1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

معیارهای انتخاب بهترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال

معیارهای انتخاب بهترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال

معیارهای انتخاب بهترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال

یکی از مهم ترین سوالات تازه وارد ها این است: بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال کدام است؟

این پرسش را جستجو کردم و در cnbc به مقاله ای با عنوان مشابه رسیدم.

چند نکته کوتاه

پیش از هر چیز باید چند نکته را در نظر داشته باشیم:

معیارهای انتخاب بهترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال

  • در حال حاضر حجم کل بازار جهانی ارزهای دیجیتال بیش تر از 266 میلیارد دلار است. هنوز قوانین مشخص و کاملی برای این صنعت در نظر گرفته نشده است.
  • روزانه صرافی های ارز دیجیتالی جدیدی در سطح جهان رشد می کنند. بسیاری از این صرافی های جدید در معرض بروز حملات سایبری بوده و نسبت به هک ایمن نیستند.
  • سرمایه گذاران باید هنگام انتخاب صرافی به ریسک های موجود توجه  داشته باشند، و در مورد هزینه کارمزدها و مسائل امنیتی اطلاعات کافی داشته باشند.

در جریان نوسانات بیت کوین در اواخر ماه دسامبر، صرافی پیشگام کوین بیس، به طور موقت خرید و فروش ارزهای دیجیتال را (به دلیل افت شدید قیمت در بازار)، متوقف کرد.

صرافی های رقیب کوین بیس نیز با مشکلات گوناگون روبرو شده اند. متناسب با گسترش محبوبیت ارزهای دیجیتال، کشورهای مختلف به چالش کشیده شده و انگیزه بیشتری برای ایجاد صرافی های نو پیدا می کنند. این صرافی های جدید به مرور زمان امتحان پس می دهند!

بعضی از صرافی ها هم هستند که هک شده اند، مثل صرافی کوین چک در ژاپن. در ماه ژانویه هکرها موفق به سرقت 350 میلیون دلار از این صرافی شدند، از آن زمان تاکنون دولت ژاپن نظارت بیشتری روی این صرافی دارد. هک coincheck تایید شده است و ظاهرا از سرقت Mt Gox هم بزرگتر است.

از میان صرافی های معروف در دنیا می توان به کوین بیس و بایننس در ژاپن، بیترکس و کراکن در آمریکا، و بیت فاینکس در هنگ کنگ اشاره نمود.

ممکن است سرمایه گذاران با تجربه تر با خود بگویند: «وقتی صرافی ها یا پلتفرم های خرید و فروش نمی توانند سفارش مشتریان را آن موقع که لازم دارند، تکمیل کنند، پس به چه دردی میخورند؟» اما سوال اصلی اینجاست:

چطور می توان از بابت یک پلتفرم مطمئن بود، و تریدرهای تازه کار چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

معیارهای انتخاب بهترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال

دکتر بورا اوزکان، استادیار دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه تمپل در بازارهای سرمایه تخصص دارد، او می گوید که فناوری بلاک چین در واقع قلب بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مشابه است، و به خاطر ویژگی غیرمتمرکز بودنی که در خود دارد کاملا امن است. در این میان ظاهرا به گفته او سیستم صرافی ها که سوابق مشتری ها و سرمایه آن ها روی آن ثبت می شود، نسبت به بلاک چین امنیت پایین تری دارد، زیرا برخی از سرورها متمرکز هستند و این ویژگی هک آن ها را ممکن و آسان می سازد.

به گفته دکتر اوزکان اگر صرافی های ارزهای دیجیتال بتوانند یک راه سریع و موثر برای فعالیت پیدا کنند، مثلا یک راهی مثل بلاک چین، آن وقت از امنیت بالاتری برخوردار خواهند شد.

کارشناسان به سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال توصیه کرده اند که پیش از خرید و فروش، به دقت صرافی ها را بررسی نمایند.

ریچارد هندریکس، یکی از تحلیل گران شرکت سرمایه گذاری Real Ventures در مونترآل می گوید:

سرمایه گذاران باید صرافی ها و شرکت های مسئول را ارزیابی کنند:

درست همان گونه که وقتی پول خود را به موسسات و بانک ها می سپارند، از بابت امنیت آن ها اطمینان حاصل می کنند.

نگاه دقیق‌تر به صرافی‌ها

معیارهای انتخاب بهترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال
یک سرمایه گذار هشیار و حرفه ای پیش از آنکه از خدمات یک صرافی استفاده کند، در مورد آن تحقیق می کند و سوالاتی مثل سوالات زیر می پرسد:

  • چند سال سابقه کار دارد؟
  • آیا بیمه است؟
  • چه کسی سرپرست آن است؟
  • چقدر در بازار شهرت دارد و با چه نامی آن را می شناسند؟

احتمالا بزرگترین صرافی ها، بهتر از بقیه هستند. زیرا به اندازه کافی سفارش دارند که بتوانند به درخواست مشتریان رسیدگی کنند و میزان خرید و فروش کاربران را با هم تطبیق بدهند. همچنین با استفاده از مزیت صرفه به مقیاس، هزینه کارمزدها را پایین نگه می دارند.

بسیاری از صاحب نظران، استفاده از صرافی های ناشناس، واقع در نقاط دور افتاده جهان را نهی می کنند، زیرا در این صرافی ها امنیت مصرف کننده پایین است. به عقیده کارشناسان، صرافی های اروپایی و آمریکایی نسبت به بقیه صرافی ها عملکرد مطمئن تری دارند، زیرا این صرافی ها تا حدودی تنظیم شده اند و برای آن ها مقررات گذاشته شده، امنیت مصرف کننده در آن ها بالاتر است، و معمولا آسان تر می توان خدمات بانکی محافظت شده را به آن ارتباط داد.

به خاطر داشته باشید، اگر از یک صرافی خارجی استفاده می کنید، ملزم به انتقال وجه به صورت الکترونیکی هستید. ممکن است بسیاری از بانک ها این انتقال را نپذیرند، حتی اگر طرف حساب شما یک صرافی مجاز و مطمئن باشد!

به گفته کارشناسان مشتریان باید به دنبال صرافی هایی باشند که با نیازها و شرایط آن ها سازگار است. برای مثال برخی از صرافی‌ها، با سیستم‌های ساده که دارای امکاناتی مانند لیمیت (limit) و استاپ لیمیت (stop-limit) هستند، به سرمایه گذاران (و تریدرهای) خبره خدمت می‌کنند. در این حین سایر صرافی‌ها مناسب سرمایه گذاران ساده ای هستند که فقط قصد ثبت سفارشات را دارند. برخی دیگر هم اجازه فعالیت به تازه‌کاران را نمی‌دهند و برای فعالیت، حد مشخصی از سرمایه را طلب می‌کنند.

یک سیستم خوب در برابر پول شویی امن است، و راهکارهای خوبی برای شناخت مشتری ارائه می کند. سیستم های خوب یک اپلیکیشن موبایلی برای خرید و فروش و اعلام قیمت لحظه ای دارند. هم چنین یک راه سریع و آسان برای انتقال وجه برون مرزی پیش روی مشتری قرار می دهند. به اعتقاد دکتر اوزکان، ویژگی که باعث می شود یک صرافی خوب از یک صرافی معمولی متمایز شود، «نقدشوندگی» است، یعنی توانایی آن صرافی برای اجرای سریع فرایند خرید و فروش معامله گران یا همان تبدیل دارایی ها به پول نقد و برعکس.

فراتر از این ضرورت های جهانی باید در مورد سادگی استفاده از صرافی و امنیت آن، چند نکته اساسی را در نظر بگیریم:

اعتبار و قابلیت اطمینان

معیارهای انتخاب بهترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال

در انتخاب صرافی ها این سوال را از خود بپرسید: آیا این پلتفرم زمانی که حجم معامله در بازار بالاست، یا وقت هایی که روند قیمت مقطعی است، عملکرد خوب و بدون اشکالی دارد؟

کارشناسان می گویند که کاربران باید در اینترنت جستجو کنند و مشکلاتی از قبیل سابقه توقف خرید و فروش یا از دسترس خارج شدن پلتفرم را بررسی کنند.

جان کوئین، در مقام یکی از بنیان گذاران و مدیران ارشد Storj Labs ( یک خدمات رسان فضای ابری که از فناوری بلاک چین استفاده می کند)، می گوید:

به نظر من، با توجه به اینکه قوانین و مقررات زیادی در حوزه ارزهای دیجیتال تنظیم و تعیین نشده، تنها مرجع موجود برای ارزیابی نام و شهرت یک صرافی توییتر و ردیت است.

پاتریک گِری، بنیان گذار و مدیر عامل فناوری HashChain می گوید:

بزرگ ترین نگرانی هر سرمایه گذار در مورد یک صرافی، احتمال کلاهبرداری و یا هک شدن آن به دلیل فقدان امنیت کافی برای پلتفرم و مشتری است.

او به سرمایه گذاران در قالب یک جمله کلیدی توصیه می کند که دارایی های خود را جدای از سایت صرافی، و در کیف پول های دیجیتال خود نگه دارند:

یک نکته مهم: هرگز نباید از یک صرافی انتظار داشته باشید که امن باشد.

اقدامات رگولاتوری

معیارهای انتخاب بهترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال

با یک جستجوی مختصر و مفید در اینترنت به دنیایی از نگرانی های رگولاتوری و مقررات مطرح شده می رسید، علی الخصوص اخبار چین و کره جنوبی که اسلحه را روی پیشانی صرافی ها قرار داده اند. برای نمونه چین قصد دارد برق مصرفی برخی از ماینرهای بیت کوین را محدود کند، این برای صنعت استخراج یک خطر بالقوه به شمار می رود. همچنین، کره جنوبی می خواهد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به صرافی های خاص و واجد شرایط محدود کرده و مالیات بر درآمد ارزهای دیجیتال را افزایش دهد.

پاسخگویی به مشتری

معیارهای انتخاب بهترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال

کدام روش شما را راضی تر می کند؟

این که وقتی سوال خاصی دارید از یک نفر که دانش کافی دارد آن را بپرسید،

یا اینکه به صفحه پرسش های متداول یا اصلا انجمن کاربران مراجعه کنید و دنبال جواب خود بگردید؟

به قول ریچارد هندریکس « پاسخگویی به مشتریان حتی برای بهترین صرافی ها هم یک مشکل بزرگ است!» در واقع امکان برقراری تماس تلفنی برای مشتریان، حتی در صرافی های سرشناس نیز تا حدودی نشدنی است.

مارجین یا حاشیه

معیارهای انتخاب بهترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال

تریدرهای بزرگ میتوانند ارزهای دیجیتال را مانند سهام، با مارجین یا اهرم خریداری کنند. این یکی از ویژگی‌هایی است که می‌توانید برای ایفای نقش در بازار از آن استفاده کنید.

هزینه‌های کارمزد

معیارهای انتخاب بهترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال

مسلما مهم است بدانیم برای هر خرید و فروش چه مبلغ کارمزد باید پرداخت کنیم. سایت های خوب، هزینه های مربوط به هر معامله را پیش از تایید عملیات، برای مشتری لیست می کنند.

به میزان کارمزدهای پنهان شده و لیستی که به شما نمایش داده می شود دقت کنید. این توصیه پاتریک گری، بنیان گذار و مدیر عامل هش کوین است. شرکت HashChain در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت می کند. این هزینه ها می توانند برای خرید و فروش، واریز یا برداشت وجه از حساب باشند.

بعضی از صرافی ها در مورد هزینه کارمزد رو راست هستند. برای نمونه نرخ پایه کارمزدهای کوین بیس نسبت به ارزش تراکنش 4 درصد اعلام شده، و هزینه می تواند وابسته به سایز معامله و نحوه پرداخت از طریق شارژ حساب، کارت بانکی یا اعتباری کم شود.

همچنین به بروزرسانی های پلتفرم کوین بیس دقت کنید، این عامل در نرخ معاملات تاثیرگذار است. کوین بیس و بیت فاینکس، از لحاظ حجم معاملات دلار-بیت کوین دو مورد از بزرگترین صرافی ها به شمار می روند. این دو صرافی از نرم افزاری تحت نام SegWit استفاده خواهند کرد، که گفته می شود هزینه کارمزدها را تا 20 درصد کاهش داده و به تراکنش ها سرعت می بخشد.

مقررات امنیتی

معیارهای انتخاب بهترین صرافی‌ ارزهای دیجیتال

برخی از افراد قربانی هک صرافی ها و شاهد ضرر مالی بوده اند. از این رو سابقه پر و پیمان اخبار هک صرافی ها و بیانیه شرکت ها یک اخطار به حساب می آید، مگر اینکه شرکت ها و صرافی ها ثابت کنند امنیت پلتفرمشان را بالاتر از قبل برده اند. به گفته متخصصان اینکه هکرها مدام تمام پلتفرم ها را بررسی می کنند، شرط سالمی است.

پاتریک گِری به کاربران توصیه می کند برای جلوگیری از نفوذ هکرها به حریم خصوصی آن ها از تایید دو مرحله ای یا به اصطلاح رمز دوم two-step authentication استفاده کنند: درست همانطور که برای جیمیل رمز دوم می گذاریم، و هنگام ورود از طریق اپلیکیشن یا پیامک یک کد به ما داده می شود که در کمتر از چند دقیقه منقضی می شود، یا مثلا برای حساب تلگرام رمز دوم می گذاریم و هنگام ورود به آن روی دستگاه های دیگر از ما آن پسورد را می پرسد.

تمام این ها به کنار، خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا اصلا به طور کلی ترید کردن، ریسک بخصوصی دارد. به قول رومان سوباچفسکی از موسسه مشاوره سرمایه گذاری GVA در کالیفرنیا، نباید تمام منابع و دارایی های خود را در یک نقطه متمرکز کنیم، مگرنه همه چیز را از دست خواهیم داد:

برای کاهش ریسک سرمایه گذاری، همه پول خود را در یک صرافی خاص نگذارید و به هیچ عنوان دارایی خود را در پلتفرم صرافی ها نگه ندارید. یعنی تنها در صورت نیاز این کار را انجام دهید: هنگام ترید حساب خود را در صرافی شارژ کنید. خرید و فروش مورد نظر را انجام داده، سپس پولتان را بردارید.

همچنین، در صورتی که کنجکاوید بدانید صرافی های ارزهای دیجیتال در هر روز چه میزان درآمد دارند، مطالعه مطلب «درآمد روزانه صرافی‌های ارزهای دیجیتال چقدر است؟» به شما توصیه می شود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *