2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

معرفی سایت کدال و کاربردهای آن (آموزش تصویری سایت کدال)

معرفی سایت کدال و کاربردهای آن (آموزش تصویری سایت کدال)

در این ایامی که جذابیت بازار بورس بر همگان روشن گشته و اشتیاقِ ورود به بازارهای مالی بیش از پیش فزونی یافته است؛ وجود منابعی مطمئن و در دسترس برای کسب اطلاعات، یکی از حیاتی‌ترین نیازهای افراد خواهد بود. سایت کدال تهیه و تدوین شده است تا با اهمیت‌ترین اطلاعاتی را که توسط ناشران ارسال شده، منتشر کرده و در اختیار همگان بگذارد.

در واقع سازمانِ بورسِ اوراقِ بهادار با هدف مکانیزه کردن، گردآوری، نظارت و انتشار اطلاعات، سامانه یک پارچه کدال را راه اندازی کرد.

Codal که از مخفف عبارت انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies حاصل آمده، بستری دیجیتال را فراهم آورده است تا گزارشات مختلف شرکت‌ها را منتشر کرده و در اختیار مخاطبان قرار دهد. البته این نکته را هم به خاطر بسپارید که میزان صحت این اطلاعات، مستلزم راستی‌آزمایی و بررسی‌های بنیادی است.

ممکن است استفاده از سایت کدال برای سرمایه گذارانی که به تازگی وارد جریان بورس شده‌اند، چندان ساده و آشنا نباشد؛ به همین علت تصمیم گرفتیم در این مقاله کمی از سایت کدال برایتان بگوییم و نحوه جستجو در این سایت را برایتان شرح دهیم.

مهم‌ ترین اطلاعات و فرایندهای سایت کدال

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، سایت کدال آرشیوی از گزارشات مهم شرکت‌های بورس تهران است و غالب اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران از قبیل انواع اطلاعیه‌ها و آگاهی‌های مختلف در این سایت ارائه می‌شود. اطلاعاتی که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • آماده کردن و ثبت گزارش‌ها به دستِ ناشرین مربوطه
  • دریافت و پذیرش گزارشات به وسیله سامانه
  • ذخیره کرده و بازیابی گزارش‌هایی که توسط سامانه دریافت شده است
  • تحلیل و نظارت برگزارش‌های دریافتی به  وسیله کارشناسان و متخصصین سازمان
  • انتشار و ارائه اطلاعات به صورت عمومی

هدف طراحی سایت کدال و استفاده از آن چیست؟

  • افزایش شفافیت اطلاعات و ارتقای اطلاع رسانی، همراه با افزایش دقت در محاسبات و کنترل
  • سهولت بخشیدن به دسترسی اطلاعات برای سرمایه گذاران
  • ساده سازی فرایند تهیه و افشای اطلاعات
  • فراهم آوردن امکان نظارت بر نحوه ارائه و افشای اطلاعات
  • بالا بردن سطح هماهنگی واحدهای درون و برون سازمانی
  • سرعت بخشیدن به فرایند ارائه اطلاعات ناشران اوراق بهادار و آشکارسازی عمومی

آموزش استفاده از سایت کدال

در این بخش از بحث مهم آموزش بورس به آموزش استفاده از سایت کدال می‌پردازیم.ابتدا برای شروع، از طریق آدرس www.codal.ir ، وارد سامانه کدال شوید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، صفحه اصلی این سایت از 9 سر برگ اصلی خانه، ناشران، نهادهای مالی، سامانه سنم، سامانه تدان، سامانه صورت حساب، اخبار، درباره ما و ارتباط با ما تشکیل شده است که به صورت پیش فرض روی سر برگ خانه تنظیم شده است.

سر برگ خانه از سه زیر مجموعه اطلاعیه‌ها، جستجوی اطلاعیه‌ها و اطلاعات قدیمی تشکیل شده که با کلیک بر روی هر کدام اطلاعات مربوط به همان بخش به نمایش درخواهند آمد.

شرکت‌ها ملزم به ارائه چه اطلاعاتی هستند؟

شرکت‌های حاضر در بازار بورس موظف‌اند به صورت ماهانه گزارشاتی از تولیدات، مبالغ فروش و نرخ فروش محصولات خود ارائه دهند.

علاوه بر این در سایت کدال اطلاعاتی در باب مجمع‌ها ارائه می‌شود، که شامل زمان مجامع، گزارش هیئت مدیره، تصمیمات مجامع، نحوه و زمان دریافت سود نقدی می‌باشند.

همچنین اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه، تغییرات اعضای هیات مدیره صورت گرفته در کدال ارائه می‌شود.

الزامی است که تمامی شرکت‌های بورسی و فرابورسی، گزارشات مالی و دوره‌ای خود را هر سه ماه یک بار در کدال بارگزاری نمایند. لازم به ذکر است که طبق قوانین، شرکت‌ها باید در دوره‌های 6 و 12 ماهه گزارش حسابرسی خود را ارائه بدهند.

زمانی که یک سهم با افت یا افزایش قیمت بیش از 20 درصدی مواجه می شود، شرکت ملزم به شفاف سازی در مورد دلیل افزایش یا کاهش قیمت سهام خود خواهد بود.

همچنین در وضعیتی مشابه، اگر سهمی با افت یا افزایش قیمتِ بیش از 50 درصدی مواجه شد، آن نماد بسته خواهد شد. با بسته شدن سهام شرکت، کارگزاری یا شرکت‌های سرمایه گذاری سوالات و ابهامات ایجاده شده را از طریق سامانه تدان مطرح خواهند کرد. پس از طرح سوالات، شرکت مورد نظر پاسخ‌گوی مسائل شده و در مرحله بعد، نماد از حالت انسداد بیرون آمده و بازگشایی خواهد شد. تمام این پرسش و پاسخ‌ها در پیوست اطلاعیه کنفرانس اطلاع رسانی قرار گرفته‌اند.

نحوه جستجوی اطلاعیه‌ها در کدال

پیش فرض سایت کدال بر روی سربرگ خانه، بخش اطلاعیه‌ها تنظیم شده است. بخشی که در آن تمام نمادها برحسب زمان جدیدترین اطلاعیه‌های منتشر شده، لیست شده‌اند. اما برای جستجوی یک نماد خاص باید به سربرگ مربوط به آن، یعنی سربرگ «جستجوی اطلاعیه‌ها» مراجعه کرد. بعد از ورود به سر برگ «جستجوی اطلاعیه‌ها» می‌توانید با تنظیم فیلترهای تعبیه شده، به راحتی از جزئیات، شرایط و اطلاعیه‌های منتشر شده در رابطه با هر نماد اطلاع کامل پیدا کنید. در این قسمت می‌توانید با توجه به نیاز و خواسته خود فیلترهای «وضعیت ناشر»، «گروه اطلاعیه»، «نوع شرکت» و حتی «نوع اطلاعیه» را معین کنید.

مثال: می‌خواهیم از زمان‌بندی پرداخت سود نماد «سیتا»، در بازه 12 ماهه اخیر، اطلاع پیدا کنیم. برای حصول این اطلاعات ابتدا در سربرگ «جستجوی اطلاعیه‌ها»، کادر نام «نماد»، نماد «سیتا» را وارد می‌کنیم. در قسمت «وضعیت ناشر» ثبت شده یا پذیرفته شده بودن نماد را انتخاب کرده و از طریق کادر «نوع اطلاعایه‌ها»، زمانبدی پرداخت سود را انتخاب می‌کنم. بازه تاریخی مورد نظر را در دو کادر خالی تاریخ وارد کرده و بر روی کلید جستجو کلید می‌کنیم. حالا اطلاعات منتشر شده‌ای که مطابق با داده‌های شما باشند به صورت فایل‌های رایگان و قابل دانلود به نمایش درخواهند آمد.

نحوه جستجوی اطلاعیه‌ها در کدال

فیلترِ نوع اطلاعیه

قسمتی که با عنوان نوع اطلاعیه مشخص شده، مهم‌ترین فیلتری است که در سایت کدال قرار گرفته است. سهامداران و سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از این قسمت به صورت روزانه از  حدودا 76 نوع اطلاعیه مختلف و موجود در آن استفاده کرده و موارد مورد نیاز خود را پیدا کنند. شرکت‌ها به صورت ماهیانه و سالیانه این اطلاعات را منتشر می‌کنند و سرمایه گذاران می‌توانند با بهره مندی از این اطلاعات، شرکت‌ها را مورد بررسی قرار داده و پیش بینی‌های لازم از سود و زیان این شرکت در آینده را انجام بدهند. در ادامه 6 مورد از این اطلاعیه‌ها را جهت نمونه برایتان عنوان کرده‌ایم:

  1. افشا و شفاف سازی اطلاعات مهم به منظور اطلاع سرمایه‌دارن از اخبار تاثیرگذار بر وضعیت شرکت
  2. گزارش مالی شامل اطلاعات مالی میان دوره‌ای، انتهای سال مالی و عملکرد هیات مدیره
  3. آگهی دعوت به مجمع عمومی سالیانه و فوق العاده که شامل دعوت نامه، دستور کار، تصمیمات و غیره هستند
  4. اطلاعیه‌های مربوط به افزایش سرمایه شامل: مجمع، زمان، مقدار و حق تقدم
  5. مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام
  6. اعلامیه پذیره نویسی عمومی

گزارش‌ ها با چه فرمت هایی منتشر می‌شوند؟

بعد از اعمال فیلترهای مورد نظر، اطلاعات استخراج شده در سمت چپ سایت کدال ظاهر خواهند شد. این اطلاعات شامل گزارشات مرتبط، کد، زمان ارسال و زمان انتشار هستند. شما می‌توانید از میان اطلاعات پیدا شده، عناوین مورد نیاز خود را با فرمت PDF دانلود کنید؛ علاوه بر این برخی از اطلاعات منتشر شده در قالب فایل اکسل و HDML، وب یا پیوست‌هایی سنجاق شده هم ارائه می‌شوند.

با اهمیت‌ترین گزارشات سایت کدال

گزارشات ماهانه، فصلی، مجامع، شفاف سازی‌ها، افشای اطلاعات با اهمیت‌ترین اطلاعاتی هستند که از طریق سامانه کدال در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی کوتاهی از این گزارشات پرداخته و از نحوه دسترسی ساده به آن‌ها برایتان خواهیم گفت.

گزارشات ماهانه و فصلی

این گزارشات، اطلاعاتی هستند از نحوه عملکرد و فعالیت‌های انجام شده در طی ماه‌های گذشته. شرکت‌های بورسی مختلف به طور مرتب این اطلاعات و گزارش‌ها را در اختیار سرمایه‌گذارن قرار می‌دهند. در گزارشات فصلی علاوه بر اطلاعات ماهانه صورت‌های حسابرسی و فایل‌های پیوست هم ارائه خواهند شد. برای دسترسی به این اطلاعات کافی است به سایت کدال مراجعه کرده و در قسمت جستجوی اطلاعات، نماد مورد نظر را سرچ کنید. در میان اطلاعات پیدا شده، موردی که با عنوان گزارش فعالیت دوره … مشخص شده را دانلود کنید. البته می‌توانید برای کوچک‌تر کردن بازه اطلاعات به نمایش درآمده، از طریق کادر گروه اطلاعیه‌ها، گزارشات ماهانه را انتخاب کنید.

گزارشات ماهانه و فصلی

مجامع، شفاف سازی ها و افشای اطلاعات با اهمیت

برای دریافت اطلاعات و گزارشات مربوط به بخش‌های عنوان شده هم کافی است همان مسیر قبلی را طی کنید، با این تفاوت که کادر گروه اطلاعیه‌ها را متناسب با گزارشات مورد نیاز خود تغییر داده باشید. برای مشاهده اطلاعات با اهمیت، «افشای اطلاعات با اهمیت و شفاف سازی» را انتخاب کنید، برای دریافت اطلاعات مجامع، «آگهی دعوت به مجامع و تصمیمات» و برای دیدن شفاف‌سازی‌های صورت گرفته، عنوان «شفاف سازی مربوط به سازمان/ بورس/ فرابورس» را مورد جستجو قرار بدهید. برای پیدا کردن اطلاعات دقیق‌تر بهتر است به جای کادر گروه اطلاعیه‌ها، موارد مورد نظر خود را از طریق کادر نوع اطلاعیه‌ها انتخاب و پیدا کنید.

مجامع، شفاف سازی ها و افشای اطلاعات با اهمیت
مجامع، شفاف سازی ها و افشای اطلاعات با اهمیت 2

زمان پرداخت سود و نحوه دریافت آن

برای اطلاع از نحوه و پرداخت سود و همچنین چگونگی دریافت آن، می‌توانید با امور سهام شرکت مربوطه تماس بگیرید؛ اما راه ساده‌تر این است که به سایت کدال مراجعه کنید.

زمان پرداخت سود در مجمع‌های عمومی عادی اعلام شده و در سامانه کدال منتشر خواهد شد. اطلاعیه پرداخت سود سهام در سامانه کدال با عنوان «زمان‌بندی پرداخت سود دوره ۱۲ ماهه» اعلام می‌شود. همچنین در سایت کدال و بخش جستجوی اطلاعیه‌ها، می‌توانید نوع اطلاعیه و زمانبندی پرداخت سود را همراه با نماد مد نظر جستجو کنید.

گاهی اوقات شرکت‌ها در اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود از سرمایه‌گذاران می‌خواهند تا علاوه بر کد بورسی، شماره حساب بانکی خود را به شرکت ایمیل کنند. شرکت پس از دریافت مشخصات سهامدار، سود تعلق گرفته را به حساب آنان واریز خواهد کرد. برخی از سهام داران به دلیل عدم آگاهی سال‌های زیادی موفق به دریافت سود خود نمی‌شوند. این افراد می‌توانند با برای ارتباط با شرکت، عبارت «امور سهام شرکت» را جستجو کرده و از طریق این کانال، اطلاعات مربوطه را کسب کنند.

دیگر بخش‌ های سایت کدال

پس از آشنایی با نحوه جستجو در سامانه کدال، به توضیح مختصری در مورد دیگر سربرگ‌های این سایت خواهیم پرداخت؛ سر برگ‌هایی که شامل عناوین ناشران، نهادهای مالی، سامانه سنم، سامانه تدال و سامانه صورت حساب و همچنین اخبار، درباره ما و ارتباط با ما هستند.

ناشران

برای تمامی شرکت‌هایی که نماد آن‌ها در سازمان بورس به ثبت رسیده‌ است، الزامی است تا گزارشات مصوب سازمان بورس را منتشر کنند، چرا که آن‌ها جز ناشران بورس به حساب می‌آیند. برای دیدن اطلاعات این قسمت، کافی است بر روی سر برگ ناشران کلیک کرده تا اطلاعات همه شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس برای شما به نمایش درآید. با انتخاب هر نماد جزئیات آن نماد به نمایش در خواهد آمد، جزئیاتی نظیره سال مالی، شناسه ملی، آدرس دفتر مرکزی و کارخانه، میزان سرمایه ثبت شده و دیگر اطلاعات مورد نیاز. ناشران کسانی هستند که می‌توانند گزارشات مربوط با شرکت‌ها را به سایت کدال ارسال کنند.

نهادهای مالی

از مهم‌ترین بخش‌های سایت کدال می‌توان به سربرگ نهادهای مالی اشاره کرد؛ سربرگی کاربردی که اطلاعاتی با اهمیت در موضوعات زیر ارائه می‌دهد:

  1. اطلاعات شرکت‌های سبد گردان  و سرمایه گذاری
  2. معرفی شرکت‌های هلدینگ و صندوق‌های سرمایه گذاری
  3. اطلاعات مرتبط با کارگزاری‌ها و شرکت‌های تامین مالی
  4. معرفی موسسات رتبه بندی نهادهای واسطه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *