خراسان/ در شرایطی که مذاکرات وین در جریان است، برخی رسانه های خارجی از آمادگی خریداران برای خرید بیشتر نفت از ایران و افزایش قیمت به 80 دلار حتی در صورت افزایش صادرات ایران خبر می دهند

 خبرهای خوبی در حوزه صادرات نفت ایران به گوش می رسد. از یک سو منابع بین المللی خبر داده اند که  ایران با بالا رفتن احتمال توافق هسته ای جدید، افزایش ذخایر نفت شناور خود را آغاز کرده و میزان آن را نسبت به اواسط ژانویه به بیش از دو برابر افزایش داده است. از سوی دیگر برآوردها در خصوص تاثیر منفی افزایش ورود نفت ایران به بازار جهانی از منظر کاهش قیمت در حال از بین رفتن است به طوری که پیش بینی می شود قیمت نفت در اثر رشد تقاضا بر اثر واکسیناسیون کرونا در دنیا و نیز توقف افزایش تولید توسط اوپک پلاس در قبال رشد تولید نفت ایران، در سه ماهه چهارم میلادی به 80 دلار در هر بشکه برسد.
به گزارش فارس، در روزهای گذشته، قیمت نفت در بازارهای جهانی، به دلیل بحث های مطرح شده در خصوص بازگشت ایران به این بازار کاهش نسبی را تجربه کرده بود، با این حال، این موضوع خیلی زود رنگ باخت به طوری که خبرگزاری رویترز گزارش داده است سرمایه گذاران انتظارات قبلی خود درباره بازگشت زود هنگام نفت ایران به بازارهای بین المللی را تعدیل کرده اند و همین موضوع  باعث شده است تا قیمت نفت افزایش یابد و تا سطح بالاترین رقم در یک هفته گذشته به نوسان درآید. طبق این گزارش، در دو روز گذشته هر بشکه نفت برنت 68.6 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا 66.13 دلار فروخته شد که به ترتیب رشد روزانه 3 و 3.9 درصدی را نشان می دهد.دلیل این رویداد که برای بخش نفت کشورمان همزمان با مذاکرات هسته ای، خبر مثبتی به شمار می‌آید، ادامه شیوع کرونا و چشم انداز نامشخص در خصوص تقاضا برای نفت مطرح شده است.
پیش بینی نفت 80 دلاری در پاییز امسال
در این حال، بانک گلدمن ساکس در تحلیلی بلندمدت تر اعلام کرد که به رغم احتمال از سرگیری عرضه نفت ایران در پی مذاکرات هسته ای، انتظار دارد تقاضای نفت بیشتر شود و قیمت نفت در سه ماه چهارم امسال به 80 دلار در هر بشکه افزایش یابد.این بانک سرمایه گذاری در یادداشت خود آورده است: «با توجه به واکسیناسیون گسترده که سبب افزایش تقاضا می شود، احتمال افزایش قیمت نفت به علت تغییر نکردن عرضه، وجود دارد.»گلدمن ساکس در تشریح پیش بینی رشد تقاضای نفت در اثر واکسیناسیون نوشت: با سرعت گرفتن واکسیناسیون و برداشته شدن محدودیت ها و افزایش فعالیت های حمل و نقل و اقتصادی، پویایی در آمریکا و اروپا به سرعت در حال افزایش است. این رشد تقاضا صدمه ناشی از شیوع کرونا به مصرف نفت و احتمال روند کندتر بهبودی در آسیای جنوبی و آمریکای لاتین را جبران خواهد کرد.همچنین این بانک پیش بینی کرد اوپک پلاس، هر گونه افزایش در تولید نفت ایران را با توقف افزایش تولید خود طی دو ماه در نیمه دوم سال 2021 جبران کند. به این ترتیب، این اقدام، تاثیر منفی در بازارهای فیزیکی به دنبال عرضه ذخایر نفت ایران را جبران خواهد کرد.
آغاز افزایش ذخایر نفت شناور ایران به روایت پلاتس
همزمان با برآوردهای مثبت از قیمت نفت به رغم احتمال افزایش صادرات نفت ایران، پلاتس به نقل از منابع کشتیرانی و بازرگانی نوشت: ایران با بالا رفتن احتمال توافق هسته‌ای جدید، افزایش ذخایر نفت شناور خود را آغاز کرده است. به گزارش سایت ارزی (Arzee) در این خصوص، ایران همزمان با آغاز دور پنجم مذاکرات غیرمستقیم هفته جاری در وین برای احیای برجام، در حال آماده سازی افزایش سریع تولید و صادرات نفت است به طوری که نفت ایران در ذخایر شناور نسبت به اواسط ژانویه که بایدن به ریاست جمهوری آمریکا رسید، به بیشتر از دو برابر افزایش  یافته است. طبق برآورد شرکت اطلاعات انرژی کپلر در 24 ماه می (سوم خرداد)، نفتکش های ایران حدود ۳۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات را نگهداری می کنند. ذخایر شناور نفت ایران، در خاورمیانه و آسیا نگهداری می شود و بیشتر این نفتکش ها در سواحل ایران، مالزی، چین، اندونزی و امارات متحده عربی قرار دارند.
طبق این گزارش، در ماه های اخیر صادرات نفت ایران بهبود یافته و به گفته منابع بازار، چین خریدار بزرگ نفت ایران بوده که قیمت ارزان تری داشته است.