سایت ارزی (Arzee)/ با وجود ممنوعیت واردات انواع شن و ماسه، اما در ۸ ماه نخست امسال بیش از ۳ و نیم هزار تن از این کالا‌ها به کشور وارد شده است.

اخیرا گمرک ایران آمار واردات ۸ ماه نخست امسال را در پرتال رسمی خود منتشر کرده که در این آمار کالا‌های وارداتی به چشم می‌خورد که هیچ نیازی به واردات آن‌ها نیست و توان تولیدی‌های ایرانی تمام نیاز داخل را بر طرف می‌کند.

همچنین در این بین کالا‌هایی به کشور وارد شده اند که پیش از امسال واردات آن‌ها ممنوع اعلام شده بود به عنوان مثال در آخرین لیست منتشره از سوی گمرک، واردات انواع شن و ماسه به چشم می‌خورد این در حالی است که این کالا در لیست کالا‌های ممنوعیه ورود به کشور وجود دارد.
 
لیست کالا‌های ممنوعه وارداتی در حالی تنظیم شده که کارشناسان نهاد‌های مختلف دولتی و خصوصی تشخیص داده اند هیچ نیازی به دلیل توان‌های داخلی، به واردات کالای مورد نظر وجود ندارد پس ورود آن از کشور‌های دیگر می‌تواند به بخش تولید و توزیع کشور ضربه وارد کند.

در ۸ ماه نخست امسال بیش از ۳ میلیون و ۵۵۲ هزارو ۸۱۸ کیلو انواع شن و ماسه به ارزش ۹۰۵ هزارو ۷۳۱ دلار و ارزش ریالی ۳۸ میلیارد و ۴۰ میلیون و ۶۴۲ هزارو ۸۱۸ ریال از ۵ کشور آلمان، امارات، ترکیه، کره جنوبی و چین به کشور وارد شده است.

این واردات ممنوعه در حالی است که حجم زیادی از کالای وارد شده در مناطق ویژه اقتصادی ترخیص شده و بدان معنا است که افرادی سودجو از این مناطق سواستفاده کرده و اقدام به واردات کالا‌های ممنوعه می‌کنند و کالا نهایتا وارد مناطق دیگری از کشور می‌شود و به فروش می‌رسد.

بر اساس این گزارش، شاید این ۹۰۵ هزار دلار در نگاه اول در مقایسه با واردات‌های پر حجم دیگر کم به نظر برسد، اما می‌تواند سرمایه قابل توجهی برای راه اندازی واحد تولیدی باشد.

نکته قابل توجه این محموله وارداتی این جاست که این کالا‌های وارد شده در لیست ممنوعیت‌های وارداتی با نام سایر درج شده اند و شاید به همین دلیل است واردات این کالای ممنوعه به راحتی صورت گرفته است.

لیست کالا‌های ممنوعیت واردات:

حجم وارد شده در ۸ ماه نخست امسال: