اقتصاد نیوز/ امروز برای دهمین روز کاری متوالی ارزش تقاضای بازار از عرضه‌ها بیشتر بود و رقم مازاد تقاضا نسبت به روز گذشته ۲۱۷ درصد رشد یافت و به رقم هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان رسید. امروز شاخص کل گرچه افت کرد اما شاخص هم وزن و فرابورس رشد داشت.
 
در معاملات امروز بورس، برای دومین روز پیاپی شاخص کل ریزش کرد اما شاخص هم‌وزن رشد کرد. اتفاق مهم بورس امروز بازگشایی سهام فملی، غول صنعت مس ایران بود. اتفاقی که کل بازار را تحت شعاع قرار داد. این نماد گرچه خود اثر افزایشی بر شاخص داشت و اتفاقات پیرامون آن یکی از عوامل افت شاخص تفسیر می شود.  شاخص با 5 هزار واحد افت در سطح یک میلیون و 507 هزار واحد بسته شد. در مقابل شاخص هم وزن که تصویر کامل بازار است روند صعودی را حفظ کرد.
در پیش گشایش معاملات امروز بورس، 192 نماد صف خرید و 213 نماد صف فروش داشتند. با این حال ارزش صف‌های خرید بیشتر بود. ارزش صف‌های خرید بالغ بر هزار و 727 میلیارد تومان بود و صف‌های فروش هزار و 622 میلیارد تومان ارزش داشت. بیشترین صف خرید به شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، سرمایه‌گذاری توکافولاد (وتوکا) و بیمه کوثر (کوثر) تعلق داشت و پدرخش (شرکت درخشان ایران)، وساخت (شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران) و خرینگ (رینگ سازی مشهد) بیشترین صف فروش را داشتند.

افت 20 هزارتایی و خیز 15 هزار واحدی
با شروع معاملات امروز، شاخص کل روندی نزولی پیدا کرد. گفته می‌شود علت آن افزایش فروش سهام‌داران برای خرید سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بود. در یک ساعت ابتدایی شاخص 20 هزار واحد پایین آمد و وارد کانال 1.4 میلیونی شد. پس از لمس رقم یک میلیون و 492 هزار واحد، روند شاخص رو به بالا تغییر جهت داد اما تنها 15 هزار واحد رشد کرد تا در پایان معاملات 5 هزار واحد پایین‌تر از سطح دیروز ایستاد.
در پایان معاملات ‌سه شنبه بازار سهام، 243 نماد رشد قیمت داشتند که 162 نماد بورسی و 81 نماد فرابورسی بودند. همچنین 219 نماد کاهش قیمت داشتند که 167 نماد بورسی و 52 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 50 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 45 درصد بازار افت قیمت داشتند.
کثرت تعداد نمادهای مثبت موجب رشد شاخص کل هم‌وزن و افت شاخص کل شد، اتفاقی که برای دومین روز پیاپی تکرار شد. شاخص کل بورس تهران 5 هزار و 528 واحد نزول کرد و در رقم یک میلیون و 507 هزار واحد ایستاد. اما شاخص کل هم‌وزن هزار و 644 واحد رشد کرد و به رقم 444 هزار و 380 واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز رشد کرد و با افزایش 48 واحدی به 19 هزار و 226 واحد رسید.

زورآزمایی فملی با بزرگان سرخ پوش بورس
امروز سهام شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) پس از افزایش سرمایه بازگشایی و کشف قیمت شد. قیمت سهام فملی 15 درصد رشد کرد و به تنهایی شاخص بورس را 10 هزار واحد بالا کشید و بیشترین تاثیر را بر شاخص داشت.
اما پس از فملی، بزرگان تاثیرگذار بر شاخص کل موجب افت شاخص شدند. فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، کگل (گلگهر)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) و شتران (پالایش نفت تهران) بزرگان سرخ‌پوش بورس امروز بودند که بیشترین تاثیر را بر افت  شاخص بورس   داشتند.

افت ارزش معاملات
در معاملات روز سه‌شنبه بورس پایتخت ارزش معاملات کل و خرد بازار سهام کاهش داشتند. ارزش معاملات کل بازار با افت 25 درصدی به رقم 20 هزار و 435 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد بورس نیز 27.5 درصد کاهش یافت و به رقم 17 هزار و 647 میلیارد تومان رسید.

ورود پول های‌ حقیقی
بورس در روز سه‌شنبه شاهد ورود 192 میلیارد تومان پول‌ حقیقی بود. بیشترین ورود پول حقیقی به نماد فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) تعلق داشت که 94 درصد کل پول‌های حقیقی ورودی را شامل می‌شد. پس از فملی، برکت (شرکت دارویی برکت) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.
امروز در سمت تقاضا، 88 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 87 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 13 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد تقاضای بازار
در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش صف‌های خرید نسبت به دیروز 63 درصد افزایش یافت و هزار و 593 میلیارد تومان شد و ارزش صف‌های فروش به رقم 216 میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به دیروز 60 درصد کمتر شده است.
امروز برای دهمین روز کاری متوالی ارزش تقاضای بازار از عرضه‌ها بیشتر بود و رقم مازاد تقاضا نسبت به روز گذشته 217 درصد رشد یافت و به رقم هزار و 377 میلیارد تومان رسید.  

عرضه و تقاضای بورس
در پایان معاملات امروز، همانند سه روز گذشته بیشترین ارزش صف خرید به شرکت صنایع چوب کاسپین خزر (با نماد معاملاتی چخزر) اختصاص داشت. پس از چخزر، کگهر (سنگ آهن گهرزمین) و ولپارس (لیزینگ پارسیان) بیشترین صف خرید را داشتند. نماد پدرخش (شرکت درخشان ایران) نیز بیشترین ارزش صف فروش بازار را به خود اختصاص داد. پس از پدرخش، خرینگ (شرکت رینگ‌سازی مشهد) و تلیسه (شرکت تلیسه نمونه) در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین ارزش صف فروش قرار گرفتند. 

فملی در صدر جدول ارزش معاملات
در معاملات روز سه‌شنبه فملی بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام شرکت ملی صنایع مس ایران 706 میلیارد تومان بود.
پس از فملی، ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و بانک تجارت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، بانک صادرات و سایپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

خودرویی ها و بانکی ها صدرنشینان جدول حجم معاملات
در جدول حجم معاملات امروز، ایران خودرو با تعداد 1 میلیارد و 662 میلیون و 528 هزار و 82 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک صادرات در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. سایپا و شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.