2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

وان پلاس نورد ۲ با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی و شارژر ۶۵ واتی معرفی شد

وان‌پلاس دقایقی پیش از گوشی وان‌پلاس نورد ۲ ۵G با پردازنده‌ی سفارشی Dimensity 1200 AI، دوربین ۵۰ مگاپیکسلی بسیار قدرتمند و شارژر سریع ۶۵ واتی رونمایی کرد.

وان‌پلاس نورد ۲ ۵G یکی از مورد انتظارترین میان‌رده‌های سال ۲۰۲۱ بود که بی‌صبرانه منتظر رونمایی از آن بودیم و بالاخره این اتفاق دقایقی پیش رخ داد. این گوشی که در واقع جانشین نورد اوریجینال محسوب می‌شود، روی کاغذ شانس زیادی دارد تا نه فقط به یکی، بلکه به بهترین میان‌رده‌ی سال تبدیل شود چرا که هم از لحاظ سخت‌افزاری و هم از لحاظ نرم‌افزاری پتانسیل این را دارد که نظر مثبت بسیاری از کاربران را جلب کند.

وان‌پلاس نورد که سال گذشته راهی بازار شده بود با تلفیقی از قابلیت‌های خوب و قیمت مناسب توانست در فروش فوق‌العاده ظاهر شود و حالا نوبت به نسل دوم آن رسیده که با مشخصات خوبی که دارد، خودی نشان دهد. حال باید دید آیا عملکرد موفقیت‌آمیزی را که در نسل اول شاهد بودیم این‌بار هم شاهد خواهیم بود یا خیر.

وان‌پلاس نورد ۲ ۵G اما یک میان‌رده‌ی معمولی نیست. در واقع این گوشی را باید یک پرچم‌دار در قامت یک میان‌رده بدانیم که شرکت چینی حساب ویژه‌ای هم روی آن باز کرده تا بتواند با میان‌رده‌های قدری چون گلکسی A52 5G، گلکسی A72 یا میان‌رده‌های قدرتمند شیائومی، پوکو و ردمی مقابله کند. هرآنچه را که از یک پرچم‌دار با قیمت مناسب می‌خواهید، می‌توان گفت در وان‌پلاس نورد ۲ وجود دارد تا بدین ترتیب بتوان به این محصول لقب قاتل پرچم‌دار را داد. اما می‌پردازیم به معرفی قابلیت‌ها و مشخصات این گوشی تا ببینیم وان‌پلاس چه محصولی را برای کاربران با بودجه‌ی محدود در نظر گرفته است.

طراحی نمایشگر وان‌پلاس نورد ۲ ۵G

نماینده‌ی جدید چینی‌ها از نمایشگری ۶٫۴۳ اینچی بهره می‌برد که پنلی از جنس Fluid AMOLED داشته و رفرش‌ریت آن به ۹۰ هرتز می‌رسد. وضوح تصویر این نمایشگر هم +FHD است و چگالی تصویر در آن به عدد بسیار خوب ۴۰۹ پیکسل بر هر اینچ می‌رسد. این یعنی هم از لحاظ روان بودن و گشت و گذار سریع بین منوها تجربه‌ی لذت‌بخشی خواهید داشت و هم از این بابت مصرف انرژی بهینه، آسوده خاطر خواهید بود. در واقع باید گفت در بخش نمایشگر، نورد ۲ تمام انتظاری را که از یک میان‌رده داشتیم برآورده کرد.

روی نمایشگر این گوشی اما یک حفره‌ی بسیار کوچک را در سمت چپ-بالا شاهد هستیم که محب تعبیه‌ی دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی است. در مدل سال گذشته، روی نمایشگر شاهد دو دوربین سلفی بودیم که یکی از آن‌ها فوق عریض و دیگری عریض بود. اما در این نسل تنها یک دوربین بکار گرفته شده که ظاهر زیبایی هم به گوشی بخشیده است و کیفیت بسیار بالایی هم دارد. از طرفی این گوشی برای جبران ضعف خود در بخش دوربین، به دو بلندگو مجهز شده (برخلاف نسل قبل با یک بلندگو) تا در بخش صوتی بتواند کیفیت بالای خود را به رخ بکشد.

گوشی وان‌پلاس نورد 2 5G

مواد بکار رفته در ساخت این گوشی ترکیبی از پلاستیک و شیشه است. در واقع فریم دور آن از جنس پلاستیک و جنس پنل پشتی و جلو از گوریلاگلس ۵ است که مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و خط و خش دارد. وزن گوشی هم تقریبا ۱۹۰ گرم است که برای محصولی با این اندازه و کیفیت ساخت، خوب به نظر می‌رسد. متاسفانه این گوشی از هیچ‌گونه استاندارد ضد آب و گرد و غبار پشتیبانی نمی‌کند تا از این حیث عقب‌تر از میان‌رده‌های سامسونگ باشد.

دوربین

روی پنل پشتی وان‌پلاس نورد ۲ ۵G شاهد ماژولی شبیه به ماژول سری وان‌پلاس ۹ هستیم که سه دوربین روی ان تعبیه شده‌اند. به نسبت وان‌پلاس نورد، از تعداد دوربین‌ها یک عدد کاسته شده اما از لحاظ کیفیت دوربین اصلی پیشرفت چشمگیری را شاهد هستیم. دوربین اصلی این گوشی سنسوری به بزرگی ۵۰ مگاپیکسل دارد که سونی وظیفه‌ی ساخت آن را برعهده داشته است (نام سنسور IMX 766 است). این همان سنسوری است که در وان‌پلاس ۹ پرو به عنوان دوربین اصلی مورد استفاده قرار گرفته بنابراین با محصولی فوق‌العاده خوب در زمینه‌ی عکاسی طرف هستیم.

از قابلیت‌های خوب این دوربین می‌توان به بهره‌مندی از لرزشگیر اپتیکال اشاره کرد که این روزها به تدریج شاهد اضافه شدن آن به میان‌رده‌ها و تجهیز بالارده‌ها به قابلیت‌های لرزشگیر پیشرفته‌تر نظیر سنسور شیفت و گیمبالی هستیم. با این حال لرزشگیر اپتیکال هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند در ثبت تصاویر و ضبط ویدیو با میزان جزئیات بالا تاثیر به‌سزایی داشته باشد. همچنین این سنسور از قابلیت بسیار خوب DOL-HDR نیز پشتیبانی می‌کند که برخلاف HDR معمولی، می‌تواند به صورت همزمان، چندین تصویر یا ویدیو را با نوردهی مختلف ثبت و ضبط کند. بدین ترتیب وقتی در حال عکاسی یا فیلم‌‌برداری از سوژه‌های در حال حرکت هستید، جلوه‌ی شبح‌مانند ایجاد نمی‌شود و خروجی بسیار باکیفیت را شاهد خواهید بود.

دوربین‌های دیگر روی این ماژول شامل سنسور فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و مونوکروم ۲ مگاپیکسلی می‌شوند که نباید انتظار داشت کیفیت بالایی از خود به نمایش بگذارند. در واقع تمام توجه وان‌پلاس در بخش دوربین برای گوشی نورد ۲ ۵G فقط روی دوربین اصلی بوده که همین هم برای کاربران بیشترین اهمیت را دارد.

سخت‌افزار وان پلاس نورد ۲

در بخش سخت‌افزار، وان‌پلاس سنگ تمام گذاشته و نماینده‌ی قدرتمند خود را به یکی از بهترین پردازنده‌های بازار مجهز کرده است. معمولا شرکت چینی در گوشی‌های خود از پردازنده‌های کوالکام استفاده می‌کرد اما این‌بار تصمیم گرفت با مدیاتک وارد همکاری شده و تراشه‌ی Dimensity 1200 آن را به صورت سفارشی و تحت عنوان Dimensity 1200 AI در میان‌رده‌ی خود مورد استفاده قرار دهد. این تراشه با بهره‌مندی از ۸ هسته‌ی بسیار قدرتمند متشکل از ۱ هسته‌ی قدرتمند از نوع Cortex-A78 با فرکانس ۳ گیگاهرتز، ۳ هسته از همان نوع با فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز و ۴ هسته از نوع Cortex-A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتز، عملکرد فوق‌العاده‌ای در امور پردازشی دارد و با یک تراشه‌ی گرافیکی Mali-G77 MC9 نیز قادر است بسیاری از بازی‌های روز را با بالاترین کیفیت اجرا کند.

گوشی وان‌پلاس نورد 2 5G

در کنار این پردازنده‌ی قدرتمند اما ۶/۸/۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم هم در نظر گرفته شده که در مدل‌هایی با حافظه‌ی ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت از نوع UFS 3٫۱ که در حال حاضر بالاترین فناوری حافظه‌ی داخلی به حساب می‌آید و سرعت فوق‌العاده زیادی هم دارد،‌ در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

باتری

به عنوان منبع تغذیه، یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دو سلولی را شاهد هستیم که کاربر می‌تواند آن را به وسیله‌ی شارژر ۶۵ واتی موجود درون جعبه شارژ کند. بدین ترتیب کاربر نه تنها می‌تواند تقریبا تا دو روز روی روشن ماندن گوشی خود در استفاده‌ی معمولی حساب کند، بلکه در صورت اتمام شارژ هم می‌تواند با سرعت بسیار بالایی گوشی خود را شارژ کند؛ آن هم با شارژری که برای پرچم‌دارها طراحی شده و نیازی نیست برای آن به صورت جداگانه هزینه کند چرا که درون جعبه به آن دسترسی خواهد داشت.

با توجه به ادعاهای خود وان‌پلاس، در صورتی که شارژ گوشی به ۰ برسد، با استفاده از این شارژر می‌توانید ظرف مدت تنها ۳۰ دقیقه، آن را بار دیگر به ۱۰۰ درصد برسانید و این فوق‌العاده است. البته نگرانی‌هایی از بابت کاهش طول عمر مفید باتری وجود دارد منتها ذکر نشده این شارژر تا چه اندازه می‌تواند روی طول عمر مفید باتری تاثیر منفی بگذارد. البته بعید به نظر می‌رسد تا زمانی که از این گوشی استفاده می‌کنید، مشکل خاصی از بابت باتری شما را آزار دهد.

نرم‌افزار

در بخش نرم‌افزار، اندروید ۱۱ را به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض، سوار بر رابط کاربری  Oxygen OS 11.3 شاهد هستیم که به گفته‌ی خود وان‌پلاس، به مدت دو سال هم پشتیبانی می‌شود. بدین ترتیب کاربرانی که وان‌پلاس نورد ۲ را خریداری می‌کنند از لحاظ دریافت آپدیت اندروید تا دو سال پشتیبانی می‌شوند و با دریافت اندروید ۱۳ به کار خود پایان خواهند داد. همچنین به مدت سه‌سال هم این گوشی آپدیت‌های امنیتی را دریافت می‌کند.

رنگ‌بندی و قیمت وان‌پلاس نورد ۲ ۵G

از لحاظ رنگ‌بندی، وان‌پلاس نورد ۲ در سه رنگ آبی، خاکستری و سبز زیتونی در دسترس قرار می‌گیرد که البته مدل آخر به صورت اختصاصی برای بازار کشور هندوستان طراحی شده و به نظر می‌رسد به بازارهای دیگر عرضه نشود. ظاهر پنل پشتی ساده بوده و فقط لوگوی وان‌پلاس مثل همیشه در مرکز آن دیده می‌شود که البته در عین سادگی، زیبایی خاصی هم دارد.

گوشی وان‌پلاس نورد 2 5G
گوشی وان‌پلاس نورد 2 5G
گوشی وان‌پلاس نورد 2 5G

قیمت پایه‌ی این گوشی که از ترکیب حافظه‌ی ۶/۱۲۸ گیگابایت بهره می‌برد حدودا ۲۷٫۹۹۹ روپیه، معادل ۳۹۹ یورو در نظر گرفته شده که البته بسته به منطقه‌ی عرضه، قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. عرضه‌ی رسمی این گوشی در بازار اروپا و هندوستان در یک تاریخ مشترک، یعنی در روز ۲۸ جولای (۶ مرداد) اتفاق خواهد افتاد. امیدواریم این گوشی در بازار کشور هم در دسترس قرار بگیرد چون با در نظر گرفتن قیمت و مشخصات سخت‌افزاری، ارزش خرید بالایی دارد.

منبع: GSMArena

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *