2024/04/18

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

مروری بر تاریخچه شرکت بیت مین، بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال

مروری بر تاریخچه شرکت بیت مین، بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال

وب‌سایت کوین‌دسک در مقاله‌ای مختصر تاریخچه شرکت بیت مین، بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال را مرور کرده است. این مقاله را در ادامه می‌خوانید.

شرکت بیت مین تکنولوژی (Bitmain Technology) که دفتر مرکزی آن در پکن چین قرار دارد، در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد و اکنون در قلب اقتصاد کریپتو فعالیت می‌کند. با توجه به این‌که دستگاه پرچم‌دار این شرکت، دستگاه استخراج انت‌ماینر (AntMiner)، همچنان بر بازار سخت‌افزارهای ماینینگ تسلط دارد و همچنین استخرهای استخراج آن تقریباً یک‌چهارم قدرت پردازش شبکه‌ بیت کوین را تشکیل می‌دهند، این غول سخت‌افزارِ چینی موقعیت قدرتمندی در حوزه بیت کوین و ارزهای دیجیتال دارد.

با این حال، بیت مین جنجال‌های بسیاری را به پا کرده است. حمایت تمام‌قد این شرکت از هارد فورک بیت کوین (بیت کوین کش)، به‌همراه اختلاف نظر زیاد با جامعه ارزهای دیجیتال، برای بیت مین و مغزهای متفکرش دشمنان زیادی را دست‌وپا کرد.

در طول سال‌های متمادی، بیت مین تحولات بحث‌برانگیز بسیاری را تجربه کرده است؛ تاحدی که جامعه‌ ارزهای دیجیتال چین از دشمنان این شرکت با نام «انتقام‌جویان ماینینگ» یاد می‌کند. در سال ۲۰۱۷، بیت مین از یانگ زئوکسین (Yang Zuoxing)، طراح ارشد پیشین انت‌ماینر اس ۹ (AntMiner S9) و بنیان‌گذار شرکت میکرو بی‌تی (MicroBT)، به‌ اتهام نقض حق ثبت اختراع شکایت کرد. میکرو بی‌تی سازنده دستگاه‌های واتس‌ماینر (Whatsminer) است و در زمینه تولید تجهیزات ماینینگ اکنون از رقبای اصلی بیت مین محسوب می‌شود. در نهایت بیت مین بازنده‌ این پرونده اعلام شد.

همچنین در سال ۲۰۱۸ نیز بیت مین طرح دعوی دیگری را به اتهام نقض قرارداد عدم رقابت علیه سازنده‌ استخر استخراج BTC.com به راه انداخت. استخر استخراج BTC.com متعلق به بیت مین است. سازنده این استخر در سال ۲۰۱۷ بیت مین را ترک کرد و استخر استخراج دیگری را با نام پولین (PoolIn) تأسیس کرد. این شرکت هم‌اکنون رقیب بیت مین بوده و به یکی از دو استخر استخراج برتر بیت کوین براساس قدرت پردازش تبدیل شده است.

داستان بیت مین توسط وو جیهان (Wu Jihan) آغاز شد؛ کسی که به‌عنوان یکی از اولین طرفدارن بیت کوین در چین شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۱۱ وایت پیپر ساتوشی ناکاموتو را به زبان چینی ترجمه کرد.

وو جیهان در سال ۲۰۱۲ در اولین عرضه‌ اولیه مرتبط با‌ بیت کوین که جیانگ شینیو (Jiang Xinyu)، برگزار کرده بود، سرمایه‌گذاری کرد. جیانگ که با نام فرایدکت (Friedcat) نیز شناخته می‌شد، برای تولید یک مدار مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) که با هدف استخراج بیت کوین طراحی شده بود، از افراد به‌شکل بیت کوین سرمایه جمع‌آوری می‌کرد.

این سخت‌افزار از همان ابتدا به‌خوبی فروش رفت و موفقیت‌های بسیاری را رقم زد. وو که دو مدرک اقتصاد و روانشناسی را از دانشگاه معتبر پکینگ اخذ کرده بود، در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت برای تولید سخت‌افزار ماینینگ شرکت خود را راه‌اندازی کند. بعداً ژان کتوان (Zhan Ketuan) یا همان میکره ژان (Micree Zhan) نیز به او پیوست. کتوان شریک وو بود که شش سال بعد به‌دلیل اختلاف‌نظر با وو از بیت مین اخراج شد. میکره ژان همچنان در تلاش است تا دوباره به شرکت بازگردد.

مروری بر تاریخچه شرکت بیت مین، بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال

دومین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۶ زمینه‌ دو سال رشد خارق‌العاده بیت مین را فراهم کرد.

بیت مین تنها در سال ۲۰۱۷ که ۴ سال از تولدش می‌گذشت، یک میلیارد دلار سود کسب کرد. این شرکت یک میلیارد دلار دیگر را در نیمه اول ۲۰۱۸ کسب کرد و در تابستان همان سال طی یک جذب سرمایه‌ گسترده، تحت شرایطی خاص ۷۰۰ میلیون دلار از سهام‌داران خارجی به‌دست آورد. شرط تأمین سرمایه این بود که اگر سهام بیت مین تا پنج سال بعد به‌طور عمومی عرضه نشود، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانستند پول قبلی خود را به‌علاوه سود آن پس بگیرند. در آن زمان بیت مین حدود ۸۰ درصد سهم بازار سخت‌افزار ماینینگ را در اختیار داشت.

اما در سال ۲۰۱۹ شرایط برای بیت مین تغییر کرد و اولین تلاش برای عرضه‌ سهام در ماه مارس و در هنگ‌‌کنگ به شکست انجامید.

میکرو بی‌تی، شرکت نوپا و رقیب بیت مین که مؤسس آن در پرونده‌ مربوط به نقض حق ثبت اختراع بر بیت مین پیروز شد، به‌طور جدی در حال تضعیف استیلای بیت مین بر بازار سخت‌افزار ماینینگ است.

استخرهای استخراج بی‌تی‌سی دات‌کام (BTC.com) و انت‌پول (Antpool) که متعلق به بیت مین هستند، در سال ۲۰۱۹ صدر جدول را به اف‌2پول (F2Pool) و پولین (Poolin) واگذار کردند. درگیری قانونی استخر پولین با بیت مین بر سر نقض قرارداد عدم رقابت هنوز هم در جریان است.

وو جیهان در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) شریک خود ژان را اخراج کرد و به کارکنان خود گفت که قصد دارد «این کشتی درحال غرق‌شدن» را نجات دهد. زمان باید ثابت کند که این اقدام وو مؤثر خواهد بود یا نه. با این حال، بیت مین آماده‌ عرضه تجهیزات قدرتمندتر برای سازگاری با شرایط پس از هاوینگ است.

باید منتظر بماینم تا مشخص شود که موفقیت‌های چشم‌گیر بیت مین در سال ۲۰۱۶ دوباره اتفاق می‌افتد یا خیر.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *