1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

مدیریت التهابات بازار خودرو با عرضه در بورس کالا

مدیریت التهابات بازار خودرو با عرضه در بورس کالا

مدیریت التهابات بازار خودرو با عرضه در بورس کالا

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از اقتصاد آنلاین

به گزارش اقتصاد آنلاین ، بازار خودرو درحالی همچنان با شرایط ملتهبی دنبال میشود که بخشی از این التهاب ها به دو نرخی بودن بازار بر میگردد.خودروسازان در حالی با قیمت درب کارخانه تعدادی از محصول‌هایشان را به شیوه قرعه کشی به فروش می‌رسانند که قیمت خودرو در بازار آزاد با شکاف نسبت به قیمت درب کارخانه، روبه روست. موضوع قرعه کشی که از نام با مقوله بخت آزمایی نیز یاد میشود، جزء چالش‌های جدی در بازار خودروست که بسیاری حذف هر چه سریع تر آن را به نفع ذی‌نفعان بازار میدانند.

اما راه حل و شیوه جایگزین برای قرعه کشی‌ها چه می‌تواند باشد؟ ناظران و کارشناسان تاکید دارند با حذف قیمت گذاری دستوری و سپرده نظام قیمت گذاری به سازوکار عرضه و تقاضا چه بسا بازار حواله ای که از آن به عنوان رانت خودرو یاد می‌شود حذف می‌شود و می‌تواند از التهاب ها بکاهد. البته واقعی شدن قیمت ها در شرایط فعلی می‌تواند بهترین نسخه درمان و تغییر ریل سیاست‌گذاری باشد، چرا که به واسطه آن، بازار تک نرخی میشود و با شفافیت به عمل آمده، شرایط التهابی قابل رصد و مدیریت میشود.

دولت از یک دهه گذشته با انواع الگوهای و مدل‌ها به دنبال حذف قیمت‌گذاری دستوری از بازار خودرو بوده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. شاید عمده‌ترین دلیل شکست سیاست‌های دولت در بازار خودرو، اعمال سیاست‌های غیرعلمی و غیراقتصادی بوده و بیشتر به جای اینکه اقتصاددانان برای این بازار تصمیم بگیرند، سیاست‌گذار سوار بر مرکب تصمیم‌گیری بوده‌اند. دولت فعلی اما تاکید کرده که به دنبال این است خودرو را به بورس کالا بیاورد و از سازوکار عرضه و تقاضا، قیمت ها کشف شود. راهکار ارایه شده که با استقبال ناظران روبه رو شده، میتواند گام متفاوت و سوپاپ اطمینان برای کاهش التهاب ها باشد، چرا که با عرضه خودرو در بورس کالا التهاب ها قابل رصد و مدیریت است، اما باید منتظر ماند که مدیران دولتی چقدر جرآت و جسارت واقعی شدن قیمت ها را در شرایط کنونی دارند.

البته این تنها دولت نیست که به دنبال عرضه خودرو در بورس کالاست، بلکه مجلس در مقام نهاد قانونگذاری نیز پیگیر اجرای سیاست های حذف قیمت‌گذاری دستوری است. مهدی طغیانی و محمدرضا پورابراهیمی از نماینده هایی هستند که عرضه خودرو در بورس کالا را یکی از راهکارهای جایگزین و بهین در شرایط فعلی در بازار خودرو میدانند.

راهکار جایگزین قرعه کشی خودرو چیست

مهدی عسگری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در گفتگو با بورس تابناک در خصوص فروش خودرو در بورس کالا می‌گوید: عرضه خودرو در بورس کالا منجر به شفافیت بیشتر شده و فروش آن را از حالت قرعه کشی و بخت آزمایی خارج می کند و دستت دلالان و سودجویان را هم که از این طریق سود کلانی به جیب می زنند قطع می کند.

به گفته عسگری در بورس کالا عرضه و تقاضا خودرو می تواند قیمت ها را شکل دهد که در نتیجه آن، شکاف قیمت کارخانه و بازار که عملاً منجر به ضرر مصرف‌کننده نهایی میشود، به حداقل رسیده و قیمت ها به سمت تک نرخی شدن می رود.

وی همچنین میگوید: واگذاری سهام دولت در دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا را ضروری دانست و گفت: مدیریت دولتی یکی از مشکلات اصلی دو خودروسازی بزرگ کشور است که ساختاری تو در تو و لایه لایه دارد و باعث عدم پاسخگویی نسبت به اقدامات و تصمیمات این حوزه شده است.

نماینده مردم کرج مدیریت دولتی را عامل ایجاد هزینه های مازاد این دو خودروسازی خواند و تصریح کرد: سهام دولت در این دو خودروسازی باید واگذار شود، دولت در این تصمیم قاطع است؛ اما باید این واگذاری به نحوی مدیریت شود که در دوران گذار این دو خودرو سازی آسیب ندیده و دچار تلاطم نشوند.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *