تسنیم/ مدیرکل دفتر مقررات و استاندارد‌های بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره واردات میوه گفت: برخلاف صحبت های انجام شده توسط معاونت باغبانی واردات میوه آزاد نشده و تنها واردات میوه به صورت ورود موقت آزاد است.

بر اساس خبری که امروز در رسانه ها منتشر شده وزارت جهاد کشاورزی طی بخشنامه‌ای بحث بر انگیز، واردات انواع میوه را آزاد اعلام کرده است.
در گذشته وزارت جهاد کشاورزی همواره اعلام می کرد که  تنها واردت چهار قلم میوه موز، آناناس، نارگیل و انبه که در کشور تولید نمی شود یا به اندازه نیاز بازار نیست مجوز ورود به کشور دارند اما در این بخشنامه اعلام شده است واردات همه نوع میوه( به صورت موقت) به کشور ممنوع است.
بنابر این گزارش داراب حسنی، مدیرکل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز در این ارتباط گفته است: با وجود مخالفت معاونت امور باغبانی با چنین تصمیمی، این مجوز صادر شده است.
وی افزود: در شرایط فعلی صلاح به انجام واردات نیست چراکه این موضوع به تولید داخلی ضربه می‌زند.

قیمت عمده فروشی انواع میوه و صیفی چند؟
بنابر این گزارش این موضوع حتی صدای مجلس را نیز در آورد به طوری که رحمت الله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: امسال سال سختی برای کشاورزی  است چراکه هزینه‌های سم، کود، آب و نیروی انسانی افزایش یافته و در این شرایط انتظار دولت تصمیمات درستی برای کشاورزان اتخاذ کند نه تصمیمی که باعث شود محصولات کشاورزی روی دست باغداران بماند.

واردات موقت میوه آزاد است
بنابر این گزارش ولی الله فریادرس، مدیرکل دفتر مقررات و استاندارد‌های بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اما  با فاصله کمی از اعلام شدن خبر آزاد شدن واردت میوه گفت: واردات میوه آزاد نیست و تنها ورود موقت میوه آزاد است که امری جدید نیز به حساب نمی آید.
وی افزود: بر این اساس کالای وارد شده با پردازش یا بدون پردازش، به کشور مقصد صادر می‌شود و برای کشور ارز آوری ایجاد میکند.
مدیرکل دفتر مقررات وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: تاکنون هیچ تقاضایی حتی برای واردات موقت میوه از سوی تولیدکنندگان داده نشده و فرآیندی سفت و سخت برای ورود موقت دیده شده که تنها برای استفاده از مزایای ایجاد اشتغال و ارزآوری فرآوری مواد خام دیگر کشورهاست.
مدیرکل دفتر مقررات وزارت جهاد کشاورزی گفت: در شرایطی که حتی کشور مشکل ارزی نداشت ورود میوه به جز چهار مورد خاص به بازار ممنوع بوده و این موضوع به صورت سفت و سخت دنبال شده است بماند در حال حاضر که مشکلات ارزی نیز وجود دارد که قطعا این قانون به شکل جدی تری دنبال می‌شود.
وی گفت: صحبت‌های انجام شده از سوی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی که اطلاعات کامل در این مورد ندارند باعث برداشت‌های اشتباهی در خصوص آزادشدن واردات میوه به کشور شده که به هیچ عنوان با واقعیت همخوانی ندارد.
مدیرکل دفتر مقررات وزارت جهاد کشاورزی افزود: حتی افغانستان که به شدت متقاضی صادرات میوه و خشکبار به کشور ما است را نیز تابع همین مقررات گرفته ایم و به صورت سفت و سخت از واردات میوه و تره بار از این کشور ممانعت به عمل آمده و به آن‌ها اعلام شده که تنها در صورت واردات موقت می‌توانیم از محصولاتشان استفاده کنیم.