1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

نظر تحلیلگران: بیت کوین از بحران FTX هم گذر خواهد کرد

نظر تحلیلگران: بیت کوین از بحران FTX هم گذر خواهد کرد

نظر تحلیلگران: بیت کوین از بحران FTX هم گذر خواهد کرد

تیم معاملاتی استوک مانی لیزردز (Stockmoney Lizards) معتقد است بیت کوین مانند بحران‌های قبلی بازار، از فروپاشی صرافی FTX نیز جان سالم به در خواهد برد. این تیم می‌گوید رویدادهایی که اکنون شاهدش هستیم برای بیت کوین چیز جدیدی نیست.

به گزارش کوین تلگراف، با وجود سقوط ۲۵درصد قیمت بیت کوین طی تنها چند روز، نمی‌توان گفت ورشکستگی FTX، آلامدا ریسرچ (Alameda Research) و بروز بحران‌های احتمالی در دیگر مجموعه‌های بزرگ فعال در این حوزه، بیت کوین را هم محکوم به شکست کرده است.

به‌گفته تیم استوک مانی لیزردز، شرایط کنونی بازار تفاوتی با بحران‌های نقدینگی قبلی تاریخ بیت کوین ندارد.

این تیم معاملاتی گفته است:

اخیراً شاهد یک رویداد «قوی سیاه» واقعی بودیم؛ ورشکستگی FTX. تاریخ بیت کوین پر از چنین رویداد‌هایی است و بازار مانند گذشته از آن سر بر خواهد آورد.

نمودار زیر جایگاه بحران‌های مشابه وضعیت کنونی بازار را روی نمودار قیمت مشخص کرده است و اولین نمونه آن به هک صرافی مت گاکس (Mt. Gox) در سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد.

دو نمونه بزرگ دیگر شامل هک صرافی بیتفینکس (Bitfinex) در سال ۲۰۱۶ و سقوط ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ است.

نظر تحلیلگران: بیت کوین از بحران FTX هم گذر خواهد کرد
نمودار قیمت به‌همراه بحران‌های تاریخی بیت کوین.

زین تاکت (Zane Tackett)، یکی از مدیران سابق صرافی FTX، اخیراً پیشنهاد کرده بود این پلتفرم معاملاتی برای خروج از بحران کنونی از همان الگوی بازیابی نقدینگی (ساخت توکن) صرافی بیتفینکس استفاده کند. FTX اما به‌جای این کار در آمریکا اعلام ورشکستگی کرد.

فیلب‌فیلب (Filbfilb)، هم‌بنیان‌گذار مجموعه دیسنتریدر (Decentrader)، شکل‌گیری یک روند بازیابی چندساله را برای بیت کوین پیش‌بینی کرده است. از طرفی، چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس که در مقطعی برای خرید FTX برنامه‌ریزی کرده بود، گفته ورشکستگی این پلتفرم معاملاتی باعث شده است صنعت ارزهای دیجیتال چند سال عقب بیفتد.

کاهش موجودی بیت کوین صرافی‌ها به پایین‌ترین سطح ۵ سال اخیر

کاهش میزان اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار در کاهش موجودی بیت کوین صرافی‌ها به‌وضوح دیده می‌شود. طبق داده‌های درون‌زنجیره‌ای، موجودی بیت کوین صرافی‌ها اکنون در پایین‌ترین سطح خود از فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۱۳۹۶) قرار دارد.

نظر تحلیلگران: بیت کوین از بحران FTX هم گذر خواهد کرد
برای مشاهده شاخص در ارزویژن روی تصویر کلیک کنید.

طی روزهای ۹، ۱۰ و ۱۱ نوامبر (۱۸، ۱۹ و ۲۰ آبان) نیز موجودی صرافی‌های تحت‌نظر پلتفرم تحلیلی کریپتو کوانت (CryptoQuant) به‌ترتیب ۳۵٬۰۰۰، ۲۶٬۰۰۰ و ۵۳٬۰۰۰ واحد کاهش یافته است. میزان کاهش در این سه روز رکوردی چند ماهه در تغییرات موجودی صرافی‌ها محسوب می‌شود؛ اما از برداشت ۶۷٬۷۰۰ واحد در ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) امسال بیشتر نیست.

نظر تحلیلگران: بیت کوین از بحران FTX هم گذر خواهد کرد
نمودار خالص جابه‌جایی بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال.

تاکنون چهره‌های مختلفی از کاربران خواسته‌اند سرمایه خود را از صرافی‌ها به کیف پول‌های شخصی (غیرامانی) منتقل کنند.

سیف‌الدین آموس، نویسنده کتاب استاندارد بیت کوین نیز دراین‌باره گفته است:

صرافی‌های بیت کوین را افرادی اداره می‌کنند که امور مالی وابسته به ارزهای فیات را آموخته‌اند. قمارکردن با پول سپرده‌گذاران برای آنها امری عادی و سالم محسوب می‌شود؛ چراکه در یک سیستم فیات، بانک مرکزی با هربار اشتباه، برای نجات سپرده‌ها ارز خود را بی‌ارزش می‌کند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *