اقتصاد نیوز/ در راستای احیای طرح‌های راکد، ‌صاحبان طرح‌ های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد از طریق پیام کوتاه، به مشارکت و یا واگذاری پروژه به سایر سرمایه‌گذاران دعوت شدند.
 
طی سال‌های اخیر احیای طرح های راکد و واحدهای غیرفعال همواره به عنوان یکی از سرفصل های اصلی دولت ها محسوب می شده و متولیان این بخش به منظور تکمیل این طرح راهکارهای گوناگونی از جمله تزریق منابع مالی به این واحدها را در دستور کار قرار دادند؛ طرحی که چندان جوابگو نبود و در این سال‌ها شاهد انباشت نیمه تمام ها در کشور بوده ایم.

حال وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار تزریق تسهیلات به واحدهای نیمه تمام مشکل دار و در راستای احیاء طرح‌های راکد و واحدهای غیرفعال اینبار راهکاری غیرمالی را در نظر گرفت تا به واسطه آن زمینه فعال شدن واحده های نیمه تمام فراهم شود. براساس این طرح ‌صاحبان طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد از طریق پیامک، به مشارکت و یا واگذاری پروژه به سایر سرمایه‌گذاران راهنمایی شدند. در پاسخ  600 بنگاه با مجموع سرمایه‌گذاری چهار هزار و 700 میلیارد تومان و مجموع اشتغال 17هزارنفر، نسبت به مشارکت یا واگذاری پروژه، ابراز تمایل کرده‌اند که با این شرایط می توان گفت 65 درصد از دریافت کنندگان پیامک تمایل به مشارکت و 35 درصد نیز تمایل به واگذاری طرح های نیمه تمام خود داشته اند.

براساس داده‌های اعلام شده در حال حاضر 56 درصد از طرحهای نیمه تمام در استان تهران قرار دارند و با این شرایط بالاترین حجم نیمه تمام ها به این استان اختصاص یافته است،‌ در رتبه دوم نیز استان‌های «اصفهان، قزوین، خراسان رضوی و مازندران» قرار دارند.

اما سرمایه ای که این طرح ها به خود اختصاص داده اند نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان است که بالاترین سهم به  کانی غیرفلزی با 26 درصد، محصولات غذایی و آشامیدنی ها با 11 درصد، سایر منسوجات با 10 اختصاص یافته است.

همچنین از طریق پیامک، کلیه طرح‌های نیمه‌تمام بالای 60 درصد جهت تأمین مالی از محل بازارسرمایه دعوت شدند که از این میان، 400 بنگاه، مجموعا با سرمایه‌گذاری حدود 3 هزار و 800 میلیارد تومان و اشتغال 12هزارنفر ابراز تمایل کرده‌اند و جلسات تأمین مالی با این بنگاه‌ها در دستور کار است،‌با توجه به داده های اعلام شده 50 درصد از دریافت کنندگان پیامک تمایل به تأمین مالی از بازار سرمایه، 5درصد عرضه سهام در بورس و 45 درصد هر دو گزینه را انتخاب کرده‌اند.