اقتصاد آنلاین/ امروز خبر افزایش عرضه ارز کافی بود که معامله گران دلار تغییر موقعیت دهند.
 
وضعیت بازار دلار در روز یک شنبه 20 مهر 1399 را می توان به دو نیمه متفاوت تقسیم کرد. در نیمه اول روز، اوضاع به کام خریداران بود و آن ها توانستند قیمت دلار را تا نزدیکی 32 هزارتومان بالا ببرند. رشد شدید قیمت دلار، فضایی بی‌نظم و هیجانی را در بازار ایجاد کرده بود و التهاب قیمت ها موجب شده بود که کمتر کسی تمایل به فروش داشته باشد. با این حال، ظهر بانک مرکزی اعلام کرد که از روز دوشنبه اقدام به 50 میلیون دلار عرضه به صورت روزانه خواهد کرد. با انتشار این خبر، بیشتر معامله گران موقعیت فروش گرفتند و قیمت این ارز تا 31 هزار و 200 تومان پایین رفت. حتی گفته می شد که پس از ساعت 6 بعدازظهر در معاملات پشت خطی به کانال 30 هزار تومانی عقبگرد کرده است.

به گفته فعالان، در صورتی که فردا عرضه ارز وعده داده شده توسط بانک مرکزی صورت بگیرد، احتمال افت بیشتر قیمت ها هم در بازار وجود دارد. با این حال، ممکن است گروهی از خریداران برای پیش گیری از ضرر خود سعی کنند در کانال 30 هزار تومانی اقدام به خرید کنند. البته مقاومت این گروه هم می تواند در صورت ادامه عرضه ارز شکسته شود.

روند بازار سکه هم در روز یک شنبه مشابه با بازار ارز بود. فلز گرانبهای داخلی در اوایل روز به سوی مرز 16 میلیون تومانی حرکت کرد، ولی با اصلاح قیمت دلار، سکه نیز در مسیر ریزشی قرار گرفت و حدود ساعت 5 بعدازظهر در حوالی 15 میلیون و 600 هزار تومان قرار گرفت. پس از ساعت5 بعدازظهر در معاملات پشت خطی حتی ارقام بسیار پایین تری هم برای سکه به ثبت رسید. این مساله حس بازار را تقویت می کرد که امکان ریزش بیشتر قیمت ها در روز دوشنبه وجود خواهد داشت.

ضد حمله نوسان گیران به قیمت دلار؟
در حالی که برخی از فعالان اعتقاد داشتند با عرضه بازارساز در روز دوشنبه، قیمت دلار و سکه افت بیشتری را تجربه خواهد کرد، گروهی دیگر معتقد بودند که نوسان گیران در قیمت‌های پایین تر برای خرید کمین کرده اند. از نگاه این گروه، معامله گرانی که بالای کانال 31 هزار تومانی اقدام به فروش ارز کرده اند، منتظر هستند که دلار خود را در قیمت های پایین تر جایگزین کنند. در واقع گروهی در بازار عقب نشینی روز یک شنبه خریداران از بازار را استراتژیک دانسته اند. این در حالی است که عده دیگری باور داشتند، زمانی که بازارساز سیگنال عرضه ارز صادر می کند، به معنای آن است که جو کلی بازار عوض شده است و باید در انتظار افت بیشتر قیمت ها بود.

بورس رتبه اول بازدهی روز یک شنبه را کسب کرد
امروز بازار سهام بازدهی بالایی را حاضران این بازار رقم زد؛ شاخص کل بورس بیش از 3 درصد در روز دوم هفته تقویت شد و در آستانه کانال یک میلیون و 600 هزار واحدی قرار گرفت. این میزان رشد در شرایطی صورت گرفت که دلار و سکه به دلیل اصلاح قیمتی اواسط روز بازدهی‌های کمتری را به ثبت رساندند. سکه و دلار تقریبا روز یک‌شنبه به افزایش یک درصدی قناعت کردند.