خبرگزاری دانشجو/ با وجود اینکه بازار تولید از برخی کالاهای پر مصرف مثل روغن نباتی اشباع است اما مصرف کنندگان و مشتریان خانگی، برای تهیه این کالا باید از هفت خوان رستم عبور کنند. 

طی روز‌های اخیر تصاویر و فیلم‌های متعددی از تشکیل صف‌های طولانی مردم برای تهیه ارزاق پر مصرف مثل روغن نباتی، روغن مایع و مرغ و سایر اجناس مصرفی در رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

صف‌های طولانی و پر ازدحامی که در برخی از موارد به هتک حرمت شهروندان و درگیری آن‌ها با یکدیگر منتهی می‌شود و متاسفانه ارسال این صحنه‌ها و تصاویر دردناک و ناراحت کننده به مجریان شبکه‌های معاند ماهواره‌ای توسط برخی از وطن فروشان که نقش عروسک خیمه شب بازی را دارند، دستاویز این شبکه‌های پر حاشیه شده است.

مشکلات مردم با مدیریت پشت میزی حل نمی‌شود
آنقدر که برخی از مسئولان از مردم و زندگی عادی مثل مردم فاصله گرفته‌اند، از وجود کوچکترین مشکلات آن‌ها هم بی‌خبر مانده‌اند و البته این هم بهانه‌ای است برای جلوه دادن بی‌اطلاع بودن از مسائلی که زندگی مردم را دچار چالش کرده است.

طی روزهای گذشته شخص رئیس جمهور در یکی از سخنرانیهای خود وجود و تشکیل صف‌های طولانی مردم در تهیه ارزاق مورد نیاز را رد کرده و گفته بود “در دولت یازدهم و دوازدهم شاید زندگی مردم به دلیل وجود تحریم‌ها و جنگ اقتصادی که علیه کشور ما رخ داده بود سخت شده باشد اما کمبود کالا نداشتیم.

روحانی همچنین گفته بود که مردم هر جایی که برای خرید کالاهای مختلف مراجعه کردند، کالای مورد نیاز خود را خریداری کردند و صفی برای عرضه کالاها و مواد غذایی میان مردم تشکیل نشده است.

از خرده فروشان یک قیمت را می‌شنوی و در مقایسه با قیمت درج شده روی کالا اختلاف بیش از ۲ تا ۳ برابری قیمت را مشاهده می‌کنید.
وجود صف‌های طویل مردمی از صف کپسول گاز و آب آشامیدنی و سبد کالاهایی چپن مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز یخ‌زده برزیلی گرفته تا روغن نباتی و روغن مایع در برخی از شهرهای سطح کشور به چشم می‌خورد و از همه ساده‌تر در همین تهران که همه مسئولان از وفور هر گونه خوراکی و موادغذایی سخن می‌گویند، گواه نابسامانی بازار تولید و آشفتگی بازار عرضه و فروش همان کالا است.

در ادامه این گزارش فیلمی شامل تصاویری از احتکار روغن نباتی در انبارهای مواد غذایی خیابان صاحب جمع واقع در محله مولوی را مشاهده می‌کنید.

از خرده فروشان یک قیمت را می‌شنوی و در مقایسه با قیمت درج شده روی کالا اختلاف بیش از ۲ تا ۳ برابری قیمت را مشاهده می‌کنید.

هفت خوان رستم مردم برای خرید روغن نباتی!
همه این بی‌نظمی‌ها به صورت مکرر در سطح شهرها به چشم می‌خورد و بازار عرضه و فروش مواد غذایی در نبود مسئولان مربوطه و نظارت راهبردی آن‌ها همچنان بی‌سر و سامان و با قیمتهای بسیار بالا جولان می‌دهد.

با سرکشی خبرنگار خبرگزاری دانشجو به برخی از مغازه‌های عرضه کننده خرده فروش مواد غذایی و ارائه گزارش گران‌فروشی اغلب فروشندگان مواد غذایی و به ویژه روغن نباتی به سازمان تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف کشور با برخی از فروشندگان متخلف فروشگاه‌های موادغذایی بر اساس قانون برخورد شد.

در ادامه بازدیدهای فوق که در روز جمعه بیست و دوم اسفند ماه سال جاری انجام شده است، یکی از بزرگترین احتکار کنندگان روغن نباتی در محدوده خیابان صاحب جمع شناسایی و بخشی از روغن نباتی کشف شده به دستور مقام قضایی و البته به نرخ دولتی و درج شده روی کالا میان مردم عادی توزیع شد.

با وجود اینکه بازار تولید از برخی کالاهای پر مصرف مثل روغن نباتی اشباع است اما مصرف کنندگان و مشتریان خانگی، برای تهیه این کالا باید از هفت خوان رستم عبور کنند.

اغلب مغازه داران خیابان صاحب جمع کالایی مثل روغن نباتی را موجود دارند اما قیمتی که به مشتری اعلام می‌کنند، با قیمت درج شده روی کالا اختلاف بیش از ۳ برابری دارد.

رد پای دلالان و مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آشفتگی بازار موادغذایی!
وجود روغن نباتی در انبار مواد غذایی خیابان صاحب جمع در حالی است که در همه فروشگاه‌های سراسر پایتخت اثری از این کالای گرانقیمت نیست.

با مراجعه به انبار مواد غذایی برخی از خرده فروشان خیابان صاحب جمع ردپای دلالی برخی از فروشگاه‌های شهر تهران قابل مشاهده است.

خرده فروشان خیابان صاحب جمع عدم رسیدگی به توزیع نامناسب تولید کننده‌ها و دست درازی دلالان در بازار مواد غذایی توسط آن‌ها را علت اصلی بالا بودن قیمت کالایی مثل روغن نباتی می‌دانند و می‌گویند کالای فوق را با قیمت دو برابر ارزش روی کالا از دلال خریداری می‌کنند و مجبور هستند که با قیمت بالاتر آن‌ را به فروش برسانند.