1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

میزان سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام به ۹ درصد رسید

میزان سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام به ۹ درصد رسید

میزان سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام به ۹ درصد رسید

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، میثم فدایی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص موضوع حدنصاب الزامی خرید سهام صندوق های با درآمد ثابت در سال ۱۴۰۰ گفت : به طور کلی قرار بر این بود، صندوق هایی که حد نصاب زیر ۱۵ درصد سهام دارند، در اسفند ماه ۳ درصد سهام بخرند و در سال ۱۴۰۰ در هر فصل هم ۳ درصد به صورت پلکانی به حدنصابات سهام اضافه کنند.

وی گفت: در این خصوص نکته ای را باید توجه داشته باشید ، این که برخی صندوق های با درآمد ثابت نوع دوم هستند که این صندوق ها هیچ اجباری برای خرید این ۱۵ درصد سهام ندارند. برخی از صندوق ها مانند اعتماد آفرین پارسیان ، نوع دوم بوده و مشمول این ابلاغیه نمی شدند که با توجه به محاسبات انجام شده در بازار ، صندوق های درآمد ثابت تقریبا باید ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهام تا آخر ۱۳۹۹می خریدند که همه به خصوص صندوق های بزرگ بازار این کار را انجام دادند، حتی می‌توانیم بگوییم، ۳ تا ۴ صندوق اول بازار بیش از سهم خودشان هم حتی سهم خریداری کردند.

به گفته وی، روال به این صورت بود، صندوق ها باید در فروردین ماه ۳ درصد از خالص ارزش دارایی های خود را سهم بخرند، در فصل های بعدی هم ۳ درصد خریداری کنند تا به ۱۵ درصد برسند. از حد نصاب ۱۵ درصد به بعد دیگر اجباری وجود ندارد، اما تا حداکثر ۲۵ درصد خالص ارزش دارایی ها هم می توانند سهام بخرند.

صندوق ها چقدر سهام خریدند ، حدنصاب رعایت شد؟!

وی در پاسخ به این که تا پایان سال ۹۹ آیا صندوق ها این حد نصاب را رعایت کرده اند و به آن رسیده اند؟ گفت: عدد ۹ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده توسط بازار برای کل صندوق های «فیکس اینکام» بود، اما در بین صندوق ها همانطور که اشاره شد، برخی، صندوق های با درآمد ثابت نوع دوم هستند که این صندوق ها هیچ اجباری به خرید ۱۵ درصد سهام ندارند که با وجود این که تعدادشان هم زیاد نیست(حدود ۵ صندوق)، اما حجم آنها تقریبا یک عدد قابل توجهی می شود . درنتیجه عدد دقیقی که صندوق های با درآمد ثابت باید تا آخر سال سهم می خریدند حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که این عدد خرید انجام شده است.

فدایی افزود: در مورد حد نصاب سهام در صندوق های «فیکس اینکام» ، فکر می کنم،در حال حاضر میانگین نصاب شان به ۹ درصد رسیده است که تقریبا با این روند، امکان دارد در آخر فصل تابستان یا پاییز همه به آن نصاب مورد نظر برسند.

ذخایر خوب «فیکس اینکام» ها

وی ادامه داد: به طور کلی برخی فعالان در بازار معتقد بودند که این موضوع ریسکی را به صندوق ها تحمیل میکند، اما ۲ نکته لازم است که گفته شود، نکته اول این که ما یک دستورالعمل ذخیره گیری سود مازاد سهام داریم که باعث می شود نوسانات غیر معمول سهام در پرتفوی صندوق های با درآمد ثابت کنترل شود و بسیاری از صندوق های بزرگ بازار این دستورالعمل را پیاده سازی کرده اند و به دلیل این که این پیاده سازی از ۲ سال گذشته شروع شده است، باعث شده ، این صندوق ها ذخیره سود خیلی خوبی داشته باشند، (مخصوصا ۳ تا ۴ صندوق اول بازار که ذخیره سود مازاد بسیار خوبی دارند)این دستورالعمل باعث می شود، منفی های بازار هم ، تاثیر زیادی بر ریزش های بازار نداشته باشد.

فدایی ادامه داد: در بلند مدت تقریبا صندوق هایی که اقدام به خرید سهام کرده اند، دارای میانگین سود پرداختی بسیار بهتری نسبت به صندوق هایی که این موضوع را نداشته اند، خواهند بود. در بلند مدت این صندوق ها توانسته اند سودهای خیلی خوبی به یونیت هولدرهای خود پرداخت کنند و چون ذخیره سودی داشته اند و سود قسمت پرتفوی سهامیشان ، همیشه از قسمت «فیکس اینکام» شان بیشتر بوده است ،این موضوع موجب شده، در حد لازم ،نگاه کنترل ریسکی در این ابلاغیه رعایت شود و از طرفی بحث بازدهی صندوق ها کاهش پیدا نکرده است.

مدیر نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نکته دیگر هم این است که Trade-off بین بازدهی بازار سهام و بازار اوراق وجود دارد، وقتی در پرتفوی صندوق «فیکس اینکام» هردو کلاس دارایی وجود دارد، پرتفوی صندوق وضعیت ثابت تری به نسبت خواهد داشت تا زمانی که مثلا ۱ نوع کلاس دارایی در آن باشد. چرا که سپرده های بانکی شان عدد های ثابت و محدود و مشخصی دارند. این ۲ بازار هستند که می توانند یک Trade-off برقرار کنند و بتوانند بازده های خوبی را نصیب یونیت هولدرهای صندوق ها کنند ؛ به طوری که می توان گفت، استحکام مالی و بازدهی و نقد شوندگی خیلی از صندوق های با درآمد ثابت ، در بین ابزار های «فیکس اینکام» زبانزد است.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *