2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

وضعیت بازار: خطر سقوط بیت کوین به ۲۷ تا ۲۵هزار دلار

وضعیت بازار: خطر سقوط بیت کوین به ۲۷ تا ۲۵هزار دلار

در حال حاضر، وضعیت بیشتر شاخص‌های تکنیکال در نماهای بلندمدت و میان‌مدت بیت کوین نزولی است و این احتمال وجود دارد که در ادامه قیمت تا حمایت بین ۲۷٬۰۰۰ تا ۲۵٬۰۰۰ دلار سقوط کند.

به گزارش کوین دسک، معامله‌گران بازارهای بین‌المللی روز گذشته عمدتاً درگیر کاهش ریسک سبدهای سرمایه‌گذاری خود بودند و همین موضوع باعث سقوط قیمت سهام و ارزهای دیجیتال شد.

شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده (CPI) در ایالات متحده که یکی از اصلی‌ترین معیارها برای سنجش تورم در این کشور است، از ماه مه سال گذشته (اردیبهشت ۱۴۰۰) تا مه امسال (اردیبهشت ۱۴۰۱) ۸.۶ درصد رشد داشته و این در حالی است که کارشناسان تا پیش از این انتظار داشتند نرخ تورم این ماه در مقایسه با ۸.۳ درصد آوریل (فروردین) کاهش یافته و به ۸.۲ درصد برسد. گفتنی است پس از انتشار نرخ تورم ماه گذشته، قیمت بیت کوین ۵۰۰ دلار کاهش یافت.

به‌طور معمول، زمانی که تورم افزایش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذاران نیز سعی می‌کنند ریسک سبد سرمایه‌گذاری یا معاملات خود را کاهش دهند و این موضوع تنها مربوط به بازار آمریکا نمی‌شود. طبق تحقیقات دویچه بانک آلمان، میانه نرخ تورم سالانه در سراسر جهان اکنون ۷.۹ درصد ارزیابی می‌شود و این در حالی است که در ژوئن سال گذشته (خرداد ۱۴۰۰) این رقم برابر با ۳.۰۵ درصد بود.

این بانک در تحقیقات تازه خود نوشته است:

میزان تأثیرگذاری افزایش تورم آمریکا بر بازارهای جهانی تا حدی کمتر شده است؛ هرچند سقوط روز گذشته بازارهای بین‌المللی نیز در نوع خود شوکه‌کننده بود.

روز گذشته شاخص «S&P500» سقوط کرد و این در حالی بود که طلا، به‌عنوان یکی از دارایی‌هایی که از گذشته‌های دور ابزاری برای مقابله با تورم در نظر گرفته می‌شود، با افزایش قیمت مواجه شد. بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده مجدداً به بالای ۳ درصد بازگشته و این موضوع تا حدی تحت‌تأثیر آماده‌شدن سرمایه‌گذاران برای افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور است.

بیت کوین در طول ۲۴ ساعت گذشته نزدیک به ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است و اتریوم در این مدت سقوطی ۶ درصدی را تجربه کرده است. سایر آلت کوین‌های بازار هم که دارایی‌هایی با ریسک بیشتر در نظر گرفته می‌شوند روز جمعه عملکردی بدتر از بیت کوین داشتند. این موضوع به‌وضوح نشان‌دهنده کاهش تمایل سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال به پذیرش ریسک است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین مجدداً به محدوده «ترس شدید» بازگشته و روند صعودی ملایم چند روز گذشته خود را معکوس کرده است. احساسات نزولی معامله‌گران در یک ماه گذشته روند یک‌نواختی داشته و همین موضوع باعث شده است بخشی از خریداران در این مدت از بازار دور بمانند.

شاخص‌های تکنیکال در حال حاضر نشان از ضعف روند قیمتی بیت کوین در کوتاه‌مدت دارند و مشابه این وضعیت روی نمودار سهام مختلف نیز دیده می‌شود.

کتی استاکتون (Katie Stockton)، یکی از مدیران مؤسسه سرمایه‌گذاری فیرلید استراتجیز (Fairlead Strategies) درباره وضعیت قیمت بیت کوین گفته است:

خطر سقوط دوباره قیمت تا حمایت بلندمدت ۲۷٬۲۰۰ دلار برای بیت کوین افزایش یافته است. ضمن اینکه شاخص‌های مومنتوم (اشاره به RSI و MACD) نیز در نماهای میان‌مدت و بلندمدت نشان از سقوط عمیق‌تر قیمت دارند.

خطر سقوط به حمایت بین ۲۷ تا ۲۵هزار دلار

بیت کوین دو هفته پیش، قبل از رسیدن به مقاومت ۳۳٬۰۰۰ دلار به‌سمت پایین سقوط کرد؛ اتفاقی که ازدست‌رفتن شتاب صعودی و کاهش احتمال ادامه‌داربودن روند بازیابی قیمت را نشان می‌دهد.

بازار بیت کوین در طول یک هفته گذشته تقریباً بدون نوسان بود و نوعی تعادل میان عرضه و تقاضا دیده می‌شد. حمایت اولیه پیش روی قیمت در سطح ۲۵٬۰۰۰ دلار است که با کف قیمتی روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) تقریباً در یک ناحیه قرار دارد. شتاب قیمت روی نمودار یک‌روزه در طول چند هفته گذشته کاهش ضعیف‌تر شده است که نشان می‌دهد روند نزولی چندماهه بیت کوین که از ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۰) آغاز شده است، می‌تواند در کوتاه‌مدت نیز ادامه داشته باشد. به‌طور کلی منظور از روند نزولی، شرایطی است که کف‌های قیمتی جدید پایین‌تر از کف‌های مقابل خود و اوج‌های قیمت جدید نیز پایین‌تر از اوج‌های ماقبل خود تشکیل شوند (کف‌های نزولی و سقف‌های نزولی).

حمایت بعدی پیش روی قیمت میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای است که اکنون روی ۲۲٬۲۴۹ دلار قرار دارد و پس از آن نوبت به حمایت بعدی بیت کوین در ۱۷٬۶۷۳ دلار می‌رسد؛ سطحی که ۷۸ درصد با اوج تاریخی بیت کوین فاصله دارد.

شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمای هفتگی وارد وضعیت اشباع فروش شده است و این موضوع نشان می‌دهد که فشار فروش موجود در بازار ممکن است در هفته‌های پیش رو فروکش کند.

سطحی که شاخص RSI در آن وارد ناحیه اشباع فروش می‌شود، شاید نشان‌دهنده کف نهایی بیت کوین نباشد؛ خصوصاً زمانی که در یک روند نزولی بلندمدت به سر می‌بریم. با وجود این، افزایش کوتاه‌مدت شتاب صعودی در شاخص قدرت نسبی ۱۴ هفته‌ای می‌تواند در مشخص‌کردن زمان تغییر روند احتمالی بازار به معامله‌گران کمک کند؛ مانند اتفاقی که در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) و اوت سال گذشته (مرداد ۱۴۰۰) رخ داد.

روی نمودار زیر مشخص شده است که شاخص قدرت نسبی در چه بازه‌هایی روند خود را از نزولی به صعودی تغییر داده است. در این تصویر روند نزولی با رنگ قرمز و روند صعودی با رنگ خاکستری مشخص شده است. گفتنی است در حال حاضر اکثر شاخص‌های مومنتوم در وضعیت نزولی به سر می‌برند.

وضعیت بازار: خطر سقوط بیت کوین به ۲۷ تا ۲۵هزار دلار

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *