سایت ارزی (Arzee)/ معاون امور صنایع وزارت صمت با تاکید بر افزایش تولید در سال ۹۹ تشریح کرد: یکی از شاخص‌های اصلی بررسی شرایط تولید تمایل به سرمایه گذاری و شاخص جواز تاسیس است. در سال ۹۹ در این شاخص ۴۰ درصد رشد داشتیم یعنی ۳۶ هزار جواز تاسیس صادر شده است و این می‌تواند به معنای تحقق بهبود شرایط تولید باشد. از نظر واگذاری ارازی هم بالغ بر ۱۰ هزار فقره قرارداد واگذاری داشتیم که نشان از رشد ۱۰۰ درصدی آن داشتیم.

نیارکی با اشاره به مشکلات تمام نشدنی واحدهای تولیدی، تشریح کرد: هر سال یک مشکلی داشتند واحد‌های تولیدی. سال‌های قبل مشکل تامین نقدینگی بود، اخیرا به مشکل افزایش موجودی انبار و کاهش تقاضا مواجه شدند و مشکلات مختلف همواره وجود دارد. با توجه فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۰ علاوه بر اهمیت تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها هم باید مورد توجه قرار بگیرند.

او ادامه داد: همه سیاست‌ها و مقررات و رویکرد‌ها باید به سمت پشتیبانی از تولید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر باشد. سال‌های گذشته هم مقررات زدایی مطرح بوده و حتی هیئت مقررات زدایی در وزارت اقتصاد داشتیم. از نظر من فهوای کلام ایشان این است که نه فقط در شعار که در عمل پشتیبانی محقق شود و مرتب مورد اندازه گیری و بررسی قرار بگیرد تا بدانیم در هر بازه زمانی چه میزان این اتفاق محقق شده است‌ و چقدر مشکلات و مسائل پیش روی واحد‌های تولیدی را مرتفع کرده‌ایم.

معاون صنایع وزیر صمت تشریح کرد: بسیاری از مقررات و قوانین وجود دارد که در مجموعه‌های مختلف وضع شده، باید بررسی شود که ایا مانعی برای تولید و رونق تولید خواهد بود یا نه؟ این موارد باید تک تک بررسی شده و نتیجه آن اعلام شود. باید دستگاه‌های نظارتی به سمتی حرکت کنند که مدیران یا مسئولین شجاعت لازم را در حمایت از تولید داشته باشند.

وی تاکید کرد: تکلیف تولید مشخص است؛ هر فعالیتی که ارزش افزوده داشته باشد تولید محسوب خواهد شد. ترجیح ما ایجاد کالای ساخت داخل خواهد بود اما در مجموع باید پشتیبانی‌ را تعریف کرده و در بازه‌های مشخص بررسی شود. موانع و مقررات تنظیم گر باید بررسی شده و موارد دست و پا گیر بازنگری شوند.