم، توضیح داد: باید ضمن دعوت مردم به حضور در انتخابات، از موضع‌گیری ها پرهیز و صرفاً به خدمت رسانی و تأمین برق مردم بپردازیم.

مدیرعامل توانیر همچنین با اشاره به این که تنها دو راه برای جلوگیری از اعمال خاموشی وجود دارد، گفت: یک راه ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید است که اعتباری بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی را نیاز دارد و در مدت زمان کوتاه نیز به نتیجه نمی‌رسد. راه دوم جلب مشارکت عموم مردم برای همکاری در مدیریت مصرف را انجام کارهای ساده مانند تنظیم کولرهای گازی روی ۲۵ درجه و استفاده از دور کند کولرهای آبی است و خاموش کردن لامپ‌های اضافی است که می‌توان با انتخاب آن از خاموشی رهایی پیدا کنیم.

در این نشست همچنین معاون هماهنگی توزیع توانیر نیز از لغو تمام مرخصی‌های مدیران صنعت برق تا پایان انتخابات خبر داد و گفت: در کنار انتخابات، شرایط تنش دمایی هفته‌های پیش رو، فشار مضاعفی را به همکاران در صنعت برق وارد می‌کند.