1402/12/29

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

مدیر اداره نظام‌های پرداخت: ریال دیجیتال ۱۸ بهمن رونمایی می‌شود

مدیر اداره نظام‌های پرداخت: ریال دیجیتال ۱۸ بهمن رونمایی می‌شود

مدیر اداره نظام‌های پرداخت: ریال دیجیتال ۱۸ بهمن رونمایی می‌شود

به گفته محمدرضا مانی‌یکتا، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، ریال دیجیتال بعد از اجرای آزمایشی در کیف پول‌های سه بانک ملی، ملت و تجارت قرار است ۱۸ بهمن‌ماه با مجوز بانک مرکزی در تمام بانک‌ها وارد فاز عملیاتی و برای پرداخت‌های خرد به کار گرفته شود. گفتنی است سایر مسئولان بانک مرکزی تاکنون اجرای فاز عملیاتی ریال دیجیتال در این تاریخ را تأیید نکرده‌اند.

به گزارش سایت ارزی (Arzee) و به نقل از پیوست، پروژه ریال دیجیتال از سال ۹۷ تا امروز در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و اجرای پیش‌آزمایشی آن در سال ۱۴۰۰ کلید خورد و در نهایت در سال ۱۴۰۱ وارد فاز آزمایشی شد.

تاکنون طبق گفته محمدرضا مانی‌یکتا، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، فاز آزمایشی این طرح با ۵۰۰ کاربر در سه بانک ملی، ملت و تجارت اجرایی شده و قرار است با رونمایی رسمی از این طرح در اواسط بهمن، برای تمامی بانک‌های کشور امکان توزیع ریال دیجیتال و احراز هویت کاربران برای استفاده از آن فراهم شود. گفتنی است سایر مسئولان بانک مرکزی تاکنون اجرای فاز عملیاتی ریال دیجیتال در این تاریخ را تأیید نکرده‌اند.

بر اساس پیش‌نویس ریال دیجیتال، بانک مرکزی وظیفه مدیریت چرخه عمر ریال دیجیتال و تعریف دسترسی بانک‌ها و مسدود و فعال‌سازی و تعریف و اعمال سیاست‌های کلان مدیریت زیست‌بوم ریال دیجیتال را بر عهده دارد و متولی دفترکل توزیع‌شده و مشارکت در تأیید تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند است. همچنین بانک‌های «عضو متولی» نیز احراز هویت کاربران و فعال‌سازی کیف پول‌های ریال دیجیتال را عهده‌دار شده‌اند.

علی صالح‌آبادی، رئیس پیشین بانک مرکزی، اوایل سال ۱۴۰۱ گفته بود در سال جاری و پس از انتشار ریال دیجیتال، افراد می‌توانند اسکناس‌های ریال خود را تحویل بانک مرکزی دهند و معادل آن رمزریال تحویل بگیرند که این ریال دیجیتال قابل‌استفاده برای سرمایه‌گذاری نیست و صرفاً جایگزین اسکناس خواهد شد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *