سایت ارزی (Arzee)/ شفیعی گفت: با توجه به افزایش قیمت ساخت مسکن، به دولت پیشنهاد داده‌ایم میزان تسهیلات ۹ درصدی نوسازی بافت فرسوده تا ۳ برابر افزایش یابد.
 
 شفیعی، عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر تصریح کرد: با الکترونیکی شدن دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده و اتصال به سامانه تسهیلات بانک مسکن، میزان مراجعه حضوری متقاضیان به یک مرحله کاهش یافت.

او ادامه داد: دریافت الکترونیکی تسهیلات بافت فرسوده فرایند پیچیده ای ندارد و هر فرد متقاضی همانطور که به بانک مراجعه می کند،  می تواند در سامانه  هم  ثبت نام کند و کد رهگیری بگیرد و از این طریق اقدام به اخذ تسهیلات کند.

شفیعی در خصوص وضعیت نوسازی بافت فرسوده کشور تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید ۲ هزار و ۷۰۰ محله در ۵۴۳ شهر کشور نوسازی شود.

او افزود: مبلغ تسهیلات نوسازی بسته به  شهرهای مختلف کشور،  متفاوت است. مبلغ این تسهیلات برای خودمالک در کلان شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان و برای  انبوه ساز ۲۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی است.

او در خصوص طولانی بودن روند صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده گفت: صدور پروانه مسئولیت وزارت  راه و شهرسازی نیست و شهرداری ها باید در این زمینه همکاری بیشتری با سازندگان داشته باشند.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد:  تامین مالی در طرح نوسازی بافت فرسوده یک سوم مربوط به دولت، یک سوم مربوط به شهرداری ها و یک سوم هم بر عهده بخش خصوصی است اما تاکنون هیچ کدام از بخش ها به تعهدات خود در تامین ۱۲۳ هزار میلیارد تومان منابع لازم برای نوسازی بافت فرسوده عمل نکرده اند. 

شفیعی در خصوص ناکافی بودن تسهیلات نوسازی بیان کرد: از سال ۹۴ تا امروز قیمت ساخت ملک حدود ۴ برابر شده و رشد ۳۰۰ درصدی داشته است. ما یک زمانی ۵۵ درصد از مبلغ یک آپارتمان را تسهیلات می دادیم اما امروز این رقم به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است. در این زمینه ما در هیات دولت تقاضای ۳ برابر شدن میزان تسهیلات ۹ درصدی بافت فرسوده را داده ایم که در حال بررسی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیشرفت طرح ها به منابع مالی نیاز دارد، افزود: طی چند سال گذشته به دلیل شرایط خاص اقتصادی ، منابع عمومی کشور کاهش پیدا کرده است.

شفیعی تاکید کرد: در کنار نوسازی بافت فرسوده  سعی شده است زیرساخت های  محله از جمله مسجد، مدرسه، خیابان و … هم فراهم شود .

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی گفت: در چابهار یکی از زشت ترین سکونتگاه ها را داشتیم که مقرر شده در طرح ۶ ماهه این وضعیت را پاک سازی کنیم. همچنین در سکونتگاه غیر رسمی اهواز هم طرح  ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکن اجرا می شود.

او افزود: در کل کشور ۲۷ هزار واحد مسکونی به منظور ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی ساخته خواهد شد.