2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

نگاهی به عملکرد صندوق سرو در دو سال گذشته

نگاهی به عملکرد صندوق سرو در دو سال گذشته

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری، شامل بازدهی گذشته صندوق، نحوه مدیریت آن و مقایسه با سایر صندوق هاست. در این مطلب نگاهی بر عملکرد صندوق سهامی سرو سودمند مدبران (قابل معامله با نماد “سرو”) خواهیم داشت و بازدهی و عملکرد آن را با سایر صندوق های سهامی مقایسه می‌کنیم.

صندوق سهامی سرو سودمند مدبران

صندوق سرو یکی از صندوق‌های سرمایه گذاری تحت مدیریت شركت مشاور سرمايه گذاري ترنج می‌باشد. این صندوق قدیمی‌ترین صندوق تاسیس شده شرکت ترنج بوده که در نیمه اول سال 98 شروع به کار کرده است.

امروزه با توجه به تخصصی شدن کارها، سرعت بالای گردش اطلاعات و افزایش چشمگیر حجم فعالیت‌ها، سرمایه گذاران هوشمند ترجیح می‌دهند از روش‌های مدرن سرمایه گذاری استفاده کنند. راحت‌ترین شیوه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، ورود به صندوق‌های سهامی است. سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی می‌تواند راهی برای دستیابی به “یک پرتفوی متنوع و حرفه‌ای” باشد که با خرید واحدهای آن به‌ جای خرید یک سهم، در مجموعه‌ای از سهام سرمایه گذاری کنید.

شاید اگر بخواهیم از بین تعداد زیاد صندوق‌های سرمایه گذاری، بهترین صندوق را انتخاب کنیم؛ موضوع کمی پیچیده شود. صندوقی می‌تواند در رفع نیاز سرمایه گذار کارآمد باشد که نقدشوندگی بالا، سادگی و سرعت در سرمایه گذاری، ریسک کم و از همه مهم‌تر درصد بازدهی بالا داشته باشد. برای رسیدن به انتخابی آگاهانه، نیازمند اطلاعات و مقایسه صحیح در صندوق‌ها هستیم. در ادامه مطلب صندوق سرو را که یکی از خوش‌نام‌ترین صندوق‌های سهامی بازار است، بررسی می‌کنیم.

رتبه اول در بازدهی 2 ساله صندوق های سهامی

بر اساس آمار، پربازده ترین صندوق سهامی ETF از ابتدای سال 99 تا تاریخ منتهی به 29 اسفند 1400، صندوق سرو بوده که بازدهی 240 درصدی را محقق کرده است.
جالب است که بازدهی شاخص کل بورس در همین مدت 170 درصد بوده که نشان می‌دهد صندوق سرو توانسته 70 درصد بیشتر از آن بازدهی کسب کند.

بازدهی 2 ساله (منتهی به 29 اسفند 1400)

شاخص کل بورس 170
صندوق سرو 240

صندوق سرو از زمان تاسیس تا انتهای 1400، رشد 7 برابری داشت و قیمت هر واحد آن از قیمت مبنای 1000 تومان به بیش از 7000 تومان رسید. در مدت زمان مشابه، شاخص کل بورس افزایش 5.5 برابری داشت. مقایسه بین سرو و شاخص کل نشان می‌دهد که عملکرد صندوق سرو برتری 27 درصدی نسبت به میانگین بازار بورس داشته است.

مدیریت فعالانه صندوق سرو

مدیر صندوق سرو با سبدگردانی حرفه‌ای و مدیریت فعال پرتفوی صندوق، در ریزش سال 99 سربلند ظاهر شد. از 20 مرداد که بازار بورس افت خود را شروع کرد تا پایان سال 99، شاخص کل بورس حدودا 37 درصد کاهش یافت. اما صندوق سرو در همین مدت، نه تنها ضرر نکرد بلکه رشد 7 درصدی را به ثبت رساند.

افت 37 درصدی شاخص کل بورس (20 مرداد تا انتهای سال 99)

افت 37 درصدی شاخص کل بورس (20 مرداد تا انتهای سال 99)

رشد 7 درصدی صندوق سرو (20 مرداد تا انتهای سال 99)

رشد 7 درصدی صندوق سرو (20 مرداد تا انتهای سال 99)

مقایسه عملکرد شاخص کل بورس با صندوق سرو نشان می‌دهد که صندوق سرو توانایی تصمیم‌گیری موثری دارد در مواقعی که بازار با فشار فروش و افت ارزش همراه است. بنابراین سرمایه گذاران صندوق سرو با نگاه بلندمدت به بورس می‌توانند از خطر افت ارزش سرمایه شان در امان بمانند.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *