فارس/ یک کارشناس صنعت پوشاک با بیان اینکه سالانه 190 میلیون متر مربع چادر مشکی وارد کشور می‌شود، گفت: هم‌اکنون در کشور 7900 واحد نساجی فعالند که فقط 30 درصد پارچه و منسوجات مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند.

در این مورد نیما کیا منصوری، یک کارشناس پوشاک ایرانی اسلامی اظهار داشت: ظرفیت‌های عظیمی در کشور بر اساس قومیت‌های مختلف و تفاوت‌های فرهنگی و نوع پوشش‌های خاص داریم که این رقم خود یک بازار عظیم بوده که باید بتوانیم وارد این بازار 900 میلیارد دلاری جهان شویم. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سهم ایران 30 میلیارد دلار بوده که اغلب آن واردات است.

وی افزود: در کشور 7900 واحد نساجی وجود دارد که این تعداد فقط 30 درصد ظرفیت پارچه و منسوجات کشور را تامین می‌کند. این مسئله از سال 98 با ممنوعیت واردات منسوجات به کشور مقداری به صرفه تر شده و این واحدهای تولیدی جان گرفته‌اند.

این کارشناس صنعت پوشاک گفت: در حوزه پوشاک قوانین کم نداریم به طوری که سال 1385 قانون مد و لباس را تصویب کرده و به دولت ابلاغ شده که این مهم با متولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما به نظر می‌رسد که این قوانین یا به درستی اجرا نشده یا یک بی خیالی نسبت به اجرای آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه حوزه مد و لباس در کشور ما ارتباطی به تحریم‌ها ندارد، گفت: عموما سالانه 190 میلیون متر مربع چادر مشکی وارد کشور می‌شود اما در سال‌های اخیر با فعال کردن دو کارخانه با تکنولوژی روز دنیا توانستیم حدود 15 درصد از این رقم را داخلی سازی کنیم و الباقی نیاز ما به صورت مونتاژکاری انجام می‌شود و عملا منسوجات چادر تولید نمی‌شود بلکه وارد شده و به صورت برند ایرانی وارد بازار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از چادرهای رنگی در ایران تولید می‌شود اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که 20 هزار واحد تولیدی بزرگ و کوچک در استان تهران داریم که اینها تولیدکننده پوشاک بوده و این رقم 40 درصد تولیدکننده‌های متوسط و کوچک کشور را شامل می شود اما از این تعداد صرفا 600 تولید کننده زیر نظر ارشاد هستند چرا که سیاست‌ها دوگانه است.
کارشناس پوشاک ایرانی اسلامی تصریح کرد: اتفاقی که می‌افتد این است که نظارت بر همین 600 تولیدی خواهد بود با آنکه قوانین را رعایت می‌کنند و مابقی که تمام فضای مجازی را به دست گرفته‌اند هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد.

کیا منصوری بیان کرد: یک کشوری همچون بنگلادش در سال 2019 اعلام کرد که 40 میلیارد دلار صادرات داشته و در برنامه ریزی خود این‌گونه لحاظ کرده است که سال 2025 به رقم 60 میلیارد تومان برساند که این رقم بالاتر از رقم صادرات غیر نفتی ما صرفا در حوزه پوشاک است.
وی تصریح کرد: کشوری همچون ترکیه برنامه ریزی کرده که صادرات پوشاک‌اش رقمی بیش از 100 میلیارد دلار باشد که اگر ذیل این بودجه‌ها را مطالعه کنید می‌بینید که بازار هدف این کشور، کشورهایی همچون ایران است بدان معنا که برای پوشاک بانوان و آقایان ما را مورد هدف قرار داده اند.

کارشناس پوشاک ایرانی اسلامی گفت: ما جمعیت 80 میلیونی داریم که یک ظرفیت بالفعل 30 میلیارد دلاری را داریم و می‌توانیم آن را فعال کنیم و با آنکه اکنون واردات پوشاک به کشور ممنوع است اما شاید عایدی بیش از 5 میلیارد دلار برای تولیدکنندگان داخلی نداشته باشد.