خبرآنلاین/ سال ۹۹ را باید سال عجیب بازار مسکن دانست، سالی که از خردادماه تقریبا هر روز بر قیمت ملک افزوده شد.

جهش قیمت مسکن در سال ۹۹ آنچنان زیاد بود که کسانی که شاید ماه‌ها برای خرید خانه برنامه ریزی کرده بودند، توان اقتصادی خود را در برابر جهش قیمت ها از دست دادند.

از خرداد تا تقریبا آبان ۹۹ هر روز بر قیمت ملک افزوده می شد و مالکان خود نسبت به تعیین قیمت‌ها اقدام می کردند و مشاوران املاک نیز ناچار به تبعیت از نظر مالکان بودند.

به طوری که در تابستان ۹۹ میزان تقاضا در بازار آنچنان افزایش یافت که مصرف کنندگان واقعی را دچار مشکلات فراوان ساخت زیرا هیچ قیمت مشخصی در بازار وجود نداشت و خریداران دائم در حال کنترل نرخ ها بودند.

سرانجام از نیمه پاییز ۹۹، بازار مسکن با آرامش نسبی همراه شد و سیر صعودی نرخ ها کندتر از هر زمان دیگری شد. از آن زمان تاکنون بازار در رکود نسبی فرو رفته و مصرف کنندگان و خریداران همچنان در فاز انتظار برای کاهش بیشتر نرخ ها به سر می برند.

سال پرتلاطم بازار مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن در سال ۹۹ گفت: بازار مسکن در سال ۹۹ بازار بسیار پرتلاطمی بود.

مصطفی قلی خسروی افزود: در خرداد ۹۹ بانک مرکزی اعلام کرد ۴۸درصد بر قیمت مسکن افزوده شده در حالی که در واقعیت و کف بازار میزان افزایش قیمت ملک بین ۸ تا ۱۳ درصد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به آمارهای متناقض اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار متاسفانه گفته شد عامل گرانی مسکن، مشاوران املاک هستند؛ در حالی که ما و همکارانمان در تلاش برای پایین آوردن قیمت مسکن بودیم و در این راه رسانه ها به ما کمک کردند و این تلاش منجر به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ مسکن در بازار شد.

وی اظهار کرد: پس از آن، مرکز آمار اعلام کرد که بر قیمت مسکن ۹درصد افزوده شده و بدین ترتیب بار دیگر بازار دچار تلاطم شد. وی تاکید کرد: بازار مسکن در سال ۹۹ به طور مستمر و دائمی در تلاطم قیمتی بود.

خسروی گفت: همچنین در طول سال ۹۹ شاهد اظهار نظر کارشناسان ناشناخته و فراوانی در بخش مسکن، حقوق مسکن، حق و حقوق مشاوران املاک و … بودیم که بر مساله تلاطم نرخ ها در بازار دامن زدند. وی افزود: همه این موارد سبب ناآرامی و تلاطم بازار مسکن در طول سال ۹۹ شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: متاسفانه شاهد نبود هماهنگی میان وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و اتحادیه مشاوران املاک هستیم و این مساله سبب اظهار نظرهای مختلف شده که تاثیرات آن در بازار مسکن قابل مشاهده است.

کاهش ۳۸ درصدی حجم معاملات مسکن
وی درباره حجم معاملات خرید و فروش ملک در سال ۹۹ توضیح داد: در بعضی از ماه های سال ۹۹ با کاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی حجم معاملات و در برخی ماه های نیز شاهد افت ۳۵ درصدی تعداد معاملات مسکن در بودیم.

وی ادامه داد: البته به طور میانگین در طول سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ شاهد افت ۳۸درصدی حجم معاملات در بازار مسکن بودیم.

کاهش ۶۰درصدی جابجایی مستاجران 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار رهن و اجاره مسکن در سال ۹۹ گفت: به خاطر شیوع کرونا، بعضی از مالکان به درخواست ستاد کرونا احترام گذاشتند، قراردادهای قبلی را تمدید کردند و مستاجران جابجا نشدند.

خسروی بیان کرد: عده ای که با توجه به افزایش حداکثر ۲۵درصدی نرخ اجاره بها ، اقدام به عقد قرارداد با حداکثر ۱۸درصد افزایش نرخ نسبت به قرارداد قبلی کردند. تعداد فایل های اجاره و همچنین میزان جابجایی مستاجران در طول سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۶۰ درصد کاهش داشت.