1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

نیاز بازار امروز؛ تقویت تحلیل‌های کارشناسی درست و منطقی

نیاز بازار امروز؛ تقویت تحلیل‌های کارشناسی درست و منطقی

نیاز بازار امروز؛ تقویت تحلیل‌های کارشناسی درست و منطقی

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با اشاره به نگرانی‌ ناشی از احتمال قطعی گاز و تاثیر آن بر کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی اظهار کرد: شائبه قطع شدن گاز شرکت‌های بورسی که به صورت تلویحی از سوی برخی مقامات دولتی بیان شده در کنار تحلیل‌های نادرست پیرامون این موضوع، به نگرانی سهامداران به‌ویژه سرمایه‌گذاران تازه‌وارد دامن زده و منجر به رفتارهای هیجانی در بازار شده است.

احمد اشتیاقی ادامه داد: با قطعی گاز شرکت‌های سیمانی و جایگزینی آن با مازوت، هیچ اتفاق خاصی در این شرکتها رخ نمی‌دهد و این موضوع بر سودآوری شرکت‎ها تاثیر منفی نمی‌گذارد. زیرا مازوت با قیمت یارانه‌ای در اختیار شرکت‌های سیمانی و نیروگاه‌ها قرار داده می‌شود. بنابراین، قطعی گاز بر میزان تولید تاثیرگذار نیست در نتیجه، شرکتهای سیمانی با کاهش سودآوری مواجه نمی‌شوند.

وی با تاکید بر این نکته که حتیی کاهش تولید در صنعت سیمان بر سودآوری این شرکت‌ها تاثیر چندانی نمی‌گذارد، تصریح کرد: رابطه میان عرضه و تقاضا، همواره تعیین‌کننده قیمت‌ در بازار است. پس کاهش تولید سیمان با در نظر گرفتن نیاز بازار به این محصول، افزایش قیمت‌ این کالا را در پی دارد، بنابراین، باز هم سودآوری شرکت‌ها دستخوش تغییر نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با مدنظر قرار دادن تاثیر قطعی گاز بر صنایع فولادی و صنایع معدنی گفت: به دلیل اینکه تا به‌حال چنین موضوعی تجربه نشده است نمی‌توان در رابطه با آن اظهارنظر درستی داشت و ابعاد این موضوع پس از ارائه راهکار جایگزین دولت قابل بررسی و تحلیل است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه از تجربه قطعی گاز در برخی صنایع برخوردار نیست، ابراز کرد: این موضوع، زمینه‌ساز ابهام و سردرگمی در بازار و به تبع سهامداران شده و اکنون این پرسش‌ها مطرح می‌شود که آیا با قطع گاز شرکتها، کاهش تولید حتمی است؟ آیا شرکت‌ها بخشی از سود خود را در پی کاهش تولید از دست می‌دهند؟ بی‌تردید لازم است با تحلیل‌های کارشناسی درست، از اثرات روانی این ابهامات بر بازار کاسته شود.

اشتیاقی اظهار امیدواری کرد: بی‌تردید راهکار و موارد جایگزینی برای حل این مساله وجود دارد که مانع توقف یا کاهش تولید می‌شود. بنابراین ضروری است از اظهارنظرهای غیر اصولی و غیر کارشناسی اجتناب کرد تا بازار ملتهب نشود.

وی با بیان اینکه برای جبران کاهش سودآوری‌های احتمالی شرکت‌ها باید فرصت‌های جدیدی را برای تولید کنندگان این صنایع ایجاد کرد، گفت: برای نمونه، اگر قطعی گاز به کاهش 10 درصدی سود شرکت‌های فولادی و معدنی منجر شود با در نظر گرفتن اختلاف میان ارز نیمایی و دلار آزاد کاهش سودآوری، مرتفع می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: شرکت‌های یادشده، به‌طور بالقوه از 20 درصد امکان افزایش سودآوری به واسطه رسیدن قیمت دلار نیمایی به دلار آزاد برخوردارند. بنابراین، اگر دلار نیمایی از 23 هزار تومان به 28 هزار تومان برسد، افزایش دلار نیمایی می‌تواند کاهش تولید و سودآوری شرکت‌ها را جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تحلیل‌های بیان شده، باید در برابر نقدها و تحلیل‌های منفی که نقش عوامل مثبت بر بازار را نادیده می‌گیرد، ایستادگی کرد. بنابراین، تقویت تحلیل‌های کارشناسی درست و منطقی یکی از نیازهای امروز بازار سرمایه است.

اشتیاقی با بیان اینکه در این مقطع زمانی، بازار در کف خود قرار دارد و قیمت‌ها در ارزنده‌ترین نقطه هستند، تاکید کرد: برای جلوگیری از ایجاد التهاب در بورس، انتظار می‌رود فعالان بازار با موشکافی ابعاد موضوعات به برطرف شدن نگرانی‌ها یاری رسانند و به سهامداران اطمینان خاطر دهند که این موضوعات در میان‌مدت و بلندمدت بر سودآوری شرکت‌ها تاثیر چندانی ندارند و از رفتارهای هیجانی و توده‌ای به‌شدت بپرهیزند.

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است؛ اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *