خبرآنلاین/کارشناسان گلدمن ساکس بر این باورند که در صورت پیشرفت مذاکرات هسته ای سطح صادرات نفت ایران حداقل تا پایان امسال کاملا بهبود نخواهد یافت و بازگشت کامل نفت ایران به بازارهای جهانی تا سال ۲۰۲۲ به طول خواهد انجامید.

نفت دوره پر فراز و نشیبی را از ابتدای پاندمی کرونا تجربه کرده است، حالا اما تحت تاثیر واکسیناسیون عمومی در جهان و آشکار شدن نشانه‌هایی دال بر پایان کرونا در آینده‌ای نزدیک، نفت بار دیگر در وضعیتی متفاوت قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت نفت خام برنت از ابتدای پاندمی کرونا در بالاترین سطح خود قرار گرفته است. در ۶ روز گذشته برنت نوسانات قیمتی اندکی را تجربه کرد و در ابتدای هفته گذشته تا بشکه ای ۶۶ دلار پایین آمد اما با جهش خیره کننده اش در طول هفته کاهش قیمت ها را جبران کرد؛ در حال حاضر هر بشکه نفت خام برنت ۷۰ دلار و ۸۸ سنت قیمت خورده است و نفت خام وست تگزاس نیز با قیمت بشکه ای ۶۸ دلار و ۴۶ سنت در بالاترین سطح قیمتی یک سال اخیر قرار گرفته است.
 
وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نفت
با وجود افزایش تولید و عرضه نفت خام ایران اما برنامه اوپک پلاس مبنی بر افزایش عرضه نفت خام تحت تاثیر افزایش تقاضا درکشورهایی مانند ایالت متحده آمریکا و چین دستخوش تغییر نشده است؛ طبق گزارش های اوپک ایران، عربستان سعودی و نیجریه سه کشوری بودند که در ماه گذشته بیشترین تاثیر را در افزایش تولید این کارتل بین المللی داشته اند.
اوپک در تازه ترین گزارش خود از افزایش تولید نفت خام ایران به ۲ میلیون و ۳۹۳ هزار بشکه در روز خبر داده است؛ در ماه های مارس و فوریه میزان تولید نفت خام ایران به ترتیب ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه و دو میلیون و ۱۷۶ هزار بشکه اعلام شده بود.

 زنگنه اما در روزهای اخیر اعلام کرده است که دولت آینده باید رسیدن میزان تولید نفت به بالاتر از شش میلیون بشکه را در اولویت کاری خود قرار دهد. این بدان معناست کهایران می واهد سیاست تاثیرگذاری بر بازار جهانی نفت و حضور موثر در معادلات نفتی جهان را احیا کند.
در آخرین جلسه اوپک پلاس که در روز چهارشنبه گذشته برگزار شد و ۲۰ دقیقه به طول انجامید سیاست های این کارتل بین المللی برای افزایش تولید نفت خام تحت تاثیر ورود ایران به بازار نفت و روند مثبت توافقات هسته ای قرار نگرفت و اوپک پلاس کماکان به روند افزایش تدریجی تولید پایبند است؛ با توجه به روند مثبت واکسیناسیون در بسیاری از کشورها خصوصا چین و ایالت متحده آمریکا و بهبود تقاضا جهانی برای نفت خام، اوپک پلاس در آوریل افزایش تولید به میزان ۲.۱ میلیون بشکه در روز در فاصله مه تا ژوییه را تصویب کرد.
الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نیز در هفته ای که گذشت در خصوص وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نفت گفت: بازار نفت نسبتا متوازن است و تقاضا اندکی از میزان عرضه فراتر رفته است. بازار قطعا دچار کمبود عرضه است و به همین دلیل سطح ذخایر نفت نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و به میانگین پنج ساله نزدیک شده است.
نواک در خصوص قیمت نفت افزود: اگردستورالعمل های آژانس بین المللی انرژی برای دستیابی به کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ اجرا شود، قیمت نفت خام به بشکه ای ۲۰۰ دلار خواهد رسید و قیمت گاز سر به فلک می کشد و قطر و عربستان سعودی در حالی که از این موضوع خبر دارند کماکان در حال گسترش تاسیسات نفت و گاز خود هستند.

بازگشت ایران به معاملات و لغو تحریم های آمریکا بر پویایی بازار نفت اثر گذار خواهد بود
هلیما کرافت رئیس بخش استراتژی در RBC در خصوص بازگشت ایران به بازار نفت به خبرگزاری سی ان بی سی گفت: ایران در سال های قبل از تحریم های آمریکا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان نفت خام در جهان بود و حال بازگشت ایران به معاملات و لغو تحریم های آمریکا می تواند به طور قابل توجهی بر پویایی بازار نفت تأثیر بگذارد.

کرافت در ادامه گفت: روند مثبت مذاکرات هسته ای به احتمال زیاد منجر به بازگشت حجم عظیمی نفت به بازارهای جهانی خواهد شد. با این وجود کارشناسان گلدمن ساکس بر این باورند که در صورت پیشرفت مذاکرات هسته ای سطح صادرات نفت ایران حداقل تا پایان امسال کاملا بهبود نخواهد یافت و بهبودی کامل آن تا سال ۲۰۲۲ به طول خواهد انجامید.
برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که بازگشت ایران به بازار جهانی نفت بیش از آنکه مشکل ساز تلقی شود منجر به پویایی بازار نفت خواهد شد چراکه لغو تحریم های آمریکا بر صنعت نفت ایران معاملات نفت را تسهیل خواهد کرد و به بازار این اجازه را می دهد تا قبل از عرضه نفت ایران به بازار تقاضا برای آن ایجاد شود.

گفتنی است که محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، در گفت و گویی با رویترز با اشاره به این موضوع که اختلال بالقوه ای با بازگشت ایران به بازار نفت به وقوع نخواهد پیوست؛ گفت: در صورت دستیابی به توافق هسته ای انتظار می رود که معاملات نفت ایران به صورت شفاف صورت پذیرد.